گردشگری و توریسم

احیای میراث ناملموس نیازمند تقویت حس تعلق شهروندان است

به گزارش ایرنا محسن طوسی روز شنبه در نشست تخصصی بافت های تاریخی و فرهنگی آذربایجان غربی در ارومیه افزود: حفاظت از این محدوده ها و احیای آثار ناملموس نیز نیازمند توجه به ارزش ها و هویت مردم منطقه است.
وی با اشاره به اینکه ساخت و ساز در محدوده بافت تاریخی ممنوع نیست اما نیازمند رعایت الزامات است، اضافه کرد: بالندگی اقتصاد محلی در قالب بهره برداری از این محدوده ها با رعایت اصالت اثر و حفظ کاربری غالب بافت تاریخی میسر می شود.
وی با بیان اینکه رویکرد حفاظت و احیای پهنه های ارزشمند شهرهای تاریخی از 80 سال پیش در کشور دنبال می شود، اظهار داشت: باغ ها، بازار و وجود مراکز زیستی در شهرهای ایران سه جنبه مهم به شمار می رود که همواره مورد توجه جدی بوده است.
وی با اشاره به اینکه تعیین محدوده بافت تاریخی و حریم بناهای تاریخی با اعزام تیم کارشناسی در سال 1352 در ارومیه انجام شده بود، گفت: حفاظت از بناهای تاریخی در زمان حاضر با جدیت در این استان دنبال می شود و باغستان های ارومیه از لحاظ بافت فرهنگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی افزود: هدف نهایی حفاظت از بافت های تاریخی و مکان های فرهنگی احیای آنهاست تا عناصر هویت بخش را به مناطق بازگردانیم.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: در سفر اخیر دکتر روحانی به آذربایجان غربی، استانداری از طرح های میراث فرهنگی استان دفاع کرد و مقرر شد 27 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار برای طرح های سال 1398 و 15 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار برای طرح های سال 1399 تخصص یابد.
پیمان آرامون افزود: توانمندسازی ساکنان محدوده های مرکزی، ایجاد انسجام فرهنگی، تاریخی و اجتماعی و حراست از اماکن ارزشمند تاریخی و ایمنی و تاب آوری بافت های تاریخی از اهداف مهم مسوولان در این استان است.
وی اعلام کرد: 48 میلیارد و 800 میلیون تومان به صورت نقدی و نزدیک به 56 میلیارد تومان به صورت اوراق و اسناد در سال های 1397 و 1398 برای محلات، بافت های ناکارآمد و برخی مکان های تاریخی هزینه خواهیم کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این نشست گفت: حفاظت از آثار تاریخی نشانگر تقویت آداب و رسوم ساکنان منطقه و حفظ یادگاری ها و هویت های اجتماعی بوده و حمایت استانداری و همکاری شهرداری، مدیریت شهری و شهرداران برای احیای بافت های تاریخی لازم است.
جلیل جباری افزود: پروژه هایی در قالب طرح های ستاد بازآفرینی شهری به اداره راه و شهرسازی آذربایجان غربی منعکس شده و امید است بخشی از اعتبارات این ستاد در جهت حفظ بافت های تاریخی اختصاص پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه احیا و مرمت محله «خنجرخان» در بافت تاریخی ماکو در حال اجراست، ادامه داد: مطالعات ایجاد موزه های تخصصی در آذربایجان غربی شامل موزه های مدرسه، طب، بانک مسکن، صلح سردشت و تجدید بنای موزه میاندوآب نیز در حال انجام است.
وی اعلام کرد: عملیات اجرای مجموعه فرهنگی شمس خوی با هفت هزار مترمربع شروع شده و اختصاص اعتبار 300 میلیارد ریالی در بودجه 98 برای آن پیش بینی شده است.
وی با اشاره به اینکه بیش از 100 بنا در سال 1396 و 1397 در استان احیا شد، گفت: احیا و ساماندهی مسجد جامع ارومیه در قالب تفاهم نامه با شهرداری، استانداری و امام جمعه این شهر انجام خواهد شد.
وی افزود: سرای نظام السلطنه، راسته غلامخان و حمام اتحادیه گذرهای تاریخی ارومیه محسوب می شود و توجه به آنها زمینه بازدید گردشگران را ممکن می کند.
به گزارش ایرنا وجود بیش از 500 هکتار بافت تاریخی مصوب در شهرهای ارومیه، ماکو، خوی و تکاب نشان از میزان قدمت و اهمیت این مناطق به عنوان میراثی گرانبها در آذربایجان غربی حکایت دارد.
محدوده مصوب بافت تاریخی شهر ارومیه با مساحتی معادل 307 هکتار در حوزه مرکزی شهر و در منطقه چهار شهر ارومیه واقع شده است و بیش از 60 بنای واجد ارزش و ثبت شده در این محدوده وجود دارد.
3072/7129

انتهای پیام /*


فرهنگی


بافت های تاریخی


احیا و حفاظت


آذربایجان غربی