گردشگری و توریسم

سه اثر ناملموس مشگین شهر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

اکبر صمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فطیر محلی ، بایرام یومورتاسی و قوروت (کشک) آثار ثبت شده ناملموس و منطقه گردشگری تنگ و کپز 2 اثر طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور می باشد.
وی اظهار داشت: تاکنون حدود 230 اثر در حوزه باستانی و تاریخی 6 اثر در حوزه طبیعی و هشت اثر ناملموس این شهرستان ثبت ملی شده است.
او افزود: در حال حاضر منطقه گندیمان ، فسیل های شیخ محمدلو ، درخت چنار اونار و مناطق گردشگری تنگ و کپز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پرونده شیروان دره سی در دامنه های سبلان نیز برای ثبت در فهرست آثار طبیعی ایران در سازمان مرکزی در حال اقدام می باشد.
وی از شناسایی چهره های ملی شهرستان و پرونده یاشماق زنان روستایی و عشایری برای ارسال به سازمان میراث فرهنگی جهت ثبت ملی خبر داد.
فرماندار مشگین شهر گفت: پرونده سیب و انگور مشگین شهر و جنگل های حاتم ، کوه کنار و انزان نیز توسط اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در حال بررسی و تکمیل می باشد.
صمدی تشریح کرد: تاکنون بیش از 70 درصد از آثار ثبت شده ناملموس و طبیعی استان اردبیل مربوط به شهرستان مشگین شهر می باشد.
شهرستان مشگین شهر با 155 هزار نفر جمعیت در 90 کیلومتری شمال غربی اردبیل دارای آثار تاریخی متعدد از جمله قلعه قهقهه ، کاروانسرای قانلی بولاغ ، مقبره سیدسلیمان فخرآباد ، کهنه قلعه ، چند حمام قدیمی و آب های گرم معدنی شابیل و قینرجه است.
ده ها اثر باستانی و نیز سایت تاریخی شهر یئری با ده ها پیکره سنگی با حدود هشت هزار سال قدمت در این شهرستان واقع شده است.
7117/6018

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث


مشگين شهر


ثبت ملي