گردشگری و توریسم

365 روز گشت و گذر در سپهر علم و فرهنگ استان ها

به گزارش ایرنا، مراکز علمی و فرهنگی استان های مختلف کشور در سالی که گذشت، فعالیت چشمگیر بسیاری به خود دید که اخبار آن توسط خبرنگاران ایرنا منتشر شد. برپایی جشنواره های مختلف هنری، فرهنگی و علمی، نتیجه بخشی کاوش های دیرینه شناسی و تولید و یا بومی سازی فناوری های مختلف از جمله رویدادهای شیرین سال 97 به شمار می رود، هر چند به اقتضای رسم روزگار، چهره ها و نخبگانی نیز در این سال رخت سفر جاودانگی برتن کردند.
سال 97 در استان زنجان، نخستین و بزرگترین حوضچه بتن پلیمری یکپارچه جهان با ظرفیت 400 تن به همت یک شرکت فناور زنجانی ساخته شد.
همچنین دو کودک زنجانی در مالزی موفق به کسب عنوان قهرمانی هجدهمین دوره مسابقات جهانی محاسبات ذهنی با چرتکه شدند.
برگزاری جشنواره های مختلف فرهنگی از جمله جشنواره بین المللی غذای کشورهای عضو اکو و جشنواره ملی آش از دیگر رویدادهای سال 97 در زنجان بود.
ثبت حمام تاریخی شهر زرین‌ آباد در فهرست آثار فرهنگی و تاریخی کشور و نیز بنای فرهنگی – تاریخی میدان انقلاب شهر زنجان به شماره 32290 در فهرست آثار ملی از دیگر رویداهایی این استان به شمار می رود.
دیار نصف جهان اصفهان نیز در سال 97 میزبان سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارک های علم و فناوری بود.
امضای تفاهم نامه های همکاری علمی، آموزشی و پژوهشی فصل دیگری از اخبار استان اصفهان در سال 97 را رقم زد؛ تفاهم نامه میان دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان و وین، تفاهم نامه های همکاری بین دانشگاه اصفهان و دانشگاه های جزایر بالئاری اسپانیا (UIB) و آلگارو پرتغال با تاکید بر حوزه گردشگری و مدرسه مشترک هتلداری، تفاهم نامه همکاری های علمی، آموزشی و پژوهشی بین دانشگاه های اصفهان و نُرماندی فرانسه.
همچنین در سال 97، اتاق کره (Korea Corner) با هدف توسعه همکاری های علمی بین ایران و کره جنوبی در دانشگاه اصفهان راه اندازی شد.
حوزه دیرینه شناسی اصفهان در سال 97 نیز پر کار بود به طوری که حوض سنگی قدیمی در مسیر آبرسانی به ایوان عالی قاپو در میدان تاریخی امام (نقش جهان) و یک گلوله توپ جنگی صد ساله در محوطه باغ موزه چهلستون کشف شد.
در سال 97، سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان نیز برگزار شد و عرصه هنر در این سال، در غم از دست دادن سعید محقق بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینمای اصفهان به سوگ نشست.
سال 97 در چهارمحال و بختیاری، مخترعی موفق به تولید و ساخت نخستین نسل ماسک تنفسی غشایی با مقاومت بسیار بالا شد که در روزهای وارونگی دما در کلانشهرها بسیار کاربرد دارد.
سانتریفیوژ پیشرفته آزمایشگاهی، دستگاه قرائت صدور فیش و پرداخت آنلاین، کنترل گر هوشمند فشار آب شبکه شهری، ماء الشعیر طیور( عصاره مالت طیور)، سامانه رصد و بررسی صحت اخبار و کتاب فلور گیاهی با رویکرد گیاهان دارویی 6 محصول فناورانه جدید بود که سال 97 در چهارمحال و بختیاری رونمایی شد.
در حوزه فرهنگ و هنر، برای نخستین بار یک بانو از چهارمحال و بختیاری جایزه رتبه نخست بازیگری جشنواره بین المللی را کسب کرد.
