گردشگری و توریسم

11 نقطه بازار تاریخی اراک رفع خطر شد

«علیرضا ایزدی» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: این نقاط شامل سراها و طاق های بازار است که به وسیله داربست استحکام بخشی شده تا در بارش های آتی دچار آسیب جدی نشود.
وی اظهار داشت: بارش های اخیر هشت میلیارد ریال آسیب به بناهای تاریخی استان وارد کرد که اولویت میراث فرهنگی استان حفظ بازار تاریخی اراک است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: مکاتبات لازم با سازمان میراث فرهنگی برای تامین اعتبار مرمت بازار و بناهای تاریخی استان انجام شده است تا نجات بخشی و مرمت آثار انجام شود.
ایزدی افزود: عمده مصالح به کار رفته در بناهای تاریخی خشتی و گلی است که با بارش زیاد دچار خسارت می شود اما به سبب اهمیت ارزش فرهنگی و تاریخی باید تدابیر لازم برای حفظ آن ها اندیشیده شود.
وی اظهار داشت: تداخل در حوزه بازار اراک موجب شده تا این اثر ازرشمند دچار صدماتی شود که در سال جدید با به کارگیری پیمانکاران زبده از خسارت ها جلوگیری می شود.
وی در بخشی از سخنانش افزود: خانه تاریخی انصاری در فهرست آثار ملی ثبت نشده است و به سبب مشکلاتی که ورثه دارد اقدامات نجات بخشی توسط این نهاد ممکن نیست.
بنای کنونی بازار تاریخی اراک مشتمل بر یک راسته اصلی شمالی جنوبی به طول 880 متر و یک راسته شرقی غربی به طول 600 متر است که محل تقاطع آن، چهارسوق زیبایی را در وسط مجموعه ایجاد کرده است.
راسته شمالی جنوبی بازار به صورت مستقیم از دروازه قبله در جنوب تا دروازه راهزان در شمال امتداد می یابد.
عرض بازار از ابتدا تا انتها پنج متر است و راسته شمالی و جنوبی به هشت قسمت 100 متری، هر قسمت دارای 50 باب مغازه، تقسیم می شود که به هر کدام آن ها گذر می گویند.
در دوره اخیر 2 گذر قسمت شمالی این راسته تخریب شده و گذر جنوبی یا یک صد متر از جنوب راسته اصلی ، به صورت دو طبقه ساخته شده که ارتفاع آن به هشت متر می رسد.
علاوه بر 2 راسته اصلی در مجموعه بازار اراک حدود 20 سرا و تیمچه در آن وجود دارد که فعالیت های مختلفی در آن ها در جریان است، 18 واحد از این بناها در قسمت جنوبی بازار قرار گرفته که از مهمترین آن سرای نوذری، سرای کتاب فروش ها و سرای کاشانی است.
سرای نوذری که زیباترین سرای بازار اراک به شمار می آید به فرش فروشان اختصاص دارد و بنای آن در 2 طبقه و سرای کتابفروش ها نیز از وسعت و معماری جالب توجهی برخوردار است از یک تیمچه و سرای 2 طبقه تشکیل شده است.
بیش از 2 هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که 850 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
6991/6013/

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


بازار اراك


استان مركزي