گردشگری و توریسم

سفیر ایران: خدمات و کرامت زائران عتبات عالیات ارتقا یابد

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، یازدهمین جلسه کمیته مشترک نهادهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق به ریاست ‘ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق برگزار شد.
در این نشست که با عضویت نهادهای مختلف فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق از جمله خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در محل مرکز جامعه المصطفی در بغداد برگزار شد، فعالیت ها و موضوعات مختلف حوزه کاری نهادهای فرهنگی عضو از جمله امور رفاهی و فرهنگی زائران ایرانی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در سخنانی با تشریح ابعاد مختلف روابط میان ایران و عراق، با اشاره به اهمیت اجرای توافق دو کشور در صدور ویزای رایگان و نقش آن در افزایش سفر شهروندان دو کشور پرداخت.
وی گفت: زائر عتبات عالیات احترام و جایگاه ویژه ای دارد که همه دست اندرکاران باید هر چه بیشتر در راه خدمت و ارائه تسهیلات و حفظ حقوق و کرامت آنان بکوشند و ما نیز ضمن اعلام آمادگی برای کمک به میزبانی کریمانه برادران عراقی، تاکید داریم که موضوع کرامت زائران از اولویت های مهم باشد.
سفیر ایران در بغداد گفت: مدت سفر زائران ایرانی در کاظمین و سامرا بسیار اندک است و زمان اندک و راه طولانی رفت و برگشت باعث فشار و خستگی زائران می شود و باید فکری برای این موضوع بشود.
وی پیشنهاد کرد: با افزایش یک روز بر مدت اقامت زائران ایرانی یا کم کردن از اقامت در سایر شهرها، دست کم دو روز به زیارت و اقامت در سامرا و کاظمین اختصاص یابد.
مسجدی همچنین با اشاره به کمبود امکانات و زیرساخت های لازم برای زائران بویژه در شهرهای مقدس سامرا و کاظمین گفت: باید تلاش کنیم از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی و کمک عتبات مقدسه این شهرها ، کم و کیف محل های اقامتی و رفاهی ارتقا یابد.
حجت الاسلام و المسلمین ‘غلامرضا اباذری’ رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد و دبیر کمیته مشترک نهادهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز طی سخنانی اقدامات انجام شده در خصوص تسهیل فعالیت های فرهنگی و آموزش عالی و همکاری دو کشور در این عرصه ها را تشریح کرد.
در این نشست پس از ارائه گزارش فعالیت از سوی اعضای کمیته، حجت الاسلام و المسلمین ‘محمدحسن مهدوی فر’ نماینده جامعه المصطفی در عراق نیز طی گزارشی در از رویکرد جدی جامعه المصطفی برای جلب مشارکت خیرین در حمایت از فعالیت های جامعه المصطفی در داخل و خارج کشور خبر داد.
وی با اشاره به فعالیت چندین ساله بنیاد خیرین المصطفی، از عضویت حدود چهار هزار عضو ایرانی و غیر ایرانی در این بنیاد خبر داد که با هیات مدیره و آیین نامه و مقررات مشخص و شفاف به جلب کمک خیرین و حمایت از فعالیت های علمی و دانشگاهی جامعه المصطفی می پردازد.
مهدوی مهر تاسیس دانشگاه ‘جامعه المصطفی الامین’ بعنوان اولین دانشگاه ایرانی رسمی و با مجوز در عراق را از موفقیت های مهم این نهاد علمی فرهنگی کشور دانست و بر تقویت نقش آن در تقارب بیشتر میان دو ملت تاکید کرد.
حجت الاسلام و المسلمین ‘نجف نجفی روحانی’ مسوول بعثه مقام معظم رهبری در عراق نیز طی سخنانی گفت: با تلاش های انجام شده و نیز همکاری صمیمانه طرف عراقی، رضایت زائران امسال خیلی بهتر از سال قبل بود.
وی گفت: همکاری تولیت عتبات عالیات برای برگزاری مراسم های دینی بسیار خوب است و این امر باعث برگزاری آیین های فرهنگی و مناسبتی بسیار شده است. نجفی روحانی در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات کاروان های آزاد سفر به عتبات عالیات اشاره کرد و گفت: حضور این کاروان ها در کنار کاروان های رسمی اعزامی از سوی حج و زیارت خیلی خوب است اما بدلیل نبود نظارت، مشکلاتی را نیز بویژه برای زائران بوجود می آورد.
وی گفت: باید سازوکاری برای کاروان های آزاد تعریف و اجرا شود که تامین خدمات تعهد شده در بدو سفر برای زائران، تضمین شود و باعث مشکلات و گاهی سرگردانی زائران در شهرهای عراق نشود.
خاورم*2***380*

انتهای پیام /*


فرهنگي


عراق


نهادهای فرهنگی


زائران