گردشگری و توریسم

مشکلات صنایع دستی نیازمند حمایتهای همه جانبه است

عباس شیردل روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : افزایش قیمت مواد اولیه و وضع مالیات و عوارض صنعتگران دستی استان را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.
وی اظهارداشت: افزایش دو برابری قیمت مواد اولیه وارداتی و همچنین بالارفتن قیمت مواد داخلی از جمله رنگ و حتی مس، بسیاری از کارگاه های صنایع دستی را به تعطیلی کشانده است.
وی یادآور شد: بر این اساس بازار صنایع دستی در رکود کامل قرار گرفته و بسیاری از مغازه‌ های فروش صنایع دستی در میدان نقش جهان اصفهان از درآمد حداقل روزانه ناتوان شده اند.
رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: این در حالی است که مالیات و عوارض با افزایش 10 تا 20 درصد از صنعتگران اخذ می شود.
وی با بیان این که رونق تولید صنایع دستی نیازمند ثبات قیمت مواد اولیه است ، تصریح کرد : در زمان حاضر مشکل اصلی و اساسی تمامی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی بی ثباتی قیمت ارز است و بر این اساس هر روز قیمت مواد اولیه تغییر می کند و با این روند آینده خوبی برای صنایع دستی دیده نمی شود.
شیردل با بیان اینکه به دلیل افزایش قیمت مس و برنج بسیاری از کارگاه های صنایع دستی تعطیل شده است، بیان کرد : سال گذشته قیمت هر کیلوگرم مس نورد شده تولید داخل کشور حدود 300 هزار ریال بود که امسال با نوسانات قیمت ارز به 750 هزار ریال افزایش یافته است.
وی اضافه کرد : از سوی دیگر با وجود مصوبات مربوط به ممنوعیت خرید و فروش اجناس قاچاق در میدان نقش جهان، کماکان این مشکل وجود دارد.
وی بیشترین قاچاق صنایع دستی را پارچه‌ های قلمکار، ترمه دوزی و مصنوعات نقره و ظروف مسی ذکر کرد و گفت : بیشتر این کالاهای قاچاق از کشورهای چین، ترکیه و تایلند وارد می شود.
شیردل خرید و فروش صنایع دستی قاچاق را موجب ضرر و زیان بسیاری به تولید کنندگان صنایع دستی ایرانی ذکر کرد و گفت: تنها راهکار رسیدگی به این وضعیت اصلاح قوانین واردات و صادرات و ‌بسته‌ های حمایتی است.
از مجموع ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا، ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶ رشته مربوط به استان اصفهان است.
6994/6022/

انتهای پیام /*


فرهنگی


هنری


صنایع دستی


اصفهان