گردشگری و توریسم

دلبری پاییز در کوچه باغ های خراسان شمالی

از بهار و تابستان زیبای استان سرسبز خراسان شمالی سخن بسیار گفته شده اما بی شک زیباتر از آن فصول، پاییز این خطه است که کمتر به آن پرداخته شده است.
پاییز هزار رنگ را فصل زیبایی، تجلی رنگ ها و فصل عاشقان می دانند، فصلی که بیشتر مردم معتقدند بهترین فصل سال است، چرا که ارتباط حسی عمیقی با آن برقرار می‌کنند، حتی عمیق‌تر از بهار!
عروس فصل ها، سرشار از رنگ، ذوق و احساس، دامن کشان در در و دشت این دیار جلوه گری کرده و با گذر از هر دره پردرخت، باغ و کوچه باغ، همه را مسحور و دلباخته سیمای جادویی خویش می سازد.
اکنون پاییز با خود هزاران رنگ همسفر کرده تا به گونه‌ روستاها و مناطق ییلاقی سرخی تازه‌ای بپاشد، سیمای باغ ها را بیاراید و چهره جنگل ها را به زیباترین شکلی رنگ آمیزی کند.
فصل پاییز در خراسان شمالی یکی از زیباترین هنرنمایی‌های طبیعت را برای چشم ها به نمایش می گذارد و با خش خش برگ ها و شر شر باران، گوش ها را میهمان یکی از دلنشین ترین سمفونی های خلقت می کند.
رنگ‌‌ها برجسته‌ترین دلیل محبوبیت پاییز هستند، زرد، نارنجی، قرمز و رنگ‌هایی از این طیف، در برگ‌‌های خشکیده و میوه‌های خاص این فصل به وفور مشاهده می‌شود.
جای آن دارد گردشگرانی که بهار و تابستان دل انگیز خراسان شمالی را تجربه کرده اند اکنون با استفاده از اعتدال پاییزی به دیدن جاذبه های کم نظیر پاییزی آن شتافته و با جلوه های بدیع طبیعت خزان زده، عاشقی کنند.
طبیعت در مناطق دیدنی خراسان شمالی با رنگ گرفتن از پاییز سیمایی تازه از خود به تماشا گذاشته که شاید تاکنون از چشم گردشگران و طبیعت گردان به دور مانده باشد.
اکنون از پشت قاب هزار رنگ پاییز، شماری از جاذبه های دیدنی خراسان شمالی را مروری دوباره می کنیم.

* منطقه نمونه ملی بابا امان بجنورد
تفرجگاه معروف بابا امان در 10 کیلومتری شمال شرقی بجنورد و در حاشیه جاده اصلی بجنورد – مشهد، با بوستان جنگلی و استخرهای دیدنی اش همواره مسافران بسیاری را برای رفع خستگی به خود جذب می کند.
در بابا امان چشمه ای وجود دارد که از دل صخره می جوشد و آب آن به استخرهایی می ریزد که با اختلاف سطح ساخته شده تا آبشارهای مصنوعی تولید کند، هوای لطیف و شب های دل انگیز و زیبای بابا امان هر گردشگری را به سوی خود می خواند.
وجود درختان تنومند چنار و برگ ریزان پاییزه فضای دل انگیزی در این بوستان ایجاد کرده است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

* دره چناران
دره چناران در 12 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد که از محل روستای بابا امان شروع می شود، درون دره، باغ های میوه و تاکستان ها و کشتزارهای صیفی و درختان کهنسال گردو به فراوانی دیده می شود، وجود جاده آسفالته و رودخانه دائمی که در میان دره جاری است به زیبایی آن افزوده است.
هم اکنون دیدن باغ ها و دره ها در این فصل دیدنی است، درخت های رنگارنگ جلوه ای خاص به این منطقه زیبا و بکر داده است.

* دره مهنان
در کیلومتر 18 مسیر بجنورد – اسفراین و بعد از پارک طبیعی بش قارداش، دره مهنان قرار دارد، این دره به دلیل سهولت دسترسی و بهره مندی از درختان انبوه، رودخانه و چشمه های آب قابل شرب، همواره پذیرای مسافران و گردشگران بوده است.
چشمه معروف مهنان که در قسمت انتهای دره داریان روستای مهنان قرار دارد یکی از پرآبترین چشمه های منطقه است که وجود درختان کهنسال چنار و بقایای آسیاب آبی در اطراف آن برای گردشگران جالب توجه است.

* دره بازخانه
یکی از آبادترین و زیباترین دره های اطراف بجنورد دره بازخانه است که از روستای درصوفیان واقع در جنوب شرقی بجنورد آغاز می شود، چشمه های متعدد آب و باغ های میوه و درختان گردو از مشخصات اصلی این مسیر است.
هم اکنون روستاهای حمزانلو، بازخانه، پا قلعه و طراقی کرد که در میان کوه های آلاداغ و در دره رودخانه ای قرار گرفته اند در این فصل هزار رنگ جلوه ای دیگر دارند.

