اماکن دیدنی ایران

کاشی‌های سرقتی آثار تاریخی را نخرید

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان گفت: به فروشگاه‌های صنایع‌دستی هشدار داده‌ایم که کاشی‌های سرقتی آثار تاریخی ملی را به هیچ عنوان از فروشندگان خریداری نکنند.

ایسنا: عباس شیردل، در خصوص هشدار به فروشگاه‌های صنایع‌دستی مبنی بر نخریدن کاشی‌های آثار تاریخی، اظهار کرد: طبق گزارش‌های ارسال‌شده برخی از افراد به کاشی‌کارها مراجعه می‌کنند تا کاشی‌های قدیمی را بسازند و همان افراد کاشی‌های اصلی برخی از آثار را به سرقت می‌برند و برای فروش احتمال دارد که به این فروشگاه‌ها مراجعه کنند.

وی افزود: در حال حاضر گزارش چنین موردی از فروشگاه‌های خود نداشته‌ایم، اما به فروشگاه‌ها هشدار داده‌ایم که مراقب این افراد باشند.

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان ادامه داد: از سوی دیگر به فروشگاه‌ها تأکید کردیم که اگر فردی قصد فروش کاشی از املاک خود و نه از املاک دولتی داشته باشد، حتماً مشخصات فرد را اعم از کارت ملی و شناسنامه بررسی کنند و یک فتوکپی از مدارک فروشنده در اختیار داشته باشند.

شیردل خاطرنشان کرد: این هشدار به این دلیل صادر شده که افراد سودجو درصدد دزدی از آثار تاریخی و ملی نیابند.

به گزارش ایسنا، متن نامه به شرح ذیل است:

اصفهان شهر جهانی صنایع‌دستی

اعضای محترم اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان

با سلام و احترام طبق اطلاعات واصله و مشاهدات عینی به اطلاع می‌رساند کاشی‌های نصب شده در بناهای تاریخی اصفهان از دوره تیموریان تا دوره قاجاریه به راحتی و آشکارا در فروشگاه‌های دور میدان نقش‌جهان و بازار بزرگ اصفهان در ویترین نمایش و به فروش می‌رسد. این موضوع جدا از این نکته سرقتی آشکار از اماکن عمومی متعلق به تمام نسل‌های حال و آینده است، موجب دو خسارت جبران‌ناپذیر می‌شود. اول زیبایی این بناها خدشه‌دار می‌شود، دیگر و مهم‌تر آنکه با خارج شدن این آثار امکان ترمیم و بازسازی علمی و صحیح این بناها غیرممکن می‌شود، لذا از اعضای محترم درخواست می‌شود با پیگرد قانونی و اخطار و اعلام ممنوعیت فروش این آثار تاریخی به افراد متخلف گامی مؤثر در حفظ این میراث ملی بردارید.