گردشگری و توریسم

صلح ایرانی می تواند الگوی خوبی برای جامعه بین‌الملل باشد

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمد بهشتی روز چهاشنبه در همایش برپایی آیین‌های نمایشی در همایش ملی «آیین، صلح و تنوع فرهنگی گفت: آنچه در غرب به مفهوم peace مطرح می شود با آنچه در فرهنگ ایرانی به صلح می شناسیم، متفاوت است. Peace در مفهوم غربی به معنای نبود جنگ است در حالی صلح ایرانی، به معنای مودت و دوستی است.
وی این درک متفاوت از مفاهیم را محدود به موضوع صلح ندانست و گفت: به عنوان مثال نزد برخی غربی‌ها همسایه ها نباید کاری به کار هم داشته باشند در حالی فرهنگ ایرانی، همسایه کسی است که باید به کارش کار داشت و از حال و هوای وی با خبر بود و در صورت کمک به دادش رسید.
بهشتی افزود: ایران کشوری است که به لحاظ سرزمینی از اقلیم‌های متنوعی برخوردار است و در نتیجه فرهنگ‌های متفاوتی نیز دارد و ما چون در این سرزمین زندگی می کنیم متوجه این موضوع مهم نمی شویم.
وی با اشاره به این که کشورهای کمتری از این وضعیت و تنوع برخوردار هستند، گفت: کشورهایی مانند استرالیا، کانادا و آمریکا از تنوع فرهنگی واقعی برخوردار نیستند زیرا از دیگر کشورها به آنجا مهاجرت کردند و تنوع درون سرزمینی ندارند.
بهشتی افزود: وجود این تنوع اقلیمی و فرهنگی نیازمند فرهنگ دانایی است و این مفهوم به این معنی است اگر راه حلی، راهکار مشکلات در منطقه ای شد، قرار نیست برای منطقه دیگر مناسب باشد و باید برای نقطه دیگر راه حل اختصاصی پیدا کرد.
وی داشتن تاریخ طولانی زیستی را یکی از عوامل تنوع فرهنگی دانست و گفت: اهالی ایران از تاریخ مشترکی برخورداند و همواره خود را دارای یک سرنوشت مشترک می دانند.
بهشتی با اشاره به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران گفت: در این دوران تمام اقوام برای حفظ تمامیت ارضی ایران وارد کارزار شدند، مردم آذربایجان همواره در طول تاریخ پیش از دیگران خطرات را حس کرده و به جبهه های جنگ می رفتند. همچنین مردم مازندارن بدون ترس و بی معطلی جزو صف های نخست برای حفاظت از کشور بودند.
فراهنگ**3377**3009

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث


صلح ايراني


بهشتي