گردشگری و توریسم, گردشگری ورزشی

کوه خامی، مقصد گردشگری نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش ایرنا، کوه خامی با سه هزار و 200 متر ارتفاع از بلندی های رشته کوه زاگرس است که 10 قله بیش از سه هزار متری دارد.
غارها، درخت سرو لار، رودخانه خروشان،آبشار دائمی، درختان انبوه، تپه ماهورهای مخملی و گل های رنگارنگ این منطقه را به زیباترین جاذبه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تبدیل کرده است.
کوه خامی که در جنوب استان کهگیلویه و در نزدیکی شهر باشت قرار دارد.
قله سرون،بازگه، کل ول 1 و 2 از قله های این کوه استوار است که البته هم اکنون پوشیده از برف است.
اگرچه این روزها صعود به کوه سفیدپوش خامی سخت است اما جاذبه های دیدنی اطراف آن تجربه ای به یادماندنی برای گردشگران به ارمغان خواهد آورد.
کوه خامی دارای طبیعتی بکر، زنده و اقلیم معتدل کوهستانی است.
این کوه از معدود مناطق کوهستانی ایران است که چون نقاشی چیره دست تمام زیبایی های طبیعی چون جنگل، چشمه ، آبشارها، علفزارها ،گیاهان معطر، رودخانه ها و حیات وحش را در خود جای داده است.

