گردشگری و توریسم

نمادهای سه شاخه کهن در سنگ نگاره های تیمره خمین کشف شد

«محمد ناصری فرد» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این نمادهای کهن با پژوهش های میدانی از سنگ نگاره های تیمره خمین کشف شده که قدمت برخی از آن ها به هزاره پنجم قبل از میلاد ( پیش ایلامی ها ) می رسد.
وی اظهارداشت: کشف این نمادها در کوه ها و دره های اطراف خمین نشانگر این است که پیش ایلامی ها در مرکز ایران نیز زیست می کردند و ردپای زیست آن ها را با نمادهایی که کشف شده به زیبایی می توان رصد کرد.
پژوهشگر سنگ نگاره های ایران بیان کرد: روند تداوم زیست در دوره پیش ایلامی ها (10 هزار سال پیش ) و ایلامی ها (سه هزار و 200 سال پیش) با مطالعاتی که بر روی سنگ نگاره ها ی تیمره و 24 استان ایران به ویژه سیستان و بلوچستان انجام شد پی برده شده و رد پای ایلامی ها در نواحی بلوچستان ایران و پاکستان نیز دیده می شود.
ناصری فرد افزود: پژوهشگران هند غربی به تازگی نمادهایی را بر روی دیوار های غارهای این خطه کشف کرده اند که با نمادهای مشاهده شده مرکز ایران و تیمره همخوانی دارد و نشان از گستره حکومت ایلامی ها از کوه های غرب زاگرس تا قسمت وسیعی از فلات ایران می هد.
وی تصریح کرد: ایلامی ها سرزمینشان را «هلتمتی» می نامیدندکه به معنای سرزمین خدا است و در ادامه مطالعات کتیبه هایی کشف شد که مظمون آن با سرزمین خدا نزدیکی دارد و مولاژ آنها به عنوان کهن ترین کتیبه خطی مکشوفه در ایران در باغ کتیبه های نیاوران در معرض دید علاقه مندان قرار دارد.
نویسنده کتاب های سنگ نگاره های ایران و تیمره افزود: نماد سه شاخه ای که وصف آن در ارتباط با نماد شاخص بر روی سکه های ایلامی ها یعنی اقوامی که اینک در کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری و لرستان زندگی می کنند به فراوانی دیده می شود.
ناصری فرد افزود: این نمادها نشان از زیست گاه آن ها در مرکز ایران از ده هزار سال پیش تا دوره ایلمایی ها دارد که البته نمادهای کشف شده را بر روی سکه هایی که در شبه جزیره کریمه و اکران نیز کشف شده به خوبی مشاهده می شود.
ناصری فرد افزود: این نمادها بر روی سکه های آن دیار دیده می شود و به عنوان نمادهای قابل احترام در کشور اکران و شبه جزیره کریمه نیز کاربرد دارد که نشان از پیوند فرهنگ و ریشه های مشترک ملل از منظر سنگ نگاره های کشف شده در تیمره و دیگر نقاط ایران دارد.
پژوهشگر سنگ نگاره های ایران افزود: پژوهشگران خارج از ایران به این نمادها به عنوان اسناد، تسجیلگر و تایید کننده نگاه می کنند و برای آن ها از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است چنانچه پژوهشگران بلغارستانی همگون نمادهای که در ایران در غارها و کوه ها است مقاله ها نوشتند و آن ها را اسناد یاری گر مطالعات خود بر روی آثاری که در شهرهای پلیس کاه ، ارگا و صوفیه کشف کرده اند بهره می گیرند.
وی افزود: درصورتی که در دانشگاه ها و نهادهای متولی ایران از داشته های ارزشمندی که در کوه ها و غارها وجود دارد بی اطلاع هستند و از آن ها کاربست های فرهنگی و اقتصادی ندارند.
21 هزار سنگ نگاره در مساحتی حدود 150 کیلومتر مربع در منطقه تیمره شهرستان خمین وجود دارد که قدمت برخی از آن ها به بیش از 40 هزار سال می رسد و در سال 89 ثبت ملی شده است.
7277/6013/

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


سنگ نگاره ها


نمادهای سه شاخه