استان قزوین نیز در سال 97 رویدادهای مهمی را در حوزه فرهنگ و هنر میزبانی کرد که برگزاری دوسالانه بین المللی خوشنویسی، جشنواره ملی عکس چهلمین بهار، کنگره دوسالانه شعر آیینی واعظ قزوینی، سومین جشنواره رسانه ای ابوذر از جمله مهمترین آنها بود.
درگذشت استاد محمد دبیر سیاقی از استادن برجسته ادبیات کشور و از گردآورندگان لغت نامه دهخدا از رخدادهای ناگوار سال 97 قزوین بود.
استان یزد در سال 97 نخستین گذر فرهنگی کشور را با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد کرد. علاوه بر این، یزد مرکز این استان به عنوان پایتخت کتاب ایران و میبد به عنوان شهر زیلو در شورای جهانی صنایع دستی انتخاب شد. یزدی ها همچنین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی را میزبانی کردند.
اما در سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران، عملیات اجرایی ساخت نخستین نیروگاه خورشیدی شناور کشور روی چاه نیمه سوم در شهرستان زهک کلنگ زده شد.
همچنین در سال 97 نخستین دپارتمان (گروه آموزشی) تحقیق و نوآوری صنایع دستی سیستان و بلوچستان در پارک علم و فناوری زاهدان گشایش یافت.
آتش سوزی در یکی از مرکز پیش دبستانی و ابتدایی غیردولتی زاهدان که منجر به فوت چهار کودک شد و برگزاری سی امین همایش علمی تحقیقی مذاهب اسلامی از جمله مهمترین رویدادهای سال 97 سیستان بلوچستان بود.
همچنین در سال 97 سه اثر صنایع دستی سیستان و بلوچستان موفق به کسب نشان مهر اصالت یونسکو شد.
استان گلستان در شمال کشور، امسال میزبان جشنواره اقوام ایرانی با حضور سفرا و دیپلمات های خارجی در گرگان و گنبد بود.
سال 97 در استان مرکزی نیز موعد ثبت 857 اثر فرهنگی تاریخی در فهرست آثار ملی بود.
همچنین آیین معنوی «سوت آشی» منطقه بزچلو از توابع شهرستان کمیجان در فهرست آثار ناملموس ملی ثبت و حمام تاریخی ارگ اراک مربوط به دوره قاجاریه پس از بازسازی به روی علاقه مندان گشوده شد.
در حوزه علمی، بومی سازی دستگاه اندازه گیری در صنایع نفت و شیمی در اراک، بومی سازی و تولید دستگاه اندازه گیری کشش بین سطحی و زاویه تماس در دما و فشار بالا با حمایت پارک علم و فناوری استان مرکزی، رونمایی از نخستین درخت خورشیدی چند منظوره کشور در دانشگاه صنعتی اراک و ذخیره سازی 120 جنین در مرکز درمان ناباروری استان مرکزی از جمله دیگر رخدادهای علمی فرهنگی مهم بود.
سال 97 بزرگترین مرکز عرضه محصولات فرهنگی جنوب کشور در هرمزگان (بندرعباس) گشایش یافت.
اردبیل امسال میزبان شصت و یکمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان کشور (ایران) در مشگین شهر و دومین کنگره بین المللی عرفان در کلام مولانا در دانشگاه محقق اردبیلی بود.
استان کردستان در سال 97، میزبان دومین جشنواره ‘هه لپه رکی’ بانه، دهمین جشنواره هنری منطقه ای ژیار، هشتمین جشنواره بین المللی «دف نوای رحمت»، نخستین جشنواره انار اورامان و یازدهمین کنگره سراسری شعر عاشورایی قروه بود.
درگذشت «ناصر یمین مردوخی کردستانی» پیشکسوت مطبوعات کشور و تخریب بخشی از پل های تاریخی شیخ سنندج از رویدادهای تلخ سال 97 این استان به شمار می رود.
در کرمانشاه، مهمترین رویداد استانی که بازتاب خبری گسترده ای در کشور داشت، دیدار فرنگیس حیدرپور (راوی کتاب فرنگیس) و مهناز فتاحی (نویسنده کتاب) با رهبر معظم انقلاب اسلامی در مهر 97 بود.
