گردشگری و توریسم

پایانی تلخ برای ۹ ماه انتظار

بررسی‌های سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که هر سال حدود ۳۴۰ هزار زن در جهان به علت مرگ و میرهای ناشی از زایمان، جان خود را از دست می‌دهند و میلیون‌ها زن دیگر نیز به دلیل عفونت‌های ناشی از آن، دچار بیماری می‌شوند و این در حالی است که مرگ و میر و امراض ناشی از زایمان مادران از راه دسترسی به مراقبت‌های مامایی، در سراسر جهان و به خصوص در کشورهای در حال توسعه که ۹۰ درصد از مرگ ومیرهای ناشی از زایمان در آن‌ها اتفاق می‌افتد، کاهش یافته است.

بر اساس اهداف توسعه پایدار و آخرین بیانیه سازمان جهانی بهداشت که در سال ۲۰۱۴ میلادی منتشر شد تا سال ۲۰۳۰ میلادی متوسط مرگ مادر (MMR) در جهان باید به کمتر از ۷۰ در ۱۰۰ هزار تولد برسد که هدف نهایی پایان دادن یا پیشگیری از مرگ‌های قابل اجتناب مادران است.

در این میان ایران جزو کشورهایی است که گام‌های بسیار خوبی در جهت رشد شاخص سلامت مادر و نوزاد در آن برداشته شده و براساس آمارهای اعلام شده از سوی مسؤولان وزارت بهداشت، کشور ما توانسته به هدف توسعه هزاره در سال ۲۰۱۵ مبنی بر کاهش ۷۵ درصدی مرگ و میر مادران باردار در بازه ۲۵ ساله برسد.

اما متأسفانه هر از گاهی با وجود تلاش‌های در دست انجام از سوی مسؤولان حوزه بهداشت و درمان در جهت رشد هر چه بیشتر شاخص سلامت مادر و نوزاد، خبرهایی از مرگ مادر یا نوزاد به گوش می‌رسد که پایانی بسیار تلخ برای ۹ ماه انتظار است.

**مرگ مادر ۲۶ ساله در بشاگرد هرمزگان

ظرف روزهای گذشته خبری تلخ مبنی بر فوت یک مادر ۲۶ ساله در شهرستان بشاگرد هرمزگان منتشر شده که بسیار تلخ و حزن انگیز است؛ مادری که به غیر نوزاد تازه متولد شده، دو فرزند ۹ و پنج ساله دیگر نیز داشته است.

حرف و حدیث‌های بسیاری در خصوص مرگ این مادر گفته می‌شود؛ از تأخیر هفت ساعته تا رسیدن بیمار به بیمارستان سردشت بشاگرد که ۷۰ کیلومتر با درمانگاهی که بیمار به آنجا منتقل شده، فاصله داشته تا نبود آمبولانس برای اعزام بیمار؛ که هر کدام از این موارد جای بحث و بررسی بسیار دارد.

بستگان بیمار از جمله همسرش به خبرنگاران گفته‌اند که تاریخ زایمان وی برای هفته جاری بوده، در حالی که مسؤولان بهداشت و درمان بشاگرد می‌گویند، تاریخ زایمان این بیمار دهم خردادماه بوده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بشاگرد در این خصوص به خبرنگاران اظهار داشت: این مادر از اهالی روستای خوشاب بخش گافر و پارامون این شهرستان است که در دوران بارداری تحت مراقبت بوده و چهار بار توسط ماما و سه بار نیز توسط پزشک معاینه شده است.

دکتر عباس علیمراد بیان داشت: تاریخ زایمان این مادر دهم خردادماه بوده و این مساله بارها به وی از سوی ماما و پزشک معالج تاکید شده بود تا در تاریخ مقرر به بیمارستان مراجعه کند.

وی افزود: درد زایمان این بیمار از ساعت ۱۵ عصر پانزدهم خردادماه آغاز شده، اما زایمان ساعت ۱۹ توسط مامای محلی صورت گرفته که به دلیل خارج نشدن جفت، بیمار ساعت ۲۳ شب به درمانگاه روستای سیت ماستی در مرکز دهستان منتقل می‌شود.

علیمراد بیان داشت: پزشک درمانگاه بلافاصله دستور اعزام بیمار به بیمارستان سردشت بشاگرد را صادر کرده، اما بیمار ساعت ۱۰ و ۴۰ دقیقه صبح ۱۶ خرداد به بیمارستان رسیده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بشاگرد تصریح کرد: متأسفانه با وجود تلاش‌های صورت گرفته، بیمار به دلیل فشار خون پایین و ایست قلبی جان خود را از دست داده است.

** مشغول بررسی مرگ مادر بشاگردی هستیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی هرمزگان با ابراز تأسف از مرگ مادر جوان بشاگردی، گفت: در حال بررسی موضوع هستیم.

