گردشگری و توریسم

لوریس چکناواریان: صلح در جامعه مستلزم حمایت قانونی از مادران است

به گزارش عصر سه شنبه خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، «لوریس چکناواریان» در نشست تخصصی صلح و هنر در محل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران اظهار کرد: زندگی جنگ و مرگ آرامش است، کودکان افرادی صلح مدار هستند که باید از کودکی خشونت نکردن را یاد بگیرند.

وی افزود: وقتی کودکان نزاع میان خانواده و اطرافیان را ببینند، دیگر معنای صلح را نمی‌شناسد، در واقع صلح به معنای خیرخواهی برای دیگران و دوری از حسادت ورزیدن است.

این رهبر ارکستر به جنگ‌های مهم و قتل عام‌های پیش آمده در تاریخ اشاره کرد و گفت: اتفاق هلوکاس ت یا جنگ‌های صد ساله و غیره همه از منفعت طلبی افراد ایجاد شده است.

وی معتقد است که موسیقی تأثیر شگرفتی در ساختن فرهنگ افراد جامعه دارد، چراکه موسیقی از قلب انسان ناشی می‌شود و بدون موسیقی صدای افراد به خدا نمی‌رسد.

چکناواریان خاطرنشان کرد: آلمان و اتریش که همواره پر از خشونت بودند با ساختن ارکستر اپرا در هرشهر پیش از بازسازی صنعت در کشورشان فرهنگ سازی کردند، این ملت‌ها در حال حاضر با گذشته خود تفاوت‌های بسیاری دارند.

**کشور به صلح نیاز دارد

در ادامه «سعیده قدس» رئیس بیمارستان محک اظهار کرد: جامعه ایران هیچ روزی به اندازه امروز به صلح نیاز نداشته است، در حال حاضر مردم کشور سخت در عذاب هستند.

وی با اشاره به اینکه همسایگان ایران به سرمایه‌ها و فرهنگ ایران همواره حسادت ورزیده اند یادآورشد: همسایگان ایران هزینه‌های بسیاری برای خسته کردن ذهن مردم کشور می‌پردازند از این رو مردم باید به گونه‌ای با یکدیگر رفتار کنند که برای دیگری توهین تلقی نشود.

قدس خاطر نشان کرد: ایرانیان باهوش‌ترین و شریف‌ترین مردم جهان هستند که همواره در کارهای خیر پیش قدم می‌شوند.

وی افزود: مردم ایران در شرایط نامناسب اقتصادی و گرانی‌ها از کمک‌های خود به بیماران سرطانی محک نکاسته اند، از این رو می‌توان به این افراد یاد داد که یکدیگر را بیشتر دوست بدارند.

در ادامه این همایش، «سوگل مشایخی» جامعه شناس اظهار کرد: افرادی که در درون با خود در صلح باشند، با دیگران هم می‌توانند مصالحه کنند، در علم رفتار شناسی مشخص شده که افراد دیکتاتور ابتدا از درون خود درگیری‌های بسیاری داشته اند.

به گفته وی، اختلافات ادیان یکی از موانع صلح اجتماعی محسوب می‌شود، اما اگر مردم بدانند که مخرج مشترک تمامی ادیان صلح و اخلاق است، دیگر به نزاع‌های طولانی مدت خود خاتمه می‌دهند.

این جامعه شناس می‌گوید که دین در طول زندگی افراد اخلاق مداری را ترویج می‌دهد.

**صلح به کودکان آموخته شود

«مسعود فیروزخانی» طراح و گرافیست نیز در ادامه این همایش، صلح را اکتسابی دانست و گفت: اگر هنر و فرهنگ از کودکی به افراد آموخته شود، نسلی صلح پرور در کشور پرورش می‌یابد.

وی افزود: هنر را باید به کودکان آموزش داد اما از میان هنرها موسیقی تأثیر شگرفتی در ایجاد صلح دارد.

دانام **۹۴۹۱**