گردشگری و توریسم

5 اثر فرهنگی و تاریخی زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شد

به گزارش ایرنا، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در نامه ای به استاندار زنجان از قرارگیری و ثبت پنج اثر منقول فرهنگی و تاریخی استان زنجان در فهرست آثار ملی ایران خبر داد و نوشت: مرد نمکی شماره 4، فقاع سفالی مرصع کاری شده، قوچ سنگی کتیبه دار، مبایعه نامه خاندان ذوالفقاری و پنجه فلزی کتیبه دار، پنج اثر منقول فرهنگی و تاریخی در استان زنجان است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
مسئول ثبت اشیا منقول اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان روز یکشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مرد نمکی شماره چهار سالم­ترین و کامل­ترین مومیایی کشف شده از معدن نمک چهر آباد با قدمت 2300 ساله است.
پرستو قاسمی افزود: در این مومیایی با وجود آسیب دیدگی هنگام مرگ، تا حدودی بیشتر قسمتهای بدن سالم باقی مانده است که شامل مجموعه استخوان­ها و بافت نرم است که بر اثر از دست دادن آب بدن کاملا خشک شده است.
وی اظهار داشت: بر اساس تحقیقات انجام گرفته مشخص شد مومیایی مرد نمکی شماره چهار، پسر جوانی بوده که به هنگام مرگ حدود 16 سال داشته است. قد این مومیایی 170 تا 175 سانتی متر است.
قاسمی افزود: مردان نمکی’ مومیایی های نمکی کشف شده از معدن نمک روستای چهرآباد در حوالی شهر زنجان هستند که بر اساس مطالعات انجام شده قدمت برخی از آنها به بیش از 2 هزار سال پیش (دوره هخامنشیان) می رسد.
وی اظهار داشت: فقاع سفالی مرصع کاری شده مربوط به دوره تاریخی ایلخانی، قوچ سنگی کتیبه دار متعلق به دوره صفوی، مبایعه نامه خاندان ذوالفقاری مربوط به دوره زندیه و پنجه فلزی کتیبه دار نیز متعلق به دوره صفویه است.
به گزارش ایرنا، بنا به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، حدود یک هزار و 800 اثر تاریخی در سطح این استان شناسایی شده است که 751 مورد از آن ها در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده اند.
3088/6085

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


ثبت در فهرست


آثار ملی