گردشگری و توریسم

بقعه امامزاده مهدی صالح ماژین مرمت شد

عبدالمالک شنبه زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی شرح خدماتی را برای مرمت این بنای تاریخی تصویب کرد و مرمت این بنا توسط استاد کاران سنتی به انجام رسیده است.
وی یادآور شد: اجرای داربست در 2 طرف بقایای معماری بنا و روی گنبد بنا، خالی کردن درز بند های فرسوده بنا (بند کشی های فرسوده و آسیب دیده )، سبک کردن لایه های بقایای معماری گنبد، مقاوم سازی و تقویت پوشش گنبد، تزریق گچ، تثبیت وضع موجود و دوخت و دوز بخش‌های آجری آسیب دیده دیوارها از جمله عملیاتی است که بر روی این بنا اجرا شد.
شنبه زاده یادآور شد: بقعه امام ‌زاده مهدی صالح (ع) یکی از مکان‌های میراثی است که با معماری خاص گذشته ساخته شده و از زیبایی و جذابیت خاصی برخوردار است.
به گفته وی بنای این بقعه متبرکه از شاهکارهای معماری قرن هشتم هجری است که به صورت چهارگوش آجری ساخته و آثار گچ‌بری آن با آیات قرآن مزین شده و زوایای چهارگانه آن به گوشواره‌های مناره مانندی منتهی می‌شود.
شنبه زاده اضافه کرد: از دیگر عملیات اجرایی صورت گرفته بر روی بقعه امامزاده مهدی صالح ماژین می توان به بند کشی نمای آجری اضلاع باقی مانده دیوارها و گنبد، اصلاح لبه آجری بام گنبد و تثبیت مناره های واقع در گوشه ها، تقویت پشت بند و داربست‌های حفاظتی به جهت جلوگیری از ادامه رانش دیوار ضلع شرقی به سمت بیرون و ترمیم ترک‌ها و پر کردن آنها و ترمیم بخش‌های آسیب دیده دیوار آجری و طاق و پشت بام بقایای گنبد اشاره کرد.
وی تصریح کرد: استفاده از نقشه مربع با ستون‌های توکار زاویه‌ای، سردابه، طاق نماهای بلند و کشیده و کم عرض، ضخامت کم دیوارها، مقرنس‌های زیرگنبد و محراب بسیار زیبا از مهمترین خصوصیات بنای این بقعه است.
بقعه امامزاده مهدی صالح(ع) در دهستان ماژین از توابع شهرستان دره‌شهر و در 45 کیلومتری مرکز این شهرستان قرار دارد که به شماره 4311 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، مطالعه و آسیب شناسی بقعه متبرکه مذکور به پایان رسیده و در صورت تأیید توسط سازمان مرکزی مرمت آن به انجام خواهد رسید.
7180/6119

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی ایلام


مرمت


بقعه امامزاده مهدی صالح