دیگر رخداد خوب فرهنگی سال 97 کرمانشاه صاحبخانه شدن «مور، هوره، تنبور و دف» چهار آوا و موسیقی محلی استان بود و قرار است خانه «سیاه‌چمانه» هم در پاوه ساخته شود.
سال 97 استان کرمانشاه همچنین شاهد برگزاری جشنواره هایی از قبیل اسوه‌های صبر و مقاومت و همایش ملی علمی و پژوهشی سیمای امام رضا(ع) در آینه ادبیات تعلیمی، دومین جشنواره عکس منطقه اورامانات، جشنواره موسیقی منطقه‌ای «مرزداران دیار کهن»، سی و چهارمین جشنواره موسیقی و فیلم فجر، دهمین دوره جشنواره ملی تئاتر مرصاد و جشنواره منطقه‌ای فیلم و عکس شبدیز بود.
استان همدان نیز سال 97 میزبان سه رویداد بین المللی در بخش گردشگری و فرهنگی بود که توانست نگاه مجامع بین المللی به ویژه در حوزه گردشگری را به خود جلب کند.
بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان، انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال 2018 میلادی و برپایی اجلاس اعضای سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) و همچنین اجلاس وزرای گردشگری عضو مجمع جهانی گفت و گوهای آسیایی (ACD) مهمترین رویدادهای فرهنگی این استان بود.
در سمنان، درگذشت آیت الله حاج شیخ مرتضی اشرفی شاهرودی از علمای بزرگ شیعه از رخدادهای تلخ سال 97 استان بود.
دکتر مرضیه موسوی نسب استاد تمام علوم صنایع غذایی دانشگاه سمنان جایزه علوم سافریج ٢٠١٩ بریتانیا را دریافت کرد.
گشایش نخستین آزمایشگاه بین‌المللی مشترک ایران و شرکت ایتالبز ایتالیا در محل آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز و برگزاری هفدهمین نمایشگاه کتاب شیراز از رویدادهای مهم استان فارس است.
برپایی آیین های یادروز حافظ و سعدی، اقدام کمیته میراث جهانی یونسکو در ثبت جهانی آثاری ارزشمند از معماری و شهرسازی دوره ساسانی از جمله دیگر رویدادهای سال 97 حوزه فرهنگی و علمی فارس است.
در سال 97، شورای جهانی صنایع دستی شهر آباده را به عنوان شهر جهانی و ملی منبت، ثبت کرد.
آذربایجان شرقی در سال 97 میزبان رویداد بین المللی «تبریز 2018» با حضور رییس جمهوری و نمایندگان سیاسی 20 کشور جهان، دومین جشنواره فیلم تبریز، برگزاری کنگره ملی بررسی اندیشه های علمی آیت الله شیخ جعفر سبحانی، همایش بین المللی عاشیقلار، برگزاری همایش ملی فرش و نیازهای معاصر در دانشگاه هنر اسلامی و راه اندازی مرکز بین المللی تحقیقات نظامی شناسی بود.
فصل دوم کاوش های باستان شناسی و بازشناسی خطوط معماری مجموعه تاریخی ربع رشیدی و همچنین کاوش اضطراری باستان شناسی در محوطه گنبدهای کبود و مدور مراغه در سال 97 آغاز شد.
تبریز همچنین در سال 97 میزبان چهارمین جشنواره بین المللی رسانه های دیجیتال بود.
سال 97 شبستان حضرت زهرا (س) در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) قم به بهره برداری رسید.
در گیلان نیز، مردم این استان سال 97 شاهد بودند که 60 درصد آثار تاریخی آنها از جمله عزاداری دهه نخست محرم ماسوله به ثبت ملی رسید.
انتشار نخستین اطلس جامع طبیعت شناسی گیلان و سفر بازرسان یونسکو به گیلان به منظور بررسی پرونده ثبت جهانی جنگل های هیرکانی از دیگر اخبار مهم استان در حوزه علمی بود.
