اماکن دیدنی ایران

کشف سفال ایلخانی با تزئینات خاص در تبریز

سرپرست هیات باستان‌شناسی دانشگاه تهران در محوطه تاریحی اوجان، از کشف ظرف سفال ایلخانی با تزئینات سنگ فیروزه، به عنوان یکی از مهمترین یافته‌های سفالی فصل دوم کاوش باستان شناسی قلعه یا ارگ حکومتی شهر تاریخی – ایلخانی اوجان خبر داد.

ایسنا: رحیم ولایتی با بیان این‌که فصل دوم کاوش باستان شناسی قلعه یا ارگ حکومتی شهر تاریخی – ایلخانی اوجان با هدف آزاد سازی دیوارها و برج مدور جبهه شمال غربی این سازه بزرگ معماری شمال غرب کشور در ضلع شمال غربی آن انجام شد، افزود: طرف سفالی به دست آمده، ظرفی شکسته فقاع (گلابی شکل) از دوره‌ی ایلخانی است.

این استادیار گروه باستان شناسی دانشگاه تهران با بیان این‌که در این فصل هیات باستان شناسی دانشگاه تهران با استفاده از نقشه توپوگرافی محوطه، هفت ترانشه در ضلع شمال غربی قلعه تعیین و حفاری بر اساس طرح ارائه شده از سوی پژوهشکده باستان شناسی انجام شد، حاصل کاوش این فصل را پاکسازی کامل دیوار شمالی قلعه ومعماری برج مدور شمال غرب قلعه دانست و افزود: با توجه به شرایط آب وهوایی منطقه و کندی کارِ عملیات کاوش مجوز تمدید و انجام شد .

او اظهار کرد: هیات باستان‌شناسی دانشگاه تهران در فصل اول در تپه قلعه بزرگ شهر تاریخی اوجان (قبه تپه اشرف آباد- بستان آباد) در تابستان ۱۳۹۶ پنج ترانشه را در ابعاد ۱۰ × ۱۰ متر در گوشه شمال غربی حصار قلعه و روی برجستگی گوشه شمال غربی تپه حفاری و کاوش کرد .

این مدرس دانشگاه، با بیان این که در ترانشه V (چهار) نیز با توجه به پایان مهلت قانونی مجوز کاوش و محدودیت زمانی به منظور مشخص کردن ارتباط برج مدور با سازه‌های جنوبی فقط نواری دو متری از شمال این ترانشه مورد کاوش قرار گرفت، ادامه داد: با مشخص شدن یک دیوار سنگی در جهت شمالی- جنوبی که برج مدور به آن منتهی می‌شد، کاوش در این ترانشه نیز متوقف شد.

به گفته ولایتی، در نتیجه کاوش در این ترانشه‌ها در فصل نخست یک مجموعه معماری شامل برج مدور و دیوارهای بیرونی بنایی بزرگ قلعه یا ارگ حکومتی مشخص شد.