گردشگری و توریسم

ایجاد موزه حوزه نفت در گچساران برای رونق گردشگری ضروری است

به گزارش ایرنا، محمود باقری روز شنبه در نشست با مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با بیان اینکه شهرستان‌های گچساران و بهمئی 25درصد نفت کشور را تامین می کنند، اظهار داشت: تاسیسات تاریخی حوزه نفت ظرفیت جذب گردشگران را دارد.
منطقه نفتخیز گچساران نخستین بار در فاصله سال‌های 1302 و 1303 هجری شمسی، توسط کنسرسیوم دارسی مورد مطالعه قرار گرفت.
استخراج نفت از میدان گچساران در سال 1318 هجری شمسی از چاه شماره 13 این شهرستان آغاز شد.
برنامه‌های حفاری تا پیش از ملی شدن صنعت نفت ادامه یافت و در این مدت به 16 حلقه چاه نفت تولیدی و ظرفیت تولید 60 هزار بشکه در روز نفت خام، افزایش یافت.
پس از ملی شدن صنعت نفت، شرکت اکتشاف و تولید نفت ایران در سال‌های 1335 و 1336 عملیات حفاری را بار دیگر در این منطقه آغاز کرد.
این برنامه تا سال 1345 ادامه داشت و تعداد چاه‌های حفاری شده به 46 حلقه افزایش یافت. شهرستان گچساران به خاطر داشتن مرتفع ترین واحد بهره برداری نفت کشور در منطقه «سقلاتون» به بام نفت ایران مشهور شده است.
وی با بیان اینکه می توان از اعتبارات ملی برای ایجاد موزه نفت در این شهرستان بهره برد،تصریح کرد: در صورتی که زمین مورد نیاز موزه نفت تامین شود کار ساخت این طرح فرهنگی در گچساران را شروع می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: اولین چاهی که نفت از آن استخراج شده است و برخی دیگر از تاسیسات تاریخی قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را ملی دارد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران نیز در این نشست گفت: 70 درصد خدمات اجرایی در گچساران به کمک شرکت نفت این شهرستان انجام می‌شود.
هوشنگ صیدالی افزود: در خواست میراث فرهنگی استان در خصوصی احداث موزه را در وزارت نفت پیگیری می کنیم.
وی بیان کرد: تاسیسات قدیمی در شرکت نفت و گاز گچساران وجود دارد که می توانند برای گردشگران و مردم جذاب باشند.
صیدالی عنوان کرد: این شرکت برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در منطقه بی بی حکمیه اقدامات خوبی انجام داده است.
صیدالی با بیان اینکه شهرداری در شهر متوالی ایجاد حوزه‌های تاریخی است گفت: انتظار می رود شهرداری دوگنبدان در این مورد ساخت موزه حوزه نفت با شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران همکاری کند.
وی گفت: می توان از ظرفیت توانمندی نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در سطح ملی برای جذب اعتبارات این طرح بهره گرفت.
کهگیلویه و بویراحمد با ظرفیت های تاریخی فراوان تنها یک موزه در دست ساخت دارد.
این استان را به دیار آریوبرزن سردار نامی ایران در دوره هخامنشی می‌شناسند.
کهگیلویه و بویراحمد بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آرایی‌ها جزئی از خاک تمامی حکومت‌های ایران بود.
استان کهگیلویه و بویراحمد با 720 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
این استان بیش از 16 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
8143/1662

انتهای پیام /*


فرهنگي


ضرورت


موزه


گچساران