اخبار گردشگری

معروف‌ترین بازار‌های یزد

یزد، شهر بادگیر‌ها و خانه‌های خشتی که نام و آوازه‌ی آن در تمام دنیا پیچیده است، در هر گوشه از خود زیبایی‌های خارق العاده‌ای را جای داده است. به جرات می‌توان گفت، از جمله جاذبه‌های گردشگری که دیدن آن حال دلتان را خوب خواهد کرد، بازار‌های یزد می‌باشد که با غرفه‌های زیبا و پارچه‌های ترمه و سوغاتی‌های رنگارنگ، گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. در این مطلب با بازار‌های یزد آشنا خواهید شد.

بازار‌های یزد در دو دسته‌ی کلی سنتی و مراکز خرید لوکس تقسیم میشوند که هر یک مزایا و خوبی‌های خاص خود را دارند. برای مرور و آشنایی با بازار‌های یزد، ابتدا نگاهی خواهیم داشت به بازار‌های سنتی این شهر و سپس مراکز خرید لوکس و امروزی را هم معرفی می‌کنیم.


بازارهای یزد

قدیمی ترین بازار یزد؛ بازار حاجی قنبرقدیمی ترین بازار یزد؛ بازار حاجی قنبر

بازار حاجی قنبر در قرن نهم هجری قمری و به دستور حاجی قنبر، یکی از حاکمان یزد ساخته شده است. قدم گذاشتن در این بازار شما را میبرد به تاریخ پر از فراز و نشیب ایران و رونقی که به مرور در حال فراموشی می‌باشد. بدون شک عطر بی نظیر شیرینی‌های حاج خلیفه که از قدیمی‌ترین مغازه‌های این بازار می‌باشد، در تمام بازار پیچیده و هوش و حواس برایتان نخواهد گذاشت.


بازار خان، عریض‌ترین بازار یزدبازار خان، عریض‌ترین بازار یزد

بازار خان یزد که در لیست قدیمی‌ترین بازار‌های سنتی این شهر قرار دارد، یادگاری از دوران ناصرالدین شاه قاجار می‌باشد که معماری بسیار با شکوهی داشته و عریض‌ترین بازار یزد می‌باشد. غرفه‌های متعدد در تیمچه‌های مختلف، تکیه، مسجد و آب انبار، این بازار را به چیزی بیش از یک بازار ساده تبدیل کرده و می‌توان گفت: یک مجموعه‌ی خارق العاده است که به بازار قیصریه راه دارد. لازم به یادآوری است که بازار بازار خان با داشتن بازار‌های متعدد به نام‌های بازار پنجه علی، ملا اسماعیل، بازار زرگری، بازار علاقبندی، بازار قیصریه، بازار کاشی گری، بازار صدری و بازار چیتگری در فهرست آثار ملی با شماره ۸۵۴۴ به ثبت رسیده و برای همیشه به عنوان یکی از باشکوه‌ترین آثار ملی این مرز و بوم شناخته شده است.


بازار تبریزیان یزدبازار تبریزیان یزد

برخی از بازار‌های سنتی یزد شاید به اندازه‌ی مراکز خرید لوکس و امروزی رونق و تنوع بالایی از نظر اجناس نداشته باشند، اما شکوه و عظمت آن‌ها ناخودآگاه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کنند. بازار تبریزیان یکی از قدیمی‌ترین بازار‌های یزد می‌باشد که از خشت و گل و گچ و آجر ساخته شده است و یادگاری از دوره‌ی قاجار به شمار می‌آید.


بازار زرگری یزدبازار زرگری یزد

بازار زرگری یزد یکی از محبوب‌ترین بازار‌های سنتی یزد برای افراد علاقه‌مند به طلا و جواهرات می‌باشد که طلا‌های معروف یزدی را در غرفه‌های زیبا به نمایش گذاشته اند. سبک معماری بازار زرگری شباهت زیادی به بازار تبریزیان داشته و بخاطر قدمت و نوع معماری خاص آن با شماره ۸۵۲۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.


