گردشگری و توریسم

چهارمین دوره جشنواره گیلاس در اشنویه برگزار می شود

اسعد خضری روز سه شنبه در گفت گو با ایرنا اظهار داشت: اولین جلسه برنامه ریزی و تشکیل کمیته ها و کارگروه های این جشنواره برگزار شد و در زمینه نحوه برگزاری آن هم اندیشی های لازم صورت گرفت.
وی اضافه کرد: این جشنواره امسال با مشارکت فعالان مدنی، سازمان های مردم نهاد، ادارات مختلف، جوانان و نخبگان این شهرستان برگزار می شود.
فرماندار اشنویه با بیان اینکه این شهرستان ظرفیت های قابل توجهی در حوزه گردشگری و کشاورزی دارد، افزود: برگزاری چنین جشنواره هایی می تواند نقش مهمی در حضور گردشگران و سرمایه گذاران حوزه کشاورزی و به ویژه باغداری در این شهرستان داشته باشد.
خضری گفت: شناساندن ظرفیت های اشنویه به صورت عام و شناساندن محصولات باغی این منطقه از جمله گیلاس و سیب به صورت خاص از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره است.
وی بیان کرد: برداشت گیلاس قرمز به عنوان محصول اصلی کشاورزی این شهرستان در اواخر خرداد و تیر هر سال آغاز می شود که علاوه بر یک ظرفیت اقتصادی، جذابیتی زیبا برای گردشگران در این شهرستان به شمار می رود.
وی اضافه کرد: همه ساله گردشگران بسیاری برای گردش و خرید این محصول به اشنویه سفر می کنند و این یاقوت های قرمز را به عنوان سوغاتی این منطقه با خود به همراه می برند.
فرماندار اشنویه با تاکید بر اینکه مجموع سطح زیر کشت باغ های گیلاس اشنویه 293 هکتار است، ادامه داد: 148 هکتار از این میزان بارور است و به طور متوسط از هر هکتار حدود هشت تن محصول گیلاس برداشت می شود.
خضری گفت: محصول گیلاس این شهرستان علاوه بر مصرف در داخل استان به استان های دیگر نیز ارسال می شود.
به گزارش ایرنا سال گذشته نیز جشنواره گیلاس اشنویه با حضور جمعی از مسوولان کشوری و استانی و خبرنگاران و میهمانان از سراسر کشور به میزبانی این شهرستان برگزار شد.
محصول گیلاس دارای ارقام گوناگون تکدانه سیاه و صورتی، خوشه ای، زرد دانشکده، سفید و قرمز ارومیه و ارقام محلی زودرس و سایر ارقام بوده و در این میان ارقام خوشه ای و تکدانه سیاه بیشترین میزان سطح کشت را به خود اختصاص داده است.
شفافیت رنگ و طعم و عطر مطبوع این محصول موجب شده است تا گیلاس اشنویه مشتریان زیادی در داخل و خارج کشور پیدا کند.
گیلاس از جمله درختان مناطق معتدل و سرد به شمار می رود و مقاوم به سرماست؛ درخت گیلاس در مقایسه با سایر درختان میوه های هسته دار، به سرما مقاوم است و زودتر به مرحله برداشت می رسد، عمر اقتصادی یک درخت گیلاس در نمونه های مختلف متغیر بوده اما به طور متوسط 20 تا 30 سال است.
شهرستان مرزی اشنویه در جنوب آذربایجان غربی واقع است و بیش از 74 هزار نفر جمعیت دارد.
9870/6185/7129

انتهای پیام /*


اقتصاد


جشنواره گيلاس


اشنويه


فرماندار