گردشگری و توریسم

ملایری ها منبت ایرانی طراحی می کنند

ابراهیم جلیلی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: هنرمندان می توانند با طراحی ایرانی و متناسب با زندگی امروز طرح های خود را به صورت گل درشت و یا منبت ریز و چاقویی ارایه دهند.
وی با بیان اینکه مشارکت برای عموم در این مسابقه آزاد است و هیچ محدودیتی از نظر تحصیلات و حرفه ندارد، افزود: آثار ارایه شده می تواند به صورت گروهی و یا انفرادی به مسابقه ارسال شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر ادامه داد: شرکت ‌کنندگان باید طرح ‌های خود را از طریق عکاسی یا طرح سه ‌بُعدی ارایه دهند و در طراحی اولیه فرآیند تفکر، خلق ایده و طراحی وجود داشته باشد.
جلیلی تاکید کرد: ارایه نقشه جزئیات طرح با اندازه و نوشتن حداکثر ۱۵۰ کلمه شامل توصیف ایده، الهام و خلاقیت، رویکردهای طراحی، عملکرد، مواد مورد استفاده و ویژگی‌های طرح ضروری است.
وی با تاکید بر اینکه آثار ارسالی باید اصل (اورجینال) و غیر کپی باشد، تاکید کرد: شرکت کنندگان می توانند آثار خود را تا 30 آذرماه به دبیرخانه مسابقه در اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر ارسال کنند.
جلیلی اختتامیه مسابقه و انتخاب آثار را دهم دیماه عنوان کرد و گفت: آثار ارسال شده نباید قبل از این در بازار تولید شده باشد و یا در مجله، روزنامه و یا نمایشگاهی نمایش داده شده باشد.
وی ارایه طرح‌های جدید، ایده‌ های نوآورانه، اجرایی و عملیاتی در زمینه ‌های تعریف شده، بسترسازی برای معرفی و شناسایی طراحی ایرانی و ایجاد انگیزه در بین طراحان کشور برای معرفی طرح‌ های اجرایی قابل تولید را از جمله اهداف مورد نظر در برگزاری این مسابقه عنوان کرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر همچنین ایجاد ارتباط و تعامل طراحان با سرمایه ‌گذاران و تولیدکنندگان و معرفی دیدگاه‌های نوین زیبایی ‌شناسی و شیوه زندگی ایرانی به بازارهای داخلی و خارجی را از دیگر اهداف این رویداد برشمرد.
جلیلی گفت: عبارت طراحی ایرانی، اصطلاحی برای بیان نقش ‌آفرینی در حوزه فرهنگی، هنری و تمدن ایرانی است که به دلیل خصوصیات معنایی، تصویری و فنی از فرهنگ ‌های دیگر متمایز می ‌شود.
وی با بیان اینکه امروز مفهوم طراحی ایرانی، بیش از طرح‌ های سنتی است، اظهار داشت: هدف ما ارایه طرح ‌هایی متناسب با سلیقه و نیازهای زندگی امروز مردم و مطابق با مفاهیم زیبایی ‌شناسی و بازارهای نوین است تا محصولات و ایده‌های قابل رقابت و شایسته ‌ای از صنعت مبلمان کشور در اختیار قرار دهد.
جلیلی اضافه کرد: در پایان این مسابقه کارشناسان صنایع دستی به ملایر می آیند و در زمینه آثار ارسالی و انتخاب آثار نظرهای خود را ارایه می دهند.
وی استفاده از طرح های وارداتی و غیر ایرانی را یکی از مشکلات منبت این شهرستان عنوان و بیان کرد: به همین منظور تلاش ما بر این است تا هنرمندان را به استفاده از طرح های منبت ایرانی، جلوگیری از کپی کاری و طراحی مبلمانی متناسب با زندگی امروز سوق دهیم.
به گزارش ایرنا، نخستین مسابقه طراحی منبت ایرانی به همت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر برگزار می شود و شرکت کنندگان تا سی ام آذر امسال مهلت دارند تا آثار خود را به دبیرخانه این مسابقه ارسال کنند.
ملایر سال گذشته به عنوان شهر ملی مبل و منبت به ثبت رسید.
7528/2090

انتهای پیام /*


اقتصاد


منبت ايراني


مسابقه طراحي


ميراث فرهنگي و صنايع دستي