گردشگری و توریسم

600اثر تاریخی کهگیلویه وبویراحمد نیازمند تعیین حریم است

مسعود شفیعی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آثار مهم فرهنگی به دلیل نزدیکی به روستاها و شهرها باید تعیین عرصه و حریم در آنها انجام شود تا ضمن حفاظت فیزیکی ، از سوء استفاده سودجویان در امان باشند.
وی تصریح کرد: هر یک از آثار تاریخی کهگیلویه و بویراحمد برای انجام عملیات تعیین حریم براساس مساحت 50 تا 250 میلیون ریال اعتبار نیاز دارند.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح‌های تعیین حریم برای 49 اثر میراث فرهنگی این استان از سال 1387 تاکنون اجرا شده است.
شفیعی افزود: چهار طاقه خیرآباد، پل بریم، کاروان سرای خان عوض، آبشار کمر دوغ، مجموعه تاریخی چرزو و تل خسرو از جمله آثار تاریخی تعیین حریم شده در کهگیلویه و بویراحمد است.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بدون نام بردن از آثار تاریخی تصریح کرد: براساس اولویت 20 اثر میراث فرهنگی برای ثبت در فهرست آثار ملی به شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شده است.
شفیعی بیان کرد: این استان بیش از 700 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی دارد.
نقش برجسته‌های تنگ سولک در سال 1316 نخستین اثر ثبت ملی شده در کهگیلویه و بویراحمد است.
استان کهگیلویه و بویراحمد را به دیار آریوبرزن از سرداران نامی ایران می‌شناسند.
این استان بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آریایی‌ها جزئی از خاک تمامی حکومت‌های ایران بوده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 723 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
8143/1662

انتهای پیام /*


فرهنگي


تعيين حريم


آثار تاريخي


كهگيلويه وبويراحمد