* آبشار حمید
روستای حمید در 7 کیلومتری شرق بجنورد واقع شده است، در جنوب روستا، دره تنگ با صخره های عظیم قرار دارد و در انتهای دره به فاصله حدود دو کیلومتر از روستای حمید آبشاری به ارتفاع 25 متر دیده می شود، آب آبشار از روستای آبچور سرچشمه می گیرد، روستا و آبشار حمید همواره به عنوان مکانی تفریحی مورد توجه ورزشکاران کوهنورد و خانواده ها بوده است.

* منطقه نمونه استانی و روستای گردشگری اسپیدان
روستای توریستی اسپیدان در 45 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد واقع شده است، این روستا بافت مسکونی جالب توجهی دارد و خانه ها به صورت پلکانی در دامنه کوه ساخته شده اند، از جاذبه های روستا به آبشار هنرور، آبشار بارگاه، غار خزانه هنرور و امامزاده محمدبن باقر بن موسی بن جعفر می توان اشاره کرد.
صنایع دستی این روستا فرش های دستباف، صنایع چوبی، صنایع سفالی، قالیبافی و چادرشب بافی است.
غذاهای سنتی اسپیدان از جمله فتیر مسکه، آش پلو، قورمه، کاچی، آش قلیه، طرفداران زیادی دارد و موسیقی محلی شامل قوشمه و دوتار و سوغات اسپیدان کشمش، بادام و گردو است و همچنین این روستا جزو روستای هدف گردشگری استان خراسان شمالی محسوب می شود.

* روستای هدف گردشگری استاد
این روستا در 30 کیلومتری جنوب غرب شهر فاروج واقع شده است روستای استاد آب و هوای معتدل کوهستانی دارد و از جاذبه های آن علاوه بر چشم اندازهای طبیعی زیبا می توان به آثار کهن همچون تخت حصار، قلعه کهنه، مسجد جامع، حمام قدیمی و بنای امامزاده اولیا اشاره کرد.

* منطقه نمونه استانی و روستای گردشگری خسرویه
روستای خسرویه در دامنه رشته کوه های زیبای شاه جهان و در فاصله 25 کیلومتری جنوب غربی فاروج، در دل دره ای سرسبز جای گرفته است.
خسرویه زادگاه عالم ربانی آقانجفی قوچانی است و از بافت سنتی و معماری بسیار غنی برخوردار است و علاوه بر بافت سنتی و مذهبی، خسرویه از جاذبه های طبیعی زیادی بهره مند است.

* منطقه نمونه استانی و روستای گردشگری دشت
این روستا در 80 کیلومتری شمال غرب گرمه، در مسیر جاده بجنورد- گرگان واقع شده است، آب و هوای این منطقه از نوع معتدل کوهستانی است و به دلیل نفوذ هوای مرطوب دریای مازندران مراتع سرسبز و در بخش هایی پوشش تنک جنگلی دارد، محیط مناسب دشت در دوره باستان نیز جمعیت های بومی را به خود جذب کرده و امروزه آثار آن به شکل قلعه، سردابه، تپه و محوطه های باستانی نمود یافته است.
عمده ترین صنایع دستی روستای دشت شال بافی و قالی بافی است و سوغات دشت انواع تخمۀ آفتابگردان است، پخت غذاهای سنتی شامل انواع آش و نان محلی و رواج مراسم و آیین های محلی همچون جشن برداشت گندم به این روستا هویتی خاص بخشیده است.

* پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک
پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک با وسعتی حدود 17 هزار هکتار در شمال غربی شهرستان اسفراین قرار گرفته و فاصله آن تا مرکز استان خراسان شمالی 30 کیلومتر است، پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک تنوع جانوری خوبی دارد و یکی از مهمترین مناطق حفاظت شده ایران از نظر زندگی جانوری است. شرایط توپوگرافی دشتی- کوهستانی منطقه باعث شده است که این منطقه یکی از متنوع ترین زیستگاه های گونه های وحشی ایران به شمار آید. قسمت شمالی پارک سالوک کوهستانی و زیست بوم حیوانات گوناگون کوه زی و قسمت جنوبی آن نیز مناسب زیست حیوانات دشت زی است. همچنین در کف دره های این پارک گونه های درختی و درختچه ای مانند زرشک، بید، انجیر و گردو و در مناطق مرتفع گونه های ارس بصورت پراکنده و انبوه دیده می شود.

* پارک ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل
منطقه ساریگل با وسعتی معادل 28 هزار هکتار در شرق شهرستان اسفراین واقع شده است، این پارک در فاصله هشت کیلومتری اسفراین و 90کیلومتری مرکز استان قرار گرفته است پارک ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل با توجه به ناهمواری و منابع آب نسبتا فراوان، به ویژه در خانواده پرندگان، تنوع جانوری قابل توجهی دارد، پستانداران این زیست بوم نیز اگر چه جزو گونه های استثنایی محسوب نمی شوند، اما تنوع خوبی دارند، از جمله مهمترین پستانداران و پرندگان ساریگل می توان به پلنگ، کفتار، گرگ، روباه، گربه وحشی، قوچ اوریال، بز، آهو و کبک اشاره کرد و همچنین این منطقه حفاظت شده با بیش از 200 گونه گیاهی از تنوع خوبی برخوردار است که قسمت عمده گیاهان منطقه را گونه های گلدار تشکیل می دهد.

