گردشگری و توریسم

کزج خلخال جزو 10 روستای دارای معماری خاص در کشور است

محمد رضا شایقی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وضعیت ساخت و ساز جدید در روستای هدف گردشگری و دارای بافت با ارزش روستایی کزج از توابع بخش خورش رستم این شهرستان افزود: با توجه به معماری خاص بکار گرفته شده در ساختمان های قدیمی روستا ، صدور مجوز از سوی هر ارگانی برای ساخت و ساز جدید در داخل روستا به شیوه شهری سبک معماری سنتی آن را برهم زده و ما را از اهداف حفظ معماری خاص بدور خواهد کرد.
وی گفت: سبک معماری واحدهای مسکونی این روستا به شکل پلکانی مشابه معماری شهر توریستی ماسوله استان گیلان بوده و اداره میراث فرهنگی شهرستان برای حفظ این معماری و باقی مانده نام روستا در لیست 10 روستای دارای معماری خاص با تمام توان خود تلاش می کند.
او اظهار داشت: برای دستیابی به این هدف استعلام از اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان برای اقدام به هرگونه ساخت و ساز در داخل طرح جامع روستا ضروری بوده و انتظار از دستگاه های متولی از جمله بنیاد مسکن شهرستان ، دهیاری کزج و بخشداری خورش رستم همکاری لازم با این اداره برای حفظ بافت با ارزش این روستا و معماری خاص آن است.
وی با بیان اینکه ساخت اخیر 2 واحد مسکونی با سبک و شیوه ساختمان های شهری در کنار واحدهای مسکونی دارای معماری خاص در این روستا نمونه ای از بی توجهی به حفظ بافت با ارزش روستای کزج است، اظهار داشت: انتخاب این روستا به عنوان نخستین روستای استان اردبیل برای اجرای طرح بوم گردی از سوی اداره کل میراث فرهنگی بواسطه وجود معماری خاص روستا و معرفی آن به عنوان یکی از روستاهای کم نظیر کشور به گردشگران داخلی و خارجی در این خصوص است.
وی اظهار داشت: بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی مشتاق دیدن این روستا صرفا جهت تماشای سبک سنتی بافت روستا به این منطقه سفر کرده و در صورت ایجاد ساخت و سازهای جدید به روش شهری دیدن آن نیز برای گردشگران جذابیت نخواهد داشت.
شایقی گفت: نخستین اقامت گاه های بوم گردی استان اردبیل از 2 سال پیش با سرمایه گذاری بخش خصوصی و راه اندازی 12 واحد بوم گردی در روستای کزج آغاز بکار کرده و تاکنون گردشگران بسیاری از مناطق مختلف کشور و کشورهای خارجی به این روستا سفر و اقامت کرده اند.
او اظهار داشت: این امر موجب توسعه و رونق اقتصادی در این روستا شده طوری که هم اکنون همه اهالی تبدیل واحدهای مسکونی مورد استفاده خود به اقامتگاه های بوم گردی هستند.
شایقی افزود: اداره میراث فرهنگی خلخال تقویت بناهای ساختمان ها و واحدهای مسکونی با بکارگیری مصالح ساختمانی مورد تایید این اداره و بکارگیری نمای سنتی ملات به جای ساخت و ساز جدید را راهکار مطمئن برای حفظ معماری خاص و سنتی این روستا معرفی و برای همکاری در اجرای آن اعلام همکاری می کند.
7119/6018

انتهای پیام /*


فرهنگي


روستای کزج


شایقی


خلخال