گردشگری و توریسم

کشف قلعه 2300 ساله در ساحل دریای سرخ

به گزارش روز دوشنبه شبکه خبری الجزیره، حفاری ها که بر اساس اسکن مغناطیسی صورت و تایید شده است نشان می دهد این قلعه شامل، ساختمان بزرگ، میدان های وسیع، مجتمع کارگاهی، انبار، فروشگاه به علاوه خطوط دفاعی استحکامات است.
این قلعه در دوران حکومت بطلیموسی در مصر ساخته شد، بطلمیوس خانواده ای از مقدونیه است که پس از مرگ اسکندر بزرگ درسال 323قبل از میلاد به مصر آمد و یکی از فرماندهان ارتش آن به نام بطلیموس حکومت مصر را به دست گرفت.
برنس شهر بندری باستانی است که بر روی صخره های مرجانی توسط بطلمیوس دوم در سالهای 246-285 قبل از میلاد ساخته و به نام مادرش نامگذاری شده است، این شهر در سال 275 قبل از میلاد به یک بندر بازرگانی تبدیل شد که در نزدیکی معبد ویران شده «سمیرامیس» قرار دارد.
این منطقه به دلیل وجود تپه باستانی، جزیره ای در نزدیکی آن و ثروت غنی دریایی به یک مرکز گردشگری تبدیل شده است.
حفاری های باستانی گذشته که توسط دو پژوهشگر باستان شناسی هلندی وآمریکایی در سالهای 1994 تا 2001 و سومین بار توسط باستان شناس مجارستانی آمریکایی در سالهای 2008 و 2015 انجام گرفته، وجود بندر اصلی در این منطقه از قرن اول تا قرن دوم میلادی را تایید می کند.

**چه چیزهایی در منطقه کشف شده پیدا شد؟
«ماریک وزنیاک» و«جوانا رادوکوسکا» دو محقق باستان شناسی هلندی وآمریکایی با کشف بقایای دیوارهای دوگانه که در قسمت غربی قلعه کشیده شده بود در حالی که یک خط به سمت شرق وشمال امتداد یافته بود از وجود برج های مربعی شکل که در نقاط استراتژیک قلعه ساخته شده بود، خبر دادند.
وزنیاک گفت: ساختمان قلعه بسیار بزرگ و محکم احداث و به روش شگرفی با شن مستحکم و بخش غربی قلعه نیز با دیوارهای دوگانه برای حفاظت از جبهه داخلی و بخش بزرگتر قلعه، دارای استحکامات بیشتری به ابعاد 160 مترطول و80 متر عرض ساخته شده است.
براساس مقاله منتشره شده محققان در دانشگاه کمبریج، قلعه مذکور متشکل از سه میدان بزرگ و ساختمان های مرتبط با یکدیگر است که باهمدیگر یک مجتمع بسته مستحکم را تشکیل می دهد و این مجتمع شامل کارگاه و انبار می باشد.
دانشمندان باستان شناس در داخل دروازه ورودی به قلعه، یک چاه صخره ای و چند حوض و مکان هایی برای جمع آوری آب باران که اختصاص به جمع آوری، انبار کردن و توزیع آب های زیرزمینی و آب باران دارد، یافتند.
به گفته محققان، گنجایش حوض بزرگتر بیش از 17هزار لیتر آب است، آب وهوای شهر بندری برنس به مراتب مرطوب تر از اکنون می باشد.
دانشمندان باستان شناسی در بخش جنوبی دیوار دفاعی شمال مجسمه های گلی کوچک و پول نقد و بخشی از جمجمه یک فیل کوچک را کشف کردند.
وزنیاک افزود: جالب توجه است که ناظران بر بندر، استحکامات غیر ضروری را یافتند که برخی از آنها پس از گذشت مدت کمی از ساخت، ویران شده بود و هیچ مدرکی دال بر اینکه بندر مورد حمله قرار گرفته باشد، وجود ندارد.

**تجارت فیل در قدیم از طریق بندر برنس
وزنیاک گفت: شواهد تاریخی نشان می دهد برنس بخشی از سلسله بنادری بوده که در ساحل دریای سرخ برای کمک به تجهیز ارتش به فیل های جنگی ساخته شده است.
تحقیقات ژنتیک در سال 2014 فاش ساخت، بطلمی ها فیل ها را از اریتره به مصر می آوردند.
دو محقق در گزارش مشترک خود آورده اند پس از تسلط رومی ها بر مصر در سال 30 ق .م بازرگانی از بندر برنس توسعه یافت واین بندر به مرکز بازرگانی بزرگی تبدیل شد.
شواهد تاریخی نشان می دهد از قرن یکم تا قرن ششم پس از میلاد، روابط بازرگانی مصر توسعه یافته به یونان، ایتالیا، جنوب شبه جزیره عربی، هند، شبه جزیره مالای، اتیوپی و آفریقای شرقی کشیده شد.
دودمان بطلمیوسی یا بطالسه نام دودمانی یونانی بود که از ۳۰۵ تا ۳۰0 پیش از میلاد نزدیک به 300 سال بر مصر باستان فرمان راندند.
این دودمان به دست بطلمیوس یکم یکی از سرداران اسکندر مقدونی و پس از مرگ وی پایه‌گذاری شد.مصریان اینان را به زودی به عنوان فرعون پذیرفتند.
شناخته‌شده‌ترین فرد این خاندان کلئوپاترای هفتم بود که نقش عمده‌ای در جنگ‌های رومیان میان ژولیوس سزار و پمپئوس و سپس میان اکتاویان و مارکوس آنتونیوس داشت. با چیرگی روم بر مصر و خودکشی کلئوپاترا به زندگی این دودمان نیز پایان داده شد.
فراهنگ**1453**3009

انتهای پیام /*


سیاسی


بندر


قلعه


ساحل دریای سرخ