گردشگری و توریسم

هشدار ایاد علاوی به سعودی ها درباره تبعات تنش در منطقه

«ایاد علاوی» در صفحه شخصی خود در توئیتر امروز دوشنبه نوشت که در پیامی دستنوشته برای هریک از ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب و «یوسف بن أحمد العثیمین» دبیرکل سازمان همکاری کشورهای اسلامی نسبت به تنش در منطقه هشدار داده است.

علاوی اضافه کرده است که در پیام اش بر ضرورت برپایی روابط بین کشورها بر مبنای احترام حاکمیت دولت‌ها و عدم دخالت در امور همدیگر تاکید کرده است.

این رهبر سیاسی عراق همچنین پیشتر در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در بغداد از طرح پیشنهادی ایران که توسط «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای گفت وگو با کشورهای منطقه به منظور کاهش تنش‌ها و حل مشکلات اعلام کرد، حمایت کرده بود.

ظریف در سفر سه روزه‌اش به بغداد (۴ تا ۶ خردادماه) در دیدار با «برهم صالح» رییس جمهور، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر و «محمد الحلبوسی» رییس پارلمان و «سید عمار حکیم» و «هادی العامری» رهبران دو فراکسیون بزرگ پارلمانی عراق طرح معاهده عدم تعرض متقابل را به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به منظور کاهش تنش‌ها پیشنهاد کرد.

این طرح جمهوری اسلامی ایران به سرعت مورد استقبال روسیه، قطر، عراق و کشورها مختلف قرار گرفت اما هنوز شیخ نشین های عرب حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی که طرف خطاب این پیشنهاد ایران برای کاهش تنش هستند، نسبت به آن سکوت اختیار کرده اند.

عراق در اجلاس اخیر مکه مکرمه با بیانیه پایانی از پیش تهیه شده توسط عربستان سعودی، که در آن ایران را به عنوان تهدیدی برای منطقه معرفی کرده بود، مخالفت کرد و بر ضرورت حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو تاکید و خاطرنشان ساخت که ایران همسایه عراق و دیگر کشورهای عرب منطقه است.

پیام امروز ایاد علاوی به پادشاه سعودی و دیگر روسای نهادهای بین المللی و منطقه‌ای در چارچوب این مواضع رسمی عراق و در تایید آن اتخاذ شده است و از نگاه ناظران نشانه دیگری از رویکرد جهانی و منطقه ای به حل مسالمت آمیز مشکلات در چارچوب توافقات و قوانین بین المللی و همچنین انزوای بیش از پیش تیم جنگ طلب کاخ سفید و نیز وابستگان منطقه ای آنان است.

خاورم *۴*۳۵۳*۳۸۰*