دکتر حسین فرشیدی به خبرنگار ایرنا بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به عنوان مدافع حقوق بیماران در جایگاه حمایت از منشور حقوق بیمار اجازه نخواهد داد حقی از بیماران ضایع شود.

وی افزود: شاخص مرگ مادر از شاخص‌های مهمی می‌باشد که با حساسیت بالا از طریق دانشگاه رصد می‌گردد و در صورت وجود قصوری در این زمینه با خاطیان برابر قانون برخورد خواهد شد.

فرشیدی با اشاره به اهمیت مساله بارداری و توجه به توصیه‌های پزشکان، گفت: بسیاری از موارد مرگ و میر مادران باردار می‌تواند ناشی از عدم مراقبت کافی و به موقع قبل از بارداری و در طی بارداری باشد که باید نسبت به این موضوع توجه ویژه شود.

وی تصریح کرد: از مردم خواستاریم که در جهت کمک به دانشگاه علوم پزشکی برای کاهش مرگ ومیر مادران باردار نسبت به انجام مراقبت‌های پیش از بارداری، حین بارداری و پس از بارداری توجه ویژه ای داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: دانشگاه این بستر خدمات پیشگیری را بطور وسیع در سطح استان در قالب خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی فراهم کرده است.

** ارتقا وضعیت هرمزگان در شاخص‌های مرگ و میر مادران و نوزادان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته وضعیت استان در طی پنج سال گذشته در شاخص‌های مرگ و میر مادران و نوزادان بهبود یافته است.

دکتر کاووس دیندارلو اردیبهشت ماه امسال در مراسم گرامیداشت روز ماما (۱۵ اردیبهشت) اظهار داشت: با استناد به آمارها در پنج سال گذشته، شاخص مرگ و میر مادران هنگام زایمان از چهل مورد به ازای هر صد هزار زایمان به ۲۵ مورد و مرگ و میر نوزادان تازه متولد شده نیز به ۱۰ مورد در هر هزار تولد رسیده است.

وی بیان داشت: کاهش مرگ و میر مادران به ۱۵ مورد در هر صد هزار و کاهش مرگ نوزادان به کمتر از هفت مورد در هزار تولد برای استان هدفگذاری شده است.

دیندارلو با اشاره به فعالیت بیش از ۶۰۰ ماما در مجموع بهداشت و درمان هرمزگان، گفت: مامایی در این استان به دلیل وسعت هرمزگان، تراکم کم جمعیت و شیوع بیشتر برخی بیماری‌های زمینه‌ای همچون تالاسمی، از جمله شغل‌های سخت حوزه بهداشت و درمان محسوب می‌شود.

** لزوم نگاهی واقعگرایانه به مشکلات

شهرستان بشاگرد در ۳۰۰ کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده و از جمله نقاط محروم و کم برخوردار این استان است که البته در سالهای اخیر تلاش‌های سازنده‌ای در جهت بهبود شاخص‌های آبادانی در این منطقه برداشته شده، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد.

البته این محرومیت‌ها تنها مربوط به این شهرستان نیست و دیگر شهرستان‌های هرمزگان همچون جاسک هم با کمبودها و مشکلات عدیده ای روبه رو است.

محرومیت‌هایی در بخش راه، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، ورزش، اشتغال که به طور یقین مدیران و مسؤولان بهتر از نگارنده و مردم به این مشکلات واقف هستند.

به عنوان مثال اردیبهشت ماه امسال، یک دستگاه خودروی (وانت نیسان) حامل دانش آموزان (دختر) روستای سگرکن بشاگرد در مسیر حرکت به روستای سیت و ماستی به دلیل نقص فنی با تیر چراغ برق برخورد کرد.

در این حادثه از هشت دانش آموز این سرویس، سه نفر دچار مصدومیت جزئی شدند که بلافاصله برای درمان به بیمارستان سردشت اعزام شدند.

البته ناگفته نماند که پارسال یک دانش آموز در بشاگرد در حادثه‌ای مشابه همین تصادف، جان خود را از دست داد.

به اعتقاد نگارنده باید نگاهی واقعگرایانه به مشکلات و محرومیت‌ها داشت و برای حل مشکلات به معنای واقعی تلاش کرد؛ نه اینکه فقط ادعای تلاش داشت و انگشت اتهام به سوی یکدیگر دراز کرد…

مسؤولان حوزه راه، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش باید پاسخگو باشند که چرا هر از چند گاهی شاهد اتفاقات تلخی در این حوزه‌ها هستیم…

نمایندگان مجلس به عنوان منتخبان مردم باید برای رفع مشکلات تلاش کنند؛ نه اینکه تنها به هنگام وقوع یک حادثه و یا مرگ تلخ، یک سخنرانی تبلیغاتی ارائه دهند که آری ما چنان می‌کنیم و چنین خواهیم کرد.

/ ۷۱۹۸/۶۰۴۸ / ‏‬ ۷۵۰۰