استان خراسان جنوبی در سال 97 شاهد برگزاری همایش بزرگ ‘رسول رحمت’ ، راهیابی 6 دانش آموز بیرجندی به رقابت های بین المللی چالش هندسه چیتا، ثبت دومین غذای محلی استان با عنوان مهارت سنتی پخت قروت (غذای بنفش) در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور، انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک برای شناسایی موضوعی مواریث با قابلیت ثبت ملی و بین المللی در استان بین میراث فرهنگی و انجمن ایرانی همکاری با یونسکو، ثبت جهانی هنر دستی تو بافی (حوله بافی) روستای خراشاد و دریافت نشان ملی 17 اثر صنایع دستی، بود.
سال 97 در استان کرمان، «ماه نساء شهسواری پور» بانوی کهنسال سیرجانی که در فرایند ثبت جهانی گلیم «شیریکی پیچ» به عنوان ‘مادر صنایع دستی ایران’ معرفی شد، در سن 110سالگی درگذشت.
همچنین یازدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی در کرمان برگزار شد و برپایی نمایشگاه آثار منتخب تصویرگری دو سالانه براتیسلاوا در موزه معاصر صنعتی کرمان، ثبت ملی آیین و فن گلاب گیری منطقه لاله زار در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور از رویدادهای مهم این استان بود.
همچنین سه اثر تاریخی کرمان شامل خانه باغ صنعتی، مجموعه خانه های صنعتی زاده و مسجد هرمزآباد رفسنجان ‘صاحب الزمان (عج)’ مربوط به دوره قاجار تا پهلوی اول هم در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.
بوشهری ها نیز در سال 97 دوازدهمین همایش علمی فرهنگی خلیج فارس را میزبانی کردند.
همچنین خبر کشف محوطه تاریخی متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد مسیح در کرانه های خلیج فارس استان بوشهر را در حوزه رخدادهای فرهنگی برجسته کرد.
در رویدادی دیگر، محل شهادت «رئیسعلی دلواری» در بوشهر به عنوان اثر فرهنگی تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و امضای تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه های خلیج فارس بوشهر و ‘یو تی ام’ مالزی و برپایی نخستین جشنواره موسیقی نواحی خلیج فارس از دیگر رویدادهای این استان است.
خراسان رضوی در سال 97 میزبان برپایی چندین کنسرت یا اجرای صحنه ای بود، هر چند برخی از کنسرت های برنامه ریزی شده به دلایلی لغو شد.
«نخستین همایش بین المللی امام رضا(ع) و گفت و گوی ادیان» رویداد دیگری است که با حضور شخصیت های برجسته ادیان ابراهیمی در مشهد برگزار شد.
سال 97 همچنین دانش آموز 9 ساله سبزواری در مسابقات جهانی محاسبات ذهنی ریاضی و چرتکه در مالزی موفق به کسب مقام نخست جهان شد.
دو خبر غم انگیز استان مازندران در سال 97 درگذشت «آقاجان فیوج زاده» استاد «لله وا» و «سورنا»ی مازندران و «رمضان شکارچیان» معروف به «ارزمون» خواننده و موسیقیدان سنتی بود.
این استان همچنین سال 97 شاهد مرمت و سبک سازی پل 300 ساله محمدحسن خان بابل، دومین جشنواره پرندگان مهاجر (کاکایی ها ) در تنکابن و راه اندازی بنیاد علمی فرهنگی عبدالحمید داراب از خیران به نام مازندران در ساری بود.
آغاز فعالیت خانه سینمایی مازندران، شکسته شدن قفل 35 ساله بازدید از ساختمان تاریخی دانشگاه علوم پزشکی بابل و رونمایی موسسه تحقیقات برنج کشور از 2 رقم جدید برنج با نام های «رشت» و «تی سا» برای کشت در استان های گیلان و مازندران از دیگر تحولات حوزه علم و فرهنگ مازندران در سال 97 است.
2017/6033

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


سال 97


رویدادهای علمی و فرهنگی


استان ها