گردشگری و توریسم

جایزه تهران سوم دی ماه برگزار می شود

مهرشاد کاظمی روز دوشنبه در نشست خبری برگزاری جایزه تهران اظهار داشت: جایزه تهران با هدف تجلیل و تکریم از تهران پژوهان، ایجاد انگیزه علمی پژوهشی و گسترش دانش در حوزه تهران برگزار و از فعالان حوزه های کتاب، فیلم، عکس، رسانه، تئاتر، پیشکسوتان، نشر، خبرنگار فعال، میراث فرهنگی، محیط زیست، پایان نامه های دانشگاهی، گردشگری تجلیل می شود.
وی تاکید کرد: اختصاص این جایزه برای پژوهش هایی با موضوع تهران و برگزاری اختتامیه آن در هفته پژوهش نشان از اهمیت پژوهش در حوزه تهران دارد.
کاظمی گفت: این جایزه در حقیقت جشنواره ای پژوهشی است که در موضوعات مختلف فرهنگی، هنری، تاریخی، میراث فرهنگی، محیط زیست و شهرسازی مرتبط با تهران برگزار می شود.
دبیر جایزه تهران با بیان اینکه برگزاری این جایزه از سال 92 آغاز شد و هرساله از پژوهشگران برتر درحوزه تهران تجلیل شد، اظهار داشت: همزمان با برگزاری پنجمین جایزه تهران موسسه ای با عنوان خانه تهران پژوهان هم راه اندازی شد تا پژوهشگران در حوزه تهران در کنار هم جمع شوند.
دبیر جایزه تهران عنوان کرد: از دوره های اول تا چهارم جایزه تهران به ترتیب از 9 ، 14، پژوهشگر، 12 و 15 پژوهشگر تجلیل شد و قرار است در دوره جاری 17 پژوهشگر مورد تجلیل قرار گیرند.
به گفته کاظمی جشنواره جایزه تهران توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، موزه ملی ایران، شهرداری منطقه 11، کاخ موزه گلستان ، شورای اسلامی شهر تهران، خانه تهران پژوهان، بنیاد فارابی، خانه کتاب، اداره کل مطالعات امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، بانک آینده و همراه اول، مصادف با هفته پژوهش برگزار می شود.

*برنامه های جنبی جایزه تهران
وی با اشاره به برنامه های جنبی برگزاری جایزه تهران اظهار داشت: از جمله برنامه های جنبی جایزه تهران، گشایش نمایشگاه اسناد تاریخ تهران در کاخ گلستان بود که روز جمعه با حضور احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران و رئیس شورای سیاست گذاری جایزه انجام شد.
کاظمی گفت: گشایش موزه تهران در موزه ملی ایران از دیگر برنامه هایی بود که با حضور شهردار تهران اجرا شد.
دبیر برگزاری جایزه تهران عنوان کرد: بازدید از این دو موزه هم تا روز 3 دی ماه رایگان است و شهروندان می توانند با حضور در کاخ موزه گلستان و موزه ملی ایران از این اسناد دیدن کنند.
وی برگزاری نمایشگاه عکس و اولین نمایشگاه هنری باستان شناسی در محوطه مترو میدان مولوی را از دیگر برنامه های جنبی این جایزه عنوان کرد.

*نمایش آثار هشت هزار سال پیش تهران
جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران هم در این نشست با بیان اینکه هزمان با برگزاری جایزه تهران، موزه تهران در موزه ملی ایران راه اندازی شد، گفت: آثار باستانی هشت هزار سال قبل تهران و ری در این موزه به نمایش درآمده است.
وی گفت: این آثار در مخازن موزه ملی قرار داشت و بر حسب توالی تاریخ تهران انتخاب شده و به نمایش درآمده است.
نوکنده تاکید کرد: آثار موجود در این نمایشگاه تارخ کهن تهران را در ذهن بازدیدکنندگان تداعی می کند.
وی با بیان اینکه 147 اثر از موحطه تاریخی شهرری، سلطنت آباد، دروس و قیطریه در این نمایشگاه در معرض دید قرار گرفته است، گفت: در این نمایشگاه سکه هایی که در تهران ضرب شده و یا محل کشف آن تهران بود، هم در معرض دید قرار دارد.
وی در ادامه با اشاره به تاریخ و تمدن کهن تهران اظهار داشت: برغم تصور عامه که قدیمی ترین نگارش را به حوزه بین النهرین منسوب می کنند، آثار کشف شده در چشمه علی نشانگر آن است که 3 هزار و 200 سال پیش در ری نگارش آغاز شده است.
وی یادآور شد: قطعات کشف شده از چشمه علی حاکی از آن است که سه هزار و950 سال قبل مردم این منطقه فلزات را ذوب کرده و اشیاء جدیدی می ساختند.

*ارسال 2 هزار و 165 عکس به دبیرخانه عکس جایزه تهران
محمدمهدی تدین دبیر بخش عکس جایزه تهران هم از دریافت 2 هزار و 165 عکس از سوی 873 عکاس به این دبیرخانه خبر داد و افزود: از بین آثار رسیده 136 اثر از 112 هنرمند عکاس به مرحله داوری آثار راه یافت که از تعدادی از آنان به عنوان نفرات برتر تجلیل می شود.
وی با بیان اینکه برخی از آثار عکس رسیده به جشنواره قدمتی بیش از 50 سال دارند، بیان کرد: نگاه خلاقانه عکاسان به تهران، تنوع زوایای دید عکاسان به عنوان گنشگران اجتماعی در انتخاب آثار مورد توجه بوده است.
هفته پژوهش سال ۹۷ از ۲۴ تا ۳۰ آذرماه و به صورت کشوری برگزار می‌شود.
تهرام/7244//1348

انتهای پیام /*


فرهنگي


جايزه تهران


ارشاد تهران