گردشگری و توریسم

20 آسباد درمیان مرمت شد

امیر اسماعیل شهسواری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آسبادها بین 10 تا 80 درصد مرمت شده و آواربرداری، اجرای ناودان، بازسازی، استحکام بخشی دیوارها و اجرای پوشش های گنبدی از جمله اقدامات مرمتی در آسبادها است.
وی با بیان اینکه تاکنون 126 آسباد در درمیان شناسایی شده است گفت: از این تعداد 11 آسباد در بخش مرکزی، 94 آسباد در بخش گزیک و 21 آسباد در بخش قهستان شهرستان شناسایی شده است.
سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان درمیان بیان کرد: بخش زیادی از آسبادهای شهرستان به صورت کامل تخریب شده و فقط سنگ های آسیاب باقی مانده است که برای مرمت کامل آنها به اعتبارات میلیاردی نیاز داریم.
وی گفت: مرمت و احیای آسبادهای درمیان برای ثبت در فهرست آثار جهانی انجام می شود و در سال جاری تمام اقدامات از جمله تهیه پرونده، مستندنگاری و راه اندازی آسبادها برای ثبت در فهرست آثار جهانی در حال انجام است.
شهسواری افزود: امسال راه اندازی سه باب آسباد در شهر طبس مسینا در دستور کار قرار دارد.
بیشتر آسبادهای شهرستان درمیان در شهر طبس مسینا شناسایی شده است.
تاکنون در این شهر 60 آسباد شناسایی و از سال 1384 تاکنون 25 باب مرمت شده است.
آسبادهای طبس ‌مسینا در 2 طبقه ساخته شده‌اند که طبقه همکف شامل فضایی محدود برای نگهداری آرد و انباشت گندم و طبقه دوم از سه جهت با دیوارهای خشت و گلی محصور شده و ضلعی که باد وارد بنا می ‌شود، فاقد دیوار است.
بنای این آسبادها با مصالح خشت و گل ساخته شده است و به دوره قاجاریه تعلق دارد.
7556*3028

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


آسباد


مرمت