گردشگری و توریسم

2300 نفر از قلعه تاریخی بسطام بازدید کردند

غلام شیرزاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سال گذشته 2 هزار و 50 نفر از این اثر تاریخی بازدید کردند افزود: این رقم امسال 12 درصد افزایش دارد.
وی ادامه داد: این اثر تاریخی در 11 ماهه سال جاری علاوه بر گردشگران داخلی مورد بازدید گردشگرانی از کشورهای سوئد، سوئیس، اتریش و آلمان قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: بیشترین بازدید کنندگان از قلعه تاریخی بسطام متعلق به کشورهای سوئد و آلمان است.
وی اظهار داشت: همانند سال های گذشته امسال نیز تمهیدات لازم برای استقبال از مسافران نوروزی فراهم شده که استقرار چادرهای مختلف در محوطه و نزدیکی پایگاه، امکانات رفاهی و سرویس های بهداشتی و برپایی نوروزگاه در محوطه پایگاه همراه با برنامه های فرهنگی و بومی از جمله این اقدامات است.
مدیر پایگاه ملی قلعه بسطام بیان کرد: همچنین برای اقامت مسافران نوروزی مدرسه شبانه روزی و مهمانپذیرهای داخل شهر آماده شده و نظیر سال های گذشته امسال نیز ارایه خدمات می دهند.
شیرزاد گفت: برای آشنایی بیشتر مسافران با این اثر بروشور، کتابچه راهنمای گردشگری تهیه شده که در بین مسافران توزیع می شود.
به گزارش ایرنا قدمت قلعه تاریخی بسطام به 800 سال قبل از میلاد مسیح می رسد و بزرگترین قلعه تمدن اورارتویی در ایران و سومین قلعه بزرگ این تمدن در دنیاست.
بر اساس کتیبه به دست آمده از منطقه، این قلعه به دستور یکی از روسای دوم از پادشاهان اورارتویی در حدود سال های 645 قبل از میلاد مسیح احداث شده است.
این قلعه در آن زمان با هدف کنترل مسیرهای تجاری که از طرف شرق دولت ترکیه به شهرهای تبریز و اردبیل و حوزه دریاچه ارومیه رفت و آمد می کردند، احداث شده است.
نتایج به دست آمده از کاوش های باستان شناسان و پژوهشگران از منطقه نشان می دهد که قلعه بسطام از سه قسمت پایین قلعه، میان قلعه و بالا قلعه تشکیل شده و بخش نخست به سربازان و اسب ها، بخش دوم معبد و بخش سوم به پادشاه اختصاص داشته است.
کتیبه کشف شده از این قلعه که به زبان اورارتویی است جهت مطالعات و بهره برداری محققان در موزه ملی تهران نگهداری می شود و تاکنون بیش از 40 اثر تاریخی ارزشمند چایپاره در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
این اثر تاریخی در سال 1354 شمسی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
8135/2093

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


قلعه بسطام


آذربايجان غربي