گردشگری و توریسم

167 میلیون تومان تسهیلات صنایع دستی در ماسال پرداخت شد

به گزارش خبرنگار ایرنا محمدجواد عامر روز چهارشنبه در جلسه کارگروه گردشگری ماسال که با حضور مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان و فعالان حوزه گردشگری برگزار شد، این شهرستان را دارای درصد بالای بیکاری عنوان و بیان کرد: صنعت گردشگری تیغی دو لبه است و باید با دقت در این زمینه گام برداریم.
وی ادامه داد: از سال 93 تا سال 96 وام هایی که در بحث صنایع دستی برای شهرستان در نظر گرفته شده، مبلغ 377 میلیون تومان برای 72 نفر بوده ولی از آغاز سال جاری تاکنون، برای 79 نفر به مبلغ 167 میلیون تومان فقط در بحث صنایع دستی تسهیلات پرداخت شده است.
فرماندار ماسال با تصریح اینکه معتقد نیستم صددرصد کار انجام شده، گفت: لازم است مقایسه آماری با آنچه که در قبل انجام شده، داشته باشیم.
وی در خصوص اجرای چهار طرح سرمایه گذاری در حوزه گردشگری شهرستان بیان داشت: در اوایل سال قرار بود برنامه را منابع طبیعی اجرا کند و بیش از شش هکتار از عرصه جنگلی ما را به صورت بحث تولیدات غیر چوبی به مزایده بگذارد؛ زمانی که ما وارد ماجرا شدیم گفتیم هم طرح وسعت بزرگی دارد و هم تجربه نشان داده که توانایی انجام آن توسط یک نفر در شهرستان نیست.
به گفته عامر، حدود 15 ایراد به طرح وارد کردیم و در یکی از این جلسات با حضور مدیرکل منابع طبیعی استان و اعضای شورای تامین، طرح مسکوت ماند تا در خصوص آن بازبینی صورت گیرد.
وی یادآور شد: در طرح پیشین قرار بود شش هزار هکتار در اختیار سرمایه گذار قرار بگیرد، در این طرح در مجموع یک هزار و 608 هکتار قرار خواهد گرفت که از این مقدار ، تفرجگاه و ساخت مکان های استقرار و اسکان حدود 74.4 هکتار یعنی 4.7 درصد خواهد بود و سازه هایی که ساخته می شوند، در نقاط شیب دار هستند که خاک جوابگوی احیاء نیست و سازه هایش نیز به صورت چوبی خواهد بود.
وی ادامه داد: در این طرح طی 10 سال می بایست 43.2 میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گیرد و برای حدود 64 نفر به طور مستقیم تحت عنوان قرق بان، شغل ایجاد خواهد شد ضمن اینکه چیزی حدود 225 نفر در بحث سرمایه گذاری مستقیم مشغول به کار می شوند.
فرماندار ماسال در خاتمه گفت: این اشتغال برای شهرستان ماسال و مردم است؛ نباید مشکلات سیاسی را روی مردم خالی کنیم تا تاوان را آنان بپردازند.
شهرستان ماسال با دو بخش مرکزی و شاندرمن در 45 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده و شرایط طبیعی و بکری مانند جنگل های انبوه و چشم اندازی منحصر بفرد دارد که همه ساله بویژه در ایام تعطیلات، گردشگران بسیار زیادی را جذب می کند.
تاکنون آبشارهایی همچون آبشار ویوز در مجاورت منطقه ییلاقی النزه در شاندرمن، آبشارخون با ارتفاع بیش از 15 متر، آبشار تولی نساء و آبشار رامینه با ارتفاع 10 متر در این شهرستان شناسایی شده است.
در ماسال 17 غار شناسایی شده که بزرگترین و مهمترین آن غار آویشو است؛ این غار در 22 کیلومتری شهر ماسال واقع است. غارهای دیگری نیز همچون غار باستانی خندیله پشت، غار چسلی و غار کلچال در این شهرستان وجود دارد.
دهکده ییلاقی اولسبلنگاه هم از ییلاقات میان کوهی و پر جمعیت و دارای ساختمان های مسکونی زیاد با اسکلت چوبی است و در مسیر خلخال واقع شده و در تمام فصول سال، گردشگران بسیاری را جذب می کند.
7296/2007/

انتهای پیام /*


فرهنگي


ماسال


گيلان


تسهيلات