گردشگری و توریسم

ایرانیان مقیم مالزی با حافظ خوانی آئین شب یلدا را برگزار کردند

به گزارش ایرنا، این مراسم با حضور گسترده ایرانیان مقیم و خانواده های آنها و مرضیه افخم سفیرجمهوری اسلامی ایران در مالزی برگزار شد.
«محمد سابقی» رایزن فرهنگی ایران در مالزی در این مراسم گفت: یلدا شبی است که نوید پیروزی نور بر تاریکی و ظلمت را می دهد و با فرهنگ و تمدن ایران و تمام کشورهای فارسی زبان عجین است.
وی افزود: کشورهایی که در حوزه فرهنگی ایران قرار می گیرند، آئین این شب را نیز به عنوان بخشی از فرهنگ خود با اهتمام ویژه برگزار می کنند.
رایزن فرهنگی ایران همچنین گفت: بسیاری از مناسبت ها و جشن های ایرانی عمدتا با دو ویژگی طبیعت و تکریم خانواده همراه است. به طور مثال مناسبت نوروز هم با گردش فصول در طبیعت مرتبط است . شب یلدا هم با گردش زمین و طبیعت ارتباط دارد و چله اول و دوم در فصل زمستان آمیختگی فرهنگ را با طبیعت نشان می دهد.
به گفته سابقی، ویژگی دوم عمده مناسبت های ایرانی ارتباط مضامین فرهنگی با تکریم خانواده و به ویژه احترام به بزرگترها همراه است که شب یلدا هم تبلوراین نمایه آداب و رسوم کهن تاریخ ایران است.
‘ناصرسارلی’ استاد زبان فارسی دانشگاه پوترا مالزی ‘یوپی ام’ نیز در سخنانی با عنوان ‘یلدا در ادبیات فارسی’ گفت: یلدا از واژه سریانی گرفته شده و به معنی زایش است و شب یلدا نیز به عنوان شب تولد خورشید در ادبیات فارسی مطرح است زیرا پس از اتمام طولانی ترین شب سال، روزها به مرور طولانی و طولانی تر می شود تا زمانی که در هنگامه نوروز و فصل بهار طول شب و روز مساوی می شود.
سارلی تاکید کرد: شب یلدا با سنت اسلامی ‘صلحه رحم’ نیز درهم آمیخته است و ازاین رو برای ایرانیان از جایگاه مهمی برخوردار است.
وی درعین حال گفت: شب یلدا در مالزی به دلیل نامحسوس بودن تغییرات فصول، معنای زیادی پیدا نمی کند و این جشنی است که قاعدتا در فلات ایران معنای اصلی خود را به طور کامل به دلیل بهره مندی از چهار فصل افاده می کند.
سارلی تصریح کرد: دو اصطلاح نجومی با عنوان ‘ انقلاب و اعتدال’ مطرح است که در ایران شاهد دو اعتدال بهاری و پاییزی و دو انقلاب تابستانی و زمستانی حاصل از گردش طبیعت هستیم و امشب آغاز انقلاب زمستانی است زیرا فاصله بین شب و روز به بیشترین حد می رسد.
به گفته وی ‘ یلدا آیین باستانی در ایران است که سابقه بسیار دیرینه دارد، اما قدمت آن کمتری از نوروز است و درعین حال جشن یلدا مردمی تر از جشن نوروز بوده است.’
سارلی با بیان اینکه یلدا واژه ای سریانی است که به زبان فارسی و عربی وارد شده و به معنی تولد است گفت: آئین شب یلدا از زمان داریوش اول، حدود 2 هزار و500 سال قبل درایران برگزار شده است.
وی افزود: مفهوم یلدا در دوره معاصر بازیابی شده و یلدا اگرچه طولانی ترین شب سال است اما آغاز برتری نور بر ظلمت است چرا که از فردا زمان روز افزایش می یابد.
سارلی همچنین تاکید کرد: ایرانیانی که در خارج از ایران و ‘بافت فرهنگی مادر’ زندگی می کنند، از آداب و رسوم دیرینه برای تقویت روابط و ارتباطات بیشتر با تاریخ و سنن فرهنگی خود بهره می برند.
تک خوانی غزلیاتی از حافظ توسط علیرضا ناظم، از دیگر مراسم ویژه شب یلدا در رایزنی فرهنگی ایران در کوالالامپور بود.
در پایان این مراسم که با حضور خانواده های ایرانیان همچنین دو گروه از زنان و مردان ایرانی مقیم مالزی در مسابقه حافظ خوانی شرکت کردند که به شرکت کنندگان هدایایی نیز اهدا شد.
آساق**1599**شبس**1613

انتهای پیام /*


سياسي


شب يلدا


رايزني فرهنگي ايران در مالزي