گردشگری و توریسم

برای کشف عتیقه در محدوده تاریخی لما تونل 6متری حفر شد

مسعود شفیعی چهارشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حفار غیر مجاز پس از شناسایی دستگیر و به مراجع قضایی کهگیلویه و بویراحمد معرفی شد.
وی بیان کرد: از این متخلف تعداد زیادی ابزار و آلات حفاری از قبیل دستگاه دریل تخریب، بیل و کلنگ کشف شد.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 80متعرض به بناهای تاریخی این استان در سال 1397شناسایی و دستگیر شدند.
شفیعی تصریح کرد: متهمان متناسب با جرم خود به 6 ماه تا سه سال حبس محکوم خواهند شد.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: از این افراد بیش از 61 قلم شیء تاریخی و 10 دستگاه گنج یاب کشف و ضبط شده است.
شفیعی دلیل تجاوز به میراث فرهنگی را ناآگاهی عده ای از مردم نسبت به اهمیت میراث فرهنگی به عنوان شاخص هویت ملی و یادگار نیاکان کهن دانست.
وی با یادآوری اینکه تعدادی از حفارهای غیرمجاز از سوی مردم گزارش شده است از شهروندان فرهنگ دوست برای مشارکت در دستگیری متجاوزان به مناطق تاریخی قدردانی کرد.
شفیعی بیان کرد: آثار باستانی و اشیای تاریخی و فرهنگی ایران متعلق به تمام مردم است و پیشگیری از تعرض به آن ضروری است.
وی ابراز داشت: این اداره به طور شبانه روزی آماده دریافت و پیگیری سریع گزارش های دوستداران میراث تاریخی و فرهنگی ساکن روستاها و مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد در زمینه اقدام افراد سودجو برای کشف اشیای تاریخی،فرهنگی، تخریب یا دخل و تصرف در آثار باستانی است.
سه هزار و 824 شیء تاریخی شامل سکه، ظروف سفال و فلزی و مربوط به دوره‌های عیلامی، هخامنش، اشکانی و ساسانی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
هم اینک نیز 301 اثر تاریخی مربوط به دوره‌های مختلف در موزه فعلی باستان شناسی یاسوج نگهداری می‌شود که یکی از شاخص‌ترین آنها تابوت سفالی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بوده که در کشور منحصر به فرد است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 2 هزار و 300 اثر تاریخی است.
8143/1662

انتهای پیام /*


فرهنگي


متخلف


حفاري


كهگيلويه و بويراحمد