گردشگری و توریسم

خوراک های سنتی، گیلان را دلپذیرتر می کند

به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، 170 نوع غذا و خوراکی محلی و سنتی نظیر لونگی، باسترما، بورانی پلو، کال کباب، اناربیج، ترش تره، ماهی فویج، فسنجان، واویشکا، میرزاقاسمی، باقلاقاتوق، کولی غورابیج، آش ترش، سیرقلیه، چخرتمه، ماهی مالاتا و مسما و ده ها چاشنی و مکمل غذایی از جمله زیتون پرورده، ماست چکیده، ماهی شور و دودی، سیر ترشی و هفت بیجار در این استان شناسایی شده است.
سفره آرایی، بهداشت پخت و شوق استقبال از مهمانان و مسافران از خصائل بانوان و زنان هنرمند گیلانی است و عطر برخاسته از تنور روستاها، آشپزخانه منازل و دستپخت سرآشپزهای قابل رستوران ها و سفره خانه ها روح و جان رهگذران و مسافران را تسخیر می کند.
275 مجمتع بین راهی و صدها مرکز تهیه و توزیع غذا در محورهای مواصلاتی گیلان در نخستین روزهای سال 98 پذیرای هزاران گردشگر و مسافر داخلی و خارجی است و به تدریج بر شمار مهمانان نوروزی این دیار سرسبز افزوده می شود و بهره مندی اقتصادی از این فرصت ها، هنر مدیران و مسئولان امر را می طلبد.
استاندار گیلان گردشگری را یکی از بزرگترین ظرفیت های فعال کننده اقتصاد این استان می داند و بر تعامل بیشتر مسئولان و بخش های خصوصی برای بهره مندی از ظرفیت های گردشگری تاکید می کند.
مصطفی سالاری می گوید: گردشگری محور توسعه گیلان است و از خادمان این حوزه با جدیت حمایت می کنیم و فعالان این عرصه باید مطالبه گر باشند و اگر دستگاهی در توسعه این صنعت، کوتاهی کند، اطلاع رسانی کنید تا برطرف کنیم.
حمید رضا آذرپور معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، افزایش شمار مسافران نوروزی استان نسبت به سال قبل را پیش بینی کرده است و بنابراین، متولیان گردشگری باید از این فرصت برای ماندگاری بیشتر مسافران استفاده کنند و یکی از راهکارها، احیاء و معرفی غذاهای محلی است.
در منتهی الیه غرب استان گیلان و نوار مرزی جمهوری آذربایجان، شهرستان آستارا در مقام استقبال از گردشگران داخلی و خارجی نقش مهمی دارد و آشپزها و رستوران داران این شهرستان مرزی نیز به کیفیت و طعم غذاهای محلی برای جلب نظر مهمانان، اهمیت زیادی قائل هستند.
روحی مدیر یکی از غذاخوری های بزرگ آستارا می گوید: غذاهای سنتی گیلان مشهور است و مشتری های خارجی نیز به تعدادی از آنها علاقه مند هستند و توجه به نظر مشتری در تهیه غذا، رمز موفقیت یک رستوران یا غذاخوری است.
او ادامه می دهد: بسیاری از مشتریان ما برای صرف غذاهای سنتی گیلان به این دیار سفر می کنند و حفظ کیفیت غذاها در جلب نظر مخاطبان و رعایت ذائقه آنها مد نظر ماست و آشپزهای مجرب، در پخت خوراکی های محلی و سنتی مهارت خوبی دارند.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا نیز با اشاره به توجه مسافران و گردشگران به شبکه های اجتماعی گیلان در سفر به این استان، ضرورت معرفی غذاهای سنتی در فضای مجازی را خاطر نشان می شود.
پردل امیری نژاد می گوید: حضور انبوه مردم و به خصوص جوانان در فضای مجازی، فرصت کم نظیری برای معرفی خوراکی های محلی گیلان فراهم کرده است و استفاده مطلوب از این ظرفیت، باعث جذب و ماندگاری بیشتر گردشگران داخلی و خارجی و رونق صنعت گردشگری استان خواهد شد.
با توجه به جایگاه غذا نزد مردم و ارج گذاری عمومی به دست پخت های سنتی و محلی، با احیا و معرفی اغذیه های سنتی گیلان در شهرهای مختلف این استان، امکان تحول بزرگ در زنجیره خدمات گردشگری و رونق اقتصادی وجود دارد و در این راستا نقش اداره های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیران مجتمع های اقامتی و غذاخوری ها و رسانه ها غیر قابل انکار است.
عیسی پاشاپور
7124 /6030

انتهای پیام /*


اجتماعي


گردشگري


غذاهاي محلي


گيلان