بازار قیصریه، معروف‌ترین بازار ایرانبازار قیصریه، معروف‌ترین بازار ایران

برای خرید پارچه و ترمه‌های معروف یزد، هیچ جا بهتر از بازار قیصریه نمی‌باشد و برای خرید یا قدم زدن در این بازار باید به محدوده‌ی بین میدان و مدرسه‌ی خان یزد بروید تا شکوه و عظمت معماری ایرانی را با تمام وجود لمس کنید. این بازار که یادگاری از قرن دوازدهم هجری قمری می‌باشد، در کنار بازار قزوین، کرمان، اصفهان و شیراز به عنوان پنج بازار معروف ایران معرفی شده است.


بازار مسگری یا پنجه علی یزدبازار مسگری یا پنجه علی یزد

برای خرید صنایع دستی و وسایل تزئینی مسی در شهر یزد، یکی از بهترین انتخاب‌ها رفتن به خیابان قیام و قدم گذاشتن در بازار قدیمی پنجه علی می‌باشد. این بازار یکی از قدیمی‌ترین بازار‌های یزد می‌باشد که با شماره ۷۷۸۶ به ثبت آثار ملی ایران رسیده و شکوه و قدمت ۶۰۰ ساله‌ی آن همان چیزی می‌باشد که اغلب گردشگران به دنبال آن هستند.

بعد از آشنایی با بازار‌های یزد، خوب است نگاهی به مراکز خرید آن هم داشته باشیم تا بتوانید سفرتان به یزد را کاملا با شناخت کافی شروع کنید.


مراکز خرید یزد


مرکز خرید الماس یزدمرکز خرید الماس یزد

یکی از اصلی‌ترین مراکز خرید یزد که در مرکز شهر قرار گرفته و امکان خرید انواع پوشاک، کیف و کفش و لوازم آرایشی را فراهم نموده است، مرکز خرید الماس می‌باشد. از جمله ویژگی‌های خوب این مرکز خرید، داشتن پارکینگ، کافی شاپ و نمازخانه می‌باشد که برای رفع خستگی بسیار موثر می‌باشند. اگر قصد دارید از مرکز خرید الماس یزد خرید کنید، باید از ساعت ۹ صبح تا ۱۱ شب را برای خرید در نظر بگیرید.


پاساژ کویتی‌ها
پاساژ کویتی‌ها

علاوه بر بازار زرگری یزد که رنگ طلایی ویترین‌های آن ناخودآگاه افراد زیادی را به سمت خود جذب می‌کند، پاساژ کویتی‌ها هم یک مکان مناسب برای دوستداران طلای یزد می‌باشد. قطعا شما هم از شهرت طلا‌های یزد باخبر هستید و می‌دانید که اغلب گردشگران در این شهر به طلافروشی‌های این شهر سر خواهند زد.


 

مرکز خرید ستاره یزد

مرکز خرید ستاره یزد

خرید همیشه لذت بخش است، اما گاهی اوقات باعث خستگی میشود. به همین خاطر در اغلب مراکز خرید امروزی امکاناتی مانند رستوران و کافی شاپ و سایر امکانات تفریحی و رفاهی را ارائه میدهند. مرکز خرید ستاره یزد که بیشتر شبیه به مرکز تفریحی می‌باشد، علاوه بر مغازه‌های متنوع برای خرید انواع پوشاک و اسباب بازی و غیره، امکانات بسیار خوبی را برای استراحت فراهم کرده است. باشگاه بدنسازی، بیلیارد، شهربازی و رستوران و کافی شاپ از جمله امکانات تفریحی مرکز خرید ستاره یزد محسوب می‌گردد.


مرکز خرید آریا یزد

مرکز خرید آریا یزد

یکی دیگر از مراکز خرید یزد که فروشگاه‌های متنوع برای خرید پوشاک، کیف و کفش، لوازم خانگی و آرایشی، وسایل الکترونیکی و زیورآلات دارد، مرکز خرید آریا می‌باشد. این مرکز خرید که در سال ۱۳۸۷ ساخته شده است، در طبقه‌ی آخرش رستوران با ارائه انواع غذا‌های باکیفیت دارد و شرایط مناسبی می‌باشد تا بعد از خرید در آن استراحت کنید و از سفرتان لذت ببرید.