گردشگری و توریسم

10 میلیارد ریال برای مرمت ارگ نادری شیروان اختصاص یافت

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی این سازمان، حبیب یزدان پناه اظهار داشت: با توجه به قرار گیری تپه نادری در بافت مسکونی شهر شیروان، این میزان اعتبار از محل ستاد بازآفرینی شهری و در راستای صیانت و حفاظت از بافت های تاریخی و با ارزش اختصاص یافته است.
وی با اشاره به انجام 2 فصل کاوش باستان شناسان در این منطقه تاریخی افزود: با اعتبار اختصاص یافته پس از انجام مطالعات
لازم قسمت هایی که مستندات و شواهد کافی وجود دارد، مرمت اثر تکمیل می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی اظهار داشت: محوطه های تاریخی گنجینه ای گرانبها از تاریخ و فرهنگ جامعه را در خود جای داده اند و مقاصد مهمی در جذب گردشگر محسوب می شوند به همین منظور در کنار حفظ این آثار به دنبال معرفی و شناساندن آن نیز هستیم.
یزدان پناه با بیان اینکه ابنیه و آثار تاریخی بیانگر هویت و شناسنامه فرهنگی جوامع به شمار می رود گفت: خراسان شمالی به لحاظ موقعیت جغرافیایی و داشتن عناصر مهم جذب گردشگر از جمله چشم انداز و مناظر طبیعی، آثار باستانی، تنوع اقلیمی، آداب و رسوم، سنن اجتماعی و تنوع اقوام، زمینه های مناسبی برای توسعه فعالیت های گردشگری دارد.
تپه نادری از مهم ترین استقرارهای باستانی حوضه آبریز اترک است که از میانه هزاره چهارم پیش از میلاد زندگی در آن آغاز شده و تا دوره اسلامی زندگی در آن جریان داشته است.
این اثر تاریخی با شماره 703 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و طی دوره قاجار، حکمرانان محلی شیروان بر فراز این تپه باستانی قلعه‌ای ساخته و در گردا گرد آن بارویی ایجاد کرده بودند که منطقه مسکونی را محصور کرده بود.
به گزارش ایرنا کاوش های باستان شناسی فصل اول برای مشخص کردن دوره تاریخی بود که عملیات آن در آبان ماه سال 95 به مدت 40روز انجام شد.
با توجه به قرار گرفتن این اثر تاریخی در جاده آسیایی موجب جذب و رونق گردشگر می شود که در بازآفرینی شهری نیز مورد تایید قرار گرفته است.
این اثر باستانی مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد است و از اولین محوطه های مسکونی حاشیه رودخانه اترک محسوب می شود.
تاکنون 55 اثر تاریخی در شهرستان 157 هزار نفری شیروان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
3007/ 6042

انتهای پیام /*


اجتماعي


ميراث


ارگ نادري


خراسان شمالي