گردشگری و توریسم

«کوه برفی» چشم انتظار توسعه گردشگری

به گزارش ایرنا، پس از سپری کردن مسافت 35 کیلومتری از شهر همدان و گذشتن از پیچ و خم های جاده، به روستایی می رسیم که در آن هیچ کوچه ای به درهای بسته ختم نمی شود و هیچ بن بستی از چشم کوچه ها پنهان نمی ماند.
بهار گذشته که به «حیدره قاضی خان» سفر کردم، گمان بردم که این روستا تنها در آغاز سال مملو از زیبایی های چشم نواز است، اما وجود کوهی که در تمام طول سال پوشیده از برف است و مردم محلی آن را «کوه برفی» می نامند، فصل خزان را نیز در این منطقه به رخ می کشاند و فریاد می زند که این روستا در همه فصلهای سال سرشار از حس و حال خوش و پر از شادابی است.
با این همه آرامش و نشاط، اگر نخواهیم دست کم ساعاتی را در فضای دل انگیز روستا سپری کنیم، به خود ظلم کرده ایم؛ چرا که حیدره قاضی خان زیباترین فضا و خونگرم ترین و ساده دل ترین مردمان را در دل خود جای داده است.
آرامش و نشاط این روستا به همراه مردمانی مهربان و خونگرم، به طور قطع ساعاتی خوش و به یادماندنی را برای گردشگری در حیدره قاضی خان در خاطره ها به ثبت می رساند؛ لحظاتی که به دور از بوق های ممتد خودروها و هیاهوی شهرنشینی همیشه ماندگار خواهد شد.
روستای حیدره قاضی خان (حیدره دارامام) از توابع شهرستان بهار در استان همدان از روستاهای زیبا و گردشگرپذیر است که با 180 خانوار و جمعیتی افزون بر 730 تن، در فاصله 30 کیلومتری این شهرستان واقع شده و با مرکز استان 35 کیلومتر فاصله دارد.
بی تردید در شرایطی که توسعه گردشگری به عنوان یکی از اهداف اصلی و برنامه های کلیدی دولت تدبیر و امید مطرح شده و اجرای آن نیازمند نگاه درست، همه جانبه نگر و اثر گذار به ویژه در روستاهای هدف گردشگری است، حیدره قاضی خان می تواند بستر مناسبی برای توسعه این منطقه باشد.
به اعتقاد کارشناسان، روستاهای هدف گردشگری استان همدان با داشتن جاذبه های متنوع تاریخی، طبیعی و مذهبی می توانند در توسعه اقتصادی نه فقط این دیار، بلکه در توسعه ملی نیز نقش مهمی ایفا کنند.
بافت ویژه و معماری خاص خانه‎ها، مغازه‎ها و مراکز محلات این روستاها، زیبایی های طبیعی و طبیعت بکر و دست نخورده، آثار تاریخی با قدمت چند هزار ساله، وجود قنات های قدیمی و رودهای جاری و تولید محصولات مرغوب کشاورزی، این روستاها را به روستاهای شاخص با ارزش‎ گردشگری قابل توجه تبدیل کرده است.
در حقیقت طبیعت منحصر به فردی که در روستاهای هدف گردشگری همدان وجود دارد می‌تواند چشم هر مسافری را به خود خیره کند و وجود روستاهای بکر با طبیعت وصف‌نشدنی همچون حیدره قاضی خان فرصت بسیار خوبی برای اجرای طرح‌های روستای هدف گردشگری برای ایجاد اشتغال، درآمد و توسعه در همدان است.
روستاهای گشانی، اشتران، شهرستانه و سنجوران در شهرستان تویسرکان، علیصدر و اکنلو در کبودرآهنگ، سیمین ابرو، ورکانه، خاکو و وفرجین در شهرستان همدان، مانیزان، پری پیروز و جوراب شهرستان ملایر، ملحمدره، حبشی و محمدآباد شهرستان اسدآباد، ازناو و قلعه جوق شهرستان فامنین، حیدره قاضی خان و رسول آباد سفلی در شهرستان بهار و کاج در شهرستان رزن از میان یک هزار و 30 روستای دارای سکنه استان همدان به عنوان روستاهای هدف گردشگری انتخاب شده اند.
دهیار روستای حیدره قاضی خان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تبیین ظرفیت های گردشگری این روستا و اقدامات انجام شده برای توسعه این بخش، اظهار داشت: مطالعات اجرای طرح هادی از سال 92 در این روستا انجام و از سال 94 آغاز شد و تاکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
علی قاضی خانی افزود: در این روستا برای اجرای طرح هادی از مصالح بومی استفاده شده و مردم این موضوع را پذیرفتند و خلالی در اجرای طرح وجود نداشته است.
وی با بیان اینکه روستا از قدیم مورد استقبال گردشگران بود، ادامه داد: پس از اجرای طرح سنگ فرش و طرح هادی، خانه های بوم گردی و مجتمع بوم گردی دهیاری در روستا راه اندازی می شود.
قاضی خانی با بیان اینکه برای توسعه گردشگری ایجاد اقامتگاه و خانه های بوم گردی ضروری است، اظهار داشت: برای اجرای طرح و احداث خانه های بوم گردی 20 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
وی افزود: گردشگری روستایی یکی از پرجاذبه ترین گردشگری ها است که در دولت تدبیر و امید به آن توجه شده است.
قاضی خانی با بیان اینکه درآمد مردم این روستا تنها از طریق کشاورزی و دامداری است ابراز امیدواری کرد با ورود تعداد بیشتر گردشگران به این روستا، اقتصاد مردم این منطقه نیز متحول شود.
مسئول فنی و اجرایی بنیاد مسکن شهرستان بهار نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح هادی روستای حیدره قاضی خان در سال 92 با اعتباری افزون بر 400 میلیون ریال تهیه و ابلاغ شد.
محمد مقدم افزود: علاوه بر اعتبار یاد شده، یک میلیارد و 700 میلیون ریال نیز در آن سال از اعتبارات ملی هزینه شد و در سال 94 نیز اعتباری افزون بر یک میلیارد و 420 میلیون ریال بار دیگر به این طرح اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه در سال 96 اعتباری نیز این طرح با اختصاص بیش از 6 میلیارد و 500 میلیون ریال در حال اجرا است، افزود: اعتبار سال 97 آن نیز 6 میلیارد ریال پیش بینی شده که در مرحله انتخاب پیمانکاران است.
مسئول فنی و اجرایی بنیاد مسکن شهرستان بهار اظهار داشت: در نهایت 15 میلیارد و 620 میلیون ریال اعتبار برای این طرح نیاز است که درسال 98 به اتمام برسد.
مقدم گفت: طول مسیر برای اجرای بافت با ارزش یک کیلومتر است که شامل کل معابر می شود.
7523**2087**2090

انتهای پیام /*


فرهنگي


کوه برفی


حیده قاضی خان


روستای هدف گردشگری