گردشگری و توریسم

بازنشستگی اجباری ۱۰۰ افسر امنیتی در سودان

به گزارش رسانه‌های خبری، در میان این افراد، ۳۵ سرلشکر، ۲۱ سرتیپ، ۱۵ سرهنگ و ۱۹ سرگرد دیده می‌شود.

به دنبال خشونت‌های هفته گذشته و حمله ارتش سودان به معترضان، «جنبش اعتراضی سودان»، از روز یکشنبه خواستار نافرمانی مدنی با هدف واگذاری قدرت از شورای نظامی انتقالی به نهادهای غیر نظامی و مردمی شد.

«انجمن مشاغل حرفه‌ای سودان» نیز در همین رابطه روز جمعه از همه احزاب و شهروندان سودانی خواسته بود، یکشنبه دست به نافرمانی مدنی بزنند.

اسماعیل تاج از رهبران نیروهای موسوم به آزادی و تغییر در سودان تاکید کرد که نافرمانی مدنی تا برآورده شدن تمامی خواسته‌ها ادامه خواهد یافت.

روز یکشنبه با آغاز نافرمانی مدنی در سودان دست کم چهار تن از معترضان کشته شدند.

کمیته مرکزی پزشکان سودان وابسته به مخالفان اعلام کرده که با کشته شدن این افراد، شمار معترضان قربانی از دوشنبه هفته گذشته تاکنون در پی حمله نیروهای امنیتی به تحصن کنندگان در خارطوم، به ۱۱۸ تن رسیده است.

با این حال وزارت بهداشت سودان شمار کشته‌ها را تا پنجشنبه گذشته، ۶۱ نفر اعلام کرده است.

هفته گذشته اختلافات سیاسی میان رهبران اپوزسیون و شورای نظامی سودان ناگهان به درگیری خونبار و سرکوب مخالفان انجامید و آینده سیاسی این کشور را در ابهام فرو برد.

مذاکرات میان ائتلاف آزادی و تغییر به عنوان نماینده نیروهای مدنی سودان با شورای نظامی بر سر اینکه کدام طرف حکومت انتقالی را رهبری کند، در هفته‌های گذشته به بن‌بست خورد. اما از روز دوشنبه ۱۳ خرداد شورای نظامی موضع خود را در برابر مخالفان تغییر داد و سرکوبی شدید آغاز کرد. پزشکان اپوزیسیون می‌گویند که در حمله به اردوگاه معترضان و سرکوب‌های متعاقب آن ۱۱۳ نفر کشته شده‌اند. اما نظامیان میزان تلفات این هفته را ۶۱ نفر اعلام کرده و گفته است که سه نیروی امنیتی نیز در میان کشته‌شدگان هستند.

پس از اعتراض‌های مردمی در فروردین ماه امسال عمر البشیر توسط ارتش برکنار شد، ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی و به ریاست ژنرال عبدالفتاح البرهان قدرت را در دست گرفت.

در مقابل گروه‌های مخالف نیز با امضای بیانیه‌ای، ائتلافی فراگیر از نیروهای غیرنظامی تشکیل دادند که به نام اعلامیه آزادی و تغییر معروف شد. این ائتلاف برای تعیین تکلیف آینده سودان وارد گفتگو با نظامیان شد.

شبد **۱۴۸۰**۱۰۱۰