گردشگری و توریسم

محدودیت ساخت و ساز در بافت تاریخی بازار تهران بازنگری شود

محسن شیخ الاسلامی روز سه شنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از کشف بقایایی از معماری دوره های تاریخی در بازار حضرتی به خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بازار تهران دارای ضابطه و ملاک عمل ویژه ای است افزود: باید ممنوعیت و محدودیت ساخت و ساز، ممنوعیت تغییر کاربری و محدودیت برای تغییر گذرها و سراها در بازار با دقت بیشتری دیده شود.
این اظهارات پس از آن بیان شد که گمانه زنی پلاک 28 بازار حضرتی تهران در آذرماه امسال منجر به کشف بقایای دیوار، کاشی و آجرهایی با قدمت دوره های قاجاری، صفوی و تیموری شد.
محله بازار تهران یکی از ۵ محله تاریخی آن است که در تهران قدیم از دروازه شاه عبدالعظیم شروع و به سبزه میدان ختم می شد و در حال حاضر از شمال به خیابان پانزده خرداد ( بوذرجمهری سابق ) ، از جنوب به خیابان مولوی ، از شرق به خیابان شهید مصطفی خمینی (سیروس سابق) و از غرب به خیابان خیام محدود می شود و به طور کلی در محدوده منطقه دوازده شهرداری تهران قرار گرفته و حریم آن با مساحت ۱۰۷ هکتار در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
معروف ترین راسته های بازار تهران شامل کفاشان ، فرش فروش ها ، عباس آباد ، امیر ، زرگرها ، بین الحرمین ، چهارسوق بزرگ و مسجد جامع ، چهارسوق کوچک ، چهل تن ، آهنگران ، مسگران ، پاچنار و حضرتی است.
وی در ادامه تصریح کرد: درصدد هستیم تا در تفاهم نامه ای با دفتر بافت تاریخی پایتخت برای حفاظت بیشتر در این عرصه تاریخی بازنگری هایی صورت گیرد.
به گفته شیخ الاسلامی توجه به ضوابط بافت تاریخی یکی از برنامه های مهم میراث فرهنگی استان است تا از هر گونه تخریب و تعرض جلوگیری شود.
معاون میراث فرهنگی استان تهران با بیان اینکه گمانه زنی پلاک 28 بازار حضرتی تهران تا سطح خاک بکر ادامه خواهد داشت اظهار داشت: در لایه های مختلف طبق نظریه سرپرست کاوش، یافته های دیگری بدست خواهد آمد که می تواند سرنخ هایی از بازار صندوق سازان و چهار راه مولوی( در نزدیکی بازار حضرتی) باشد.
بازار حضرتی در مجاورت چهار راه مولوی در جنوب شرق پایتخت(منطقه 12) قرار دارد.
تهرام/7247// 6139

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


استان تهران


بازار حضرتی