گردشگری و توریسم

عملیات کف‌سازی مجموعه مهرپادین مهریز پایان یافت

الهام جلوداری شامگاه سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات کف سازی مسیر گردشگری مهرپادین شامل امامزاده، مسجد، حسینیه، آب انبار و حمام تاریخی است.
وی ادامه داد: این بافت تنها مجموعه ثبت‌ شده منطقه است که طرح مرمت و احیای آن با همکاری برخی ادارات و همراهی مردم به مدت 2 سال انجام شد.
به گفته این مسئول، این مجموعه یک بخش مهم از بافت تاریخی شهر است که مسجد موجود در آن متعلق به قرن هشتم و قدمت بقیه آثار مربوط به دوره قاجار است.
جلوداری خاطر نشان کرد: بنای ساخت شهر مهریز را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی نسبت می دهند که در روزگاران قبل به «مهرگرد» و سپس «مهریجرد» نامیده می شد.
به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهریز، در سال 1396 با صرف 10 میلیارد ریال بودجه استانی 40 اثر تاریخی و فرهنگی این شهرستان مرمت و بهسازی شد.
جلوداری، مهمترین این بناها را شامل باغ جهانی پهلوانپور ، بافت تاریخی شهر، قلعه باغ دهوک، خانه اخوان طباطبایی و قلعه دهستان بهادران ذکر کرد.
مهریز 600 اثر تاریخی شناسایی‌ شده دارد که تاکنون 100 مورد آن به ثبت آثار ملی رسید و همچنین باغ پهلوان پور و قنات حسن‌آباد مشیر و دهنو در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت است.
تاکنون از میان صنایع ‌دستی، رشته سنگ ‌تراشی، چاقو سازی و ترکه ‌بافی به ثبت آثار ملی رسیده و علم برداری و جوش دوره امسال در فهرست آثار معنوی ناملموس ثبت می شود.
روستاهای هدف گردشگری مهریز شامل هرفته، بنادک سادات، منشاد و مدوار و همچنین روستاهای نمونه گردشگری شامل ارنان و سریزد است.
در سال 1396 ، 50 هزار گردشگر داخلی و خارجی از آثار و بناهای تاریخی منطقه دیدن کردند که از این تعداد پنج هزار نفر گردشگر اروپایی از قلعه زین الدین، باغ پهلوانپور و مجموعه سریزد دیدن کردند.
مرکز این شهرستان 55 هزار نفری در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
7541/ 2047/

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهگي


بافت تاريخي


شهر مهريز