* منطقه نمونه و روستای هدف گردشگری رویین
این روستا در 27 کیلومتری شمال اسفراین واقع شده و آب و هوای معتدل کوهستانی با زمستان های سرد و پر برف و تابستان های معتدل است، آب فراوان باغ های این روستا را پر رونق ساخته بطوریکه هیچ فصلی از سال از محصولات باغی بی بهره نیست و از جمله محصولات این روستا سیب، گلابی، گردو، انگور، هلو و زردآلو است و در این روستا خانه ها به طرز بسیار زیبایی به صورت پلکانی بر روی یکدیگر ساخته شده اند بطوریکه پشت بام منزل هر کس حیاط خانه دیگری است.
همچنین روستا طبیعتی سرسبز، ارتفاعات بلند، رودخانه دائمی، درخت های چنار قدیمی دارد که به آن چهره منحصر به فردی بخشیده است. مقبره ملا عارف روئینی و امامزاده اسحاق در این روستا قرار دارد، هنر زنان روستا چادرشب بافی، چتایی بافی، حوله و دستمال است. سوغات محلی این روستا چادرشب، حوله پارچه ای، گردو، عسل، تولیدات دامی و باغی است.

* منطقه نمونه گردشگری میلانلو
دهستان میلانلو به مرکزیت روستای پرکانلو از بخش مرکزی شهرستان اسفراین و در 9 کیلومتری شرق شهر اسفراین بین گرفته است، این دهستان از شمال شرقی به دهستان گلیان شهرستان شیروان از شرق به دهستان شاه جهان شهرستان فاروج و از جنوب به دهستان بام و صفی آباد و از غرب به دهستان روئین محدود می شود این دهستان دارای 20 روستا و 37 مزرعه و مکان است و موقعیت اقلیمی اغلب روستاهای منطقه کوهستانی و دره ای است.

* منطقه نمونه گردشگری بیدواز
روستای بیدواز از توابع دهستان میلانلو بخش مرکزی شهرستان اسفراین و در 19 کیلومتری شمال شرق شهر اسفراین قرار گرفته است، موقعیت اقلیمی منطقه کوهستانی و دره ای است، از جمله جاذبه های گردشگری منطقه عبارتند از چشمه علی بره در ابتدای ورودی روستا، چشمه مسجد، چشمه رشیدالدین بیدوازی ، رودخانه بیدواز که تامین کننده آب اراضی کشاورزی پائین دست است.
از جاذبه های فرهنگی تاریخی منطقه می توان به قلعه بالا، حمام قدیمی روستا، آرامگاه شیخ رشیدالدین بیدوازی اشاره کرد، از جمله صنایع دستی رایج روستا گلیم بافی و پلاس جاجیم و سفره کردی است.

* آبشار روستای ایزی
این آبشار در میان کوه های بلند و در داخل دره ای نسبتا طولانی و باز قرار گرفته است، این آبشار زیبا که یکی از جاذبه های گردشگری منطقه اسفراین محسوب می شود متشکل از چندین پلکان بلند است و آب آن از میان کوه های بلند و معروف شاه جهان سرچشمه می گیرد.

* غار نوشیروان
این غار در فاصله 10 کیلومتری شمال شرق اسفراین در حدفاصل روستای پرکانلو و نوشیروان در رشته کوه گادتیغ واقع شده است، این غار طبیعی عمق کمی دارد و از دیواره سنگی آن در قسمت انتهایی آب تراوش می کند و در کف غار جاری می شود، ویژگی های این غار عبارتند از سهولت دسترسی، در مسیر رودخانه واقع شده، همجواری با جاذبه های طبیعی و برخورداری از چشم انداز زیبا، این غار در محدودۀ منطقه حفاظت شده ساریگل قرار دارد.

* پناهگاه حیات وحش میاندشت
پناهگاه حیات وحش میاندشت در شرق شهرستان جاجرم واقع شده است، این منطقه از سال 1352 تحت حفاظت محیط زیست قرار گرفته و با دارا بودن حدود 3500 راس آهو و در کنار آن یوزپلنگ آسیایی یکی از بهترین زیستگاه های این دو جانور در کشور به شمار می آید.
میاندشت با اقلیمی بیابانی و نیمه بیابانی یکی از غنی ترین زیستگاه های استپی کشور است که گونه های جانوری و گیاه متعددی را در دل خود جای داده است، رودخانه دائمی کال شور با جریان شمال شرقی جنوب غربی در دل میاندشت جاری است.

* منطقه نمونه و روستای گردشگری درکش
روستای درکش واقع در دهستان آلمه از توابع بخش سملقان شهرستