گردشگری و توریسم

باید از پتانسیل مردمی برای ثبت جهانی اورامانات بخوبی استفاده شود

به گزارش ایرنا، مهرداد سالاری عصر روز یکشنبه در جلسه ستاد ثبت جهانی اورامانات، اظهار داشت: باید گروه های اجتماعی به گونه ای توجیه شوند و مردم را توجیه کنند که بتوانند میزان بازده اقتصادی نوع ساخت و ساز ها را روشن کنند.
وی به موضوعات مطرح شده در نخستین جلسه پنجم اردیبهشت سال جاری اشاره کرد و گفت: جهانی شدن اورامانات، بحثی بسیار وسیع، جامع و کلان است که استاندار کرمانشاه بر تسریع آن تاکید دارد.
او افزود: این ستاد قرار است برنامه مدونی از سوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان داشته باشد تا بر مبنای آن وظایف دستگاه های اجرایی و تسهیل گری در زمینه ثبت جهانی را تعریف و پیگیری کنند.
سالاری با بیان اینکه گزارشی در جلسه گذشته از سوی مدیر پروژه ارائه شده، افزود: به دلیل نبود برنامه و چارچوب در این گزارش، درخواست کردیم ظرف یک هفته، چارچوب و راهکار در نظر گرفته شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه اضافه کرد: قرار براین شد روند حرکتی برای رسیدن به هدف تعریف شود و براساس برنامه زمانبندی حرکت شود در مقابل ما دستگاه های اجرایی را سامان دهی و هماهنگ کنیم تا بتوانیم به این مهم دست یابیم.
سالاری با تاکید براینکه حیطه فعالیت بسیار وسیع و سنگین است، افزود: باید بررسی شود که چه اندازه در زمینه ثبت جهانی اورامانات نیاز است و چه میزان در زمینه توسعه گردشگری و فرهنگ آن باید تلاش شود که 2 مقوله جداست.
بخشی از اورامانات شامل چهار شهرستان پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه واقع شده است.
بخشی از اورامانات نیز در شهرستان های مریوان و سروآباد و کامیاران استان کرمانشاه واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع می باشد.
به گفته مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات 295 اثر ثبت شده ملی در این منطقه و در شهرستان های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با 200 اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است.
امین قهرمانی، همچنین توضیح داد که در شهرستان روانسر 56 اثر ثبت شده ملی، پاوه 21 اثر و جوانرود نیز 18 اثر ثبت شده وجود دارد.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای بیش از چهار هزار اثر تاریخی است که بیش از 2 هزار و 200 اثر آن ثبت ملی شده است.
سنگ نگاره و کتیبه داریوش هخامنشی در شهر بیستون تنها اثر ثبت شده جهانی استان کرمانشاه است.
7460/8066

انتهای پیام /*


اقتصاد


ثبت جهاني اورامانات


سالاري


استانداري