گردشگری و توریسم

خدمات و گردشگری با رویکرد توسعه پایدار

در این یادداشت آمده است: مجموعه رسانه ای میلکان – شامل هفته نامه میلکان، ماهنامه توسعه پایدار کانی، مجله کودک ویلکان و پایگاه خبری میلکان آنلاین– حوزه خدمات و گردشگری با رویکرد توسعه پایدار را به عنوان راهبرد رسانه ای خویش برای سال 98 تعیین کرده است. این انتخاب با توجه به پتانسیل ها، ظرفیت ها و استعدادهای قابل توجه کرمانشاه در حوزه های مختلف فرهنگی، کشاورزی و منابع طبیعی، تجارت و بازرگانی و مبادلاتی صورت گرفته است.
چندین دهه است کشاورزی محور رسمی توسعه استان است. در سال های پس از جنگ و در دوران دولت های سازندگی، اصلاحات و دولت بهار (احمدی نژاد)، مدیران ارشد استان با در پیش گرفتن روش های عجیبی مانند حفر بی رویه ی چند هزار چاه جدید، قصد توسعه این بخش را داشته اند. البته این رویکرد غیرکارشناسی و اشتباه نه تنها توسعه ای را برای کرمانشاه رقم نزده؛ بلکه لطمات جبران ناپذیری را به منابع آبی و طبیعی استان وارد کرده است.
دوران دولت تدبیر و امید در شرایطی آغاز شد که وقوع خشکسالی های پی درپی و قرمز شدن وضعیت چندین دشت استان، حوزه کشاورزی را عملا ناتوان از تحول آفرینی در وضعیت اقتصادی نامطلوب کرمانشاه کرده بود و تداوم برداشت های بی رویه از منابع آبی زیرزمینی، زنگ خطر را به صدا درآورده بود‌.
با توجه به این واقعیت ها، در ابتدای سال 93 و دوران استانداری رضایی بابادی، رسما سند توسعه استان بازنگری شد و گردشگری و خدمات محور توسعه استان شد‌. با توجه به اینکه بیش از 50 درصد از مشاغل موجود استان در این بخش قرار دارند، این انتخاب هوشمندانه شایسته تقدیر بود‌. البته از چند سال قبل تر و از دوران استانداری دادوش هاشمی، کم کم نگاه‌ها به شکل محسوسی به سمت توسعه بخش گردشگری و خدمات چرخیده بود.
این تغییر رویکرد در دوران رضایی بابادی، تداوم چندانی نداشت و در دوره استانداری رازانی، با وقوع بارش های مناسب بهاری، دوباره وسوسه ی محور شدن بخش کشاورزی شدت گرفت و یک دوره فرصت سوزی آغاز شد.
در یکسال نیم از حضور بازوند نیز کرمانشاه به اجبار گرفتار بازسازی زلزله بوده است. با عبور از دوران بحرانی زلزله و تاکیدات مداوم استاندار فعلی، این توقع می رود که نوروز 98 آغازی جدید برای تبدیل شدن حوزه گردشگری و خدمات به عنوان محور توسعه استان باشد. در این میان وقوع اتفاقات دلگرم کننده ای مانند کلانشهر شدن کرمانشاه و اتصال کرمانشاه به راه آهن سراسری و توسعه راه های مبادلاتی می تواند راه دستیابی به این مهم را آسانتر کند.
اگر قرار است گردشگری و خدمات محور توسعه استان باشد باید دیگر حوزه ها و از جمله صنعت و کشاورزی تابع این بخش باشند. تداوم روند اتلاف منابع آبی در حوزه کشاورزی و استقرار صنایع آلاینده و آب بر جدید در دشت های ماهیدشت و کرمانشاه باید متوقف شود و همه چیز بر مبنای یک توسعه پایدار شکل بگیرد‌.
مجموعه رسانه ای میلکان قصد دارد در سال 98 توان رسانه ای خود را برای فراهم کردن بسترهای لازم برای شکل گیری یک گفتمان پویا پیرامون «تبدیل شدن کرمانشاه به محوریت خدمات و گردشگری غرب کشور» به کار گیرد‌‌ و در این راه از صاحب نظران و مجموعه های مختلف چشم یاری دارد.
8066

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


ميراث فرهنگي


ميلكان