گردشگری و توریسم

9 گروه باستان شناسی در پیرانشهر مشغول تحقیق و پژوهش هستند

به گزارش ایرنا رضا حیدری روز دوشنبه در نشست بررسی پروژه باستان شناسی سد کانی سیب در ارومیه افزود: بسیاری از یافته های محققان در این مکان بسیار ارزشمند بوده و اطلاعات جدیدی را در زمینه باستان شناسی و تاریخ منطقه در اختیار کاوشگران قرار داده است.
وی اضافه کرد: هدف از این عملیات باستان شناسی شناسایی و صیانت از آثار و تپه های باستانی و تاریخی است که احتمال و شناسایی آنها در منطقه وجود دارد.
وی بیان کرد: جهت رسیدن به نتایج نهایی در این پروژه باید دقت و تحقیقات بیشتری انجام شود و عملیات پژوهش برای چندین فصل دیگر در این منطقه ادامه یابد.
بهروز عمرانی، سرپرست پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این نشست بیان کرد: سعی پژوهشگاه بر این است که بر اساس یافته های تاریخی گام بردارد زیرا بدون اطلاعات علمی و باستان شناسی هیچ یافته ای ثبت و ماندگار نمی شود.
وی اضافه کرد: اتمام عملیات باستان شناسی پس از فصل های آینده منجر به تهیه جدول گاه نگاری خواهد شد و در شمال غرب کشور بی نظیر خواهد بود.
به گزارش ایرنا عملیات باستان شناسی سد کانی سیب چند سال قبل برنامه ریزی شد و در سال 1395 به مرحله اجرا درآمد؛ این تحقیقات با حمایت های پژوهشگاه میراث فرهنگی و همچنین حمایت های مسوولان استان و شهرستان پیرانشهر انجام شد.
بر اساس گفته های مسوولان میراث فرهنگی استان اطلاع رسانی نتایج پژوهشی گروه ها به زودی در دسترس عمومی قرار می گیرد و نتایج و یافته های شایسته این تحقیقات برای مجامع علمی و بین المللی حائز اهمیت است.
در فصل اول این تحقیقات 30 محوطه باستان شناسی شامل قلعه های تاریخی، محوطه های باستانی، تپه های باستانی و قبرستان های تاریخی شناسایی شده بود.
روستای کانی سیب از توابع منگور غربی پیرانشهر است؛ تپه باستانی کانی سیب در جوار رودخانه زاب کوچک در جاده پیرانشهر به سردشت قرار گرفته و با وسعت یک هکتار به شماره 23485 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
7125/3072

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


باستان شناسي


آذربايجان غربي