گردشگری و توریسم

تاریخانه دامغان، خانه خدا به سبک معماری ساسانیان

به گزارش ایرنا، فرهنگ و تمدن ایران همواره در زمینه های اجتماعی، فرهنگی، علمی و پزشکی بسیار غنی بوده و شخصیت ها و عارفان بزرگی را در دامان خود پرورش داده است و به همین لحاظ پرداختن به گذشته تاریخی آن، جذابیت های بسیار منحصر به فردی برای مسافران و گردشگران تاریخ دوست دارد.
از این تمدن و تاریخ کهن، بناهایی تاریخی و آثاری بی نظیر و چشم نواز به سبک های مختلف معماری نیز در جای جای این مرز و بوم ساخته شده و به یادگار باقی مانده و مسجد تاریخانه دامغان یکی از این آثار بوده و امروز به محلی برای حضور گردشگران تبدیل شده است و از آن به عنوان قدیمی ترین مسجد تاریخ اسلام در ایران نیز یاد می کنند.
تاریخانه در زبان ترکی به معنای خانه خدا است و قبل از ورود اسلام به ایران، به عنوان آتشکده بوده و پس از برپایی حکومت اسلامی، به مسجد تبدیل شده است.
دامغان در فاصله 330 کیلومتری شرق مرکز کشور به عنوان یکی از کهن ترین شهرها در تمدن فرهنگی و تاریخی ایران بوده و بنای تاریخی تاریخانه نیز در خیابان ایستگاه راه آهن این شهر، سالانه مقصد بسیاری از گردشگران و مسافران در سفر به استان سمنان است.
گردشگران و مسافران پس از اولین نگاه به این جاذبه گردشگری و همچنین آشنایی با معماری بناهای تاریخی و کهن، سلیقه معماران دوره ساسانی را در آن مشاهده می کنند، این مسجد نمونه بسیار چشم نوازی از مساجد دوره های آغازین صدر اسلام است.
نقشه این بنا از 18 ستون در سه ردیف 6 تایی با قطری بسیار پهن به طول یک و نیم متر و حیاط مرکزی با رواق های سرپوشیده، محراب و منبر مسجد تشکیل شده است و در اولین نگاه، ستون های قطور آن معماری ستون های کاخ های دوره ساسانی را در چشم بیننده به تصویر می کشد.
جاذبه دیگر گردشگری این مکان، مناره های با ارتفاع زیاد و نقش و نگارهای زیباست و دو مناره در این مسجد وجود دارد که به همت بختیار بن محمد حاکم ایالت قومس در دوره سلجوقی و قرن پنجم هجری به بلندای 26 و 25 متر احداث و به مجموعه مسجد تاریخانه پیوند خورده است.
مسافران و گردشگران از مرکز کشور با طی مسافتی 330 کیلومتری پس از حضور در شهر دامغان و بازدید از بناهای تاریخی و جاذبه های طبیعی گردشگری و همچنین خرید صنایع دستی و خشکبار معروف آن یعنی پسته دامغان، می توانند با بازدید از بنای مسجد تاریخانه، سفری جذاب به دل تاریخ صدر اسلام و تمدن کهن ایران زمین داشته باشند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز سمنان در موضوع های مختلف فرهنگی، اجتماعی و گردشگری، پرونده های خبری ویژه با برنامه مشخص را در دستور کار خود دارد.
با هدف معرفی ظرفیت های بی نظیر و جذاب گردشگری و مسافر پذیر استان و همچنین توسعه فرهنگ و صنعت گردشگری در این منطقه و آشنایی مردمان ایران اسلامی با اماکن و بناهای تاریخی، گردشگری و جاذبه های طبیعی و دیدنی استان سمنان، ایرنا پرونده معرفی جاذبه های گردشگری استان را گشوده است.
معرفی شهدای استان، پرونده سلامت و معرفی کتاب از دیگر پرونده های خبری خبرگزاری ایرنا مرکز سمنان است.
9891م/7408

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


تاريخانه دامغان


جاذبه هاي گردشگري سمنان