**آبشار دائمی
آبشاری دائمی کوه خامی در مسیر جاده باشت به چرام و در کنار روستای تلچگاه شکوه زیبایی های آفرینش را به تصویر کشیده است.
این آبشار در منطقه ای بنام تنگ برا قرار گرفته که پوشیده از درختان سرسبز بلوط، بیشه زارهای مورد،چشمه سارها و رودخانه های زیباست.
آبشار خامی باشت پس از حدود سه ساعت کوهپیمایی در میان دره ای زیبا هر بیننده ای را شگفت زده می کند.
بهترین فصل بازدید از این آبشار، اسفند ماه تا اواخر خرداد است.
2 چشمه با نام های دو پیردل و چشمه سرد جلوه خاصی به این منطقه داده است.
در کنار زیبایی های کوه خامی انواع پرندگان از جمله کبک ، تیهو و انواع کبوتر کوهی مانند گاهک،کریش و برچی زینت بخش آسمان آبی این منطقه است.
حیوانات درنده ای همچون پلنگ، خرس،گراز، کفتار و جانورانی مثل روباه و جوجه تیغی و بز کوهی نیز در کوه خامی زندگی می کنند.
منطقه خامی رویشگاه گیاهانی با خواص دارویی مثل پونه کوهی ،آویشن، ریواس، جاشیر، چویل، گل شیپوری و بن سرخ است.
گیاهی به نام اوشنم (نام محلی) هم در کوه خامی می روید که در گذشته به عنوان پاک کننده بخصوص در شست و شوی لباس کاربرد داشته است.
در کنار درختان بلوط که بارزترین نماد جنگلی در کوه خامی به شمار می رود درختانی همچون کیکم، پسته وحشی ،کلخنگ، ارزن ، بادام ، زالزالک و تاگ وجود دارد.
در کنار این درختان زیبا درخت شگفت انگیز دیگری به اسم (وول) وجود دارد که به گفته ساکنان محلی وقتی که عمرش به پایان می رسد خود بخود آتش می گیرد.
هر ساله کوهنوردان و گردشگران زیادی از سراسر استان کهگیلویه و بویراحمد و استان های هم جوار به کوه خامی می آیند تا نظاره گر مناظر دلفریب و چشم اندازهای زیبای کوه خامی باشند.
در سال های نه چندان دور کوهنوردانی از کشورهای مختلف خارجی از جاذبه های کوه خامی هم دیدن کرده اند.
کوه خامی دارای ایستگاه ها و استراحتگاه هایی برای کوهنوردان از جمله گو ونا،اونو و بازگه است.
بازگه زیباترین نقطه کوه خامی است که آخرین نقطه ییلاقی برای ساکنان محسوب می شود .
از مهم ترین چشمه ساران کوه خامی می توان به چشمه موری کش،او کمپ ،پیورو، چشمه اونو و کل کوزر یاد کرد که چشمه موری کش از بیشترین آب در تمام فصول سال برخوردار می باشد.
علاوه بر این کوه خامی دارای تنگه هایی است که مانند یخچال های کوهستانی عمل می کند و در تمام فصول سال برف را در خود نگه می دارد؛ مثل تنگ برف گیر قیه(قیه همان پیاله و کاسه در اصطلاح محلی است.
** درخت سرو باشت
درخت سرو 2770 ساله روستای لار و محوطه های تاریخی اطراف آن یکی دیگر از زیبایی های طبیعی همراه با آثار تاریخی این منطقه است.
درخت سرو لار که 40 متر طول و هفت متر عرض دارد پس از کاوش‌های باستان شناسی متخصصان و نمونه برداری آن در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران به‌عنوان یکی از نادرترین و کهن‌ترین آثار طبیعی کشور معرفی شد.
این اثر طبیعی در کنار یک آتشکده و گورستان در نزدیکی روستای لار قرار دارد.
آتشکده و گورستان متعلق به دوره‌های کهن و یادگاری از آیین‌های زرتشتی است که پس از سال‌ها هنوز بقایای آن باقی مانده است.
** روستاهای دامنه کوه خامی بخش دیگری از جاذبه های این منطقه است.
این روستا یکی از قدیمی‌ترین روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد است که برخی از تاریخ ‌نویسان آن را به عنوان پایتخت ییلاق و قشلاق هخامنشیان معرفی کرده‌اند.
** شاه بهرام باشت
روستای شاه بهرام با وجود جنگل های پوشیده از درختان بلوط، بنه، کلخنگ، زبان گنجشک و انواع بادام ، یک غار به طول 200 متر و قرار گرفتن در مجاورت رودخانه از زیباترین جلوه های روستاگردی در این دیار است.
**منطقه گردشگری رود رونه
ساحل زیبای رود رونه در شهرستان باشت با محیطی مفرح، طبیعتی زیبا و آب و هوایی دلپذیر چون بهشتی گمنام در جنوب ایران است.
این منطقه که آمیزه ای از سرسبزی بهار در سایه سار جنگل های بلوط و بادام، صدای شرشر آب و بناهای تاریخی آن منظره ای بدیع و بکر و رنگین کمانی از جاذبه های طبیعی است در جنوب کهگیلویه و بویراحمد و در 10 کیلومتری شهر باشت قرار دارد.
آب خنک و گوارای رود رونه در سایه سار دلنشین درختان گردو، انگور، انجیر و توت وحشی و رایحه خوش بوته های پونه سردسیری استراحت گاهی بی بدیل برای مسافران نوروزی مهیا کرده است.
وجود غاز بزرگ معروف به اشکفت میر محمد ظاهری که در بلندی یکی از دیگر جاذبه های تاریخی و گردشگری این منطقه است تکمیل کننده جاذبه های طبیعی این منطقه است.
اشکفت برابر با وسعتی به اندازه برپایی بیش از 30 چادر مسافرتی در کنار چشمه آب گوارا این منطقه را به بهشت گمشده طبیعت گردی تبدیل کرده است.
** روستای سراببیز مقصد سیاحتی و زیارتی
بقعه متبرکه امامزاده سید محمد(ع) چون نگینی معنوی در بالادست روستای سراب بیز شهرستان باشت خودنمایی می کند.
وجود تالاب آب، گل‌های سفید چشمه برم سیمای کم نظیری به این روستا داده است.
** روستای سنگی نیمدور
روستای نیمدور به دلیل وجود سنگ ها و چشمه سارها یکی از مناطق منحصر به فرد استان کهگیلویه و بویراحمد است
وجود سنگ های بزرگ و شگفت انگیز در این روستا به اندازه ای مشهود است که بسیاری از مکان های این روستا با نام سنگ ها نامگذاری شده، به عنوان مثال سنگ کنار مسجد که بسیار بزرگ بوده و به زبان محلی برد کنار مسجد نام دارد و جایگاه خواندن نماز میت بر مردگان قلمداد می شد یا سنگ گله که محل استراحت گله های گوسفند بوده است.
وجود سه جایگاه بزرگ با نام دو سنگی که برای در امان ماندن چوپان ها از باد و باران از آن استفاده می شد از دیگر جاذبه های طبیعی این روستاست.
به طور خلاصه 20 سنگ بزرگ که مهمترین آن به شکل یال اسب است و به زبان محلی برد یال نام دارد در این روستا خودنمایی می کند.
وجود دو اشکفت یا غار بزرگ که مکان استراحت 20 انسان را دارد، در فصل تابستان به دلیل خنکی هوا در آن استراحت می کردند از شگفتی های طبیعت در این روستاست.
10 چشمه و آبشار که 6 چشمه آن دائمی است، وجود امامزاده ابراهیم (ع) و امامزاده اسماعیل (ع) و قدمگاه هایی که مورد احترام مردم بوده از سویی و باغ های انگور، انار و انجیر از دیگر زیبایی های طبیعی این روستاست.
**روستای شادگان
رودخانه فصلی باشت، آبشار زیبا و منحصر به فرد گله جنی، پوشش گل های وحشی و لاله های سرخ فام طبیعت رویایی و منحصر به فردی به این روستا بخشیده است.
اینجا در سایه سار جنگل های های سربه فلک کشیده بلوط، طبیعت سبز و مخمل گونه روستای شادگان با آب و هوای مفرح هر طبیعت دوستی را مجذوب خود می کند.
امامزاده های شادگان با نام محلی دو پیر خفته با معماری ساده و گچی از دیگر جاذبه های دیدنی این روستاست.
روستای شادگان در گذشته های دور گورو یعنی جایی که در نزدیکی رودخانه است، نام داشت.
به گفته کارشناسان این روستا بیش از پنج قرن قدمت تاریخی دارد.
** فتح محصور در کوه و کوهپایه
فتح نزدیک ترین روستا به دامنه های خامی و محصور در کوه های دیگر است.
باغستان های مرکبات،انگور،انار ، به و طبیعت بکر از منظرگاه های دینی این روستاست.
این روستا با قدمت دیرینه خود آثار باستانی از جمله غار مشهور سی دزد را در خود جای داده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ماههای اسفند تا اردیبهشت اوج زمان طبیعت گردی در جاذبه های دیدنی این استان است گفت:تداوم طبیعت گردی نیازمند ترویج فرهنگ گردشگری مسئولانه است.
تداوم طبیعت گردی نیازمند ترویج فرهنگ گردشگری مسئولانه است
محسن جعفری نژاد اظهار داشت: رها کردن زباله در طبیعت منجر به از بین رفتن محیط زیست برای زندگی گونه های مختلف جانوری و گیاهی و نابودی این گنجینه خدادادی می شود که این امر مشارکت همگانی برای حفظ طبیعت را ضروری کرده است.
وی بیان کرد: ظروف یکبار مصرف به دلیل بند آوردن راه آب ها و احتمال خورده شدن از سوی برخی گونه های حیات وحش می تواند ضربات جبران ناپذیری به طبیعت وارد کند.
جعفری نژاد از مسافران خواست هنگام سفر به دامان طبیعت پسماندهای خود را در گوشه و کنار جاده ها، توقفگاهها، تفرجگاهها رها نکنند.
وی ابراز داشت:زباله های پلاستیکی افزون بر آسیب رساندن به محیط زیست از طریق ورود به آب های زیرزمینی می تواند برای سلامتی انسان نیز خطر آفرین باشد.
براساس مطالعات مختلف انجام شده، تجزیه پلاستیک در محیط های آبی ممکن است تا صدها سال به طول بیانجامد و روند تجزیه این مواد در مراکز دفن نیز بسیار طولانی تر خواهد بود.
کارشناسان می گویند:زباله های پلاستیکی به دلیل ماندگاری زیاد در طبیعت موجب ایجاد آلودگی خاک، آب‌های سطحی و حتی در بلند مدت نیز آب‌های زیرزمینی می شود.
جعفری نژاد گفت:برخی افراد بدون در نظر گرفتن جنبه های حفاظتی طبیعت به شکستن شاخه های درختان، ریشه کنی برخی گیاهان کمیاب، تخریب سبزه ها و گلزارها، آتش افروزی در طبیعت اقدام می کنند که هزینه های سنگینی برای محیط زیست به دنبال دارد.
مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: گشتهای یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در مناطق حفاظت شده به صورت شبانه روزی فعال هستند و با هرگونه تعرض به محیط زیست براساس قانون برخورد خواهند کرد.
**زیرساخت های گردشگری
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشت گفت: 40 زیرساخت گردشگری شامل اردوگاه های تفریحی، مجتمع های رفاهی،رستوران های بین راهی و سرویس های بهداشتی در این شهرستان برای پذیرایی از گردشگران ایجاد شده است.
صادق ماندنی زاده اظهار کرد: در برخی مناطق گردشگری مانند رود رونه، سید محمد (ع) سرابیز، شلالدون و سید شمس الدین (ع) اردوگاه های گردشگری آماده پذیرایی از مسافران است.
وی ابراز داشت: کمیته های ده گانه پذیرایی از گردشگران شهرستان تشکیل شده است و همه دستگاه های اجرایی مصمم هستند با تعامل با یکدیگر سفری خاطره انگیز برای گردشگران رقم بزنند.
شهردار باشت نیز گفت: این شهر با بوستان های زیبا آماده اسکان گردشگران در شب است.
سید لطف الله موسوی افزود: پارک تپه ای با آبشار مصنوعی آمیزه ای از طبیعت و تلاش انسان برای فراهم کردن لحظاتی خوش برای رفاه گردشگران است.
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری باشت گفت: 400 نفر برای پذیرایی مطلوب از مهمانان نوروزی با مشارکت همه دستگاه های اجرایی در این شهرستان ساماندهی شده است.
صادق ماندنی زاده افزود: برنامه ریزی برای اسکان در مدارس، چادرهای هلال احمر و شهرداری، نظارت بر بازار،نحوه توزیع اقلام ضروری و میوه از مهمترین برنامه های خدماتی برای گردشگران در باشت است.
وی اظهار داشت: برپایی نمایشگاه استقبال از مهمانان نوروزی از 28 اسفند، برگزاری طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه و جشن نوروزگاه از جمله برنامه‌های فرهنگی پیش‌بینی‌ شده در ایام نوروز 1398 در این شهرستان است.
شهرستان باشت با داشتن 14 جاذبه طبیعی، تاریخی و مذهبی هر ساله در ایام نوروز میزبان افزون بر 300 هزار مسافر نوروزی است.
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع‌ دستی و گردشگری باشت گفت: ساماندهی پارک‌های ورودی و خروجی شهر و آماده سازی سالن‌های ورزشی برای اسکان از دیگر برنامه‌های پیش‌ بینی‌ شده برای رفاه مهمانان نوروزی باشت است.
وی تصریح کرد: آمادگی لازم برای نظارت بر رستوران‌ها، واحدهای خدماتی شهری و بین‌راهی، تأمین امنیت، بهداشت از سوی دستگاه‌های وجود دارد.
ممنوعیت حفاری از بیستم اسفند به مدت یک ماه،تامین روشنایی محورهای ارتباطی اصلی،آماده سازی سرویس های بهداشتی و رفع خرابی خودپردازها از مهمترین مصوبات این جلسه بود.
گردنه شلال دون، کلگه امیر شیخی، درخت کهنسال لار، رود رونه، دامنه‌های کوه سه هزار متری خامی، پل تاریخی بریم، بنای تاریخی دوگور دوپا، مجموعه تاریخی چهار صفه خان احمد و اشکفت شاه پیچاب از مهم‌ترین مقاصد گردشگران در شهرستان باشت است.
شهرستان باشت در جاده ارتباطی شیراز به جنوب کشور یکی از قطب‌های اصلی گردشگری نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد است.
این شهرستان در 110 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
8143/6110

انتهای پیام /*


فرهنگی


کوه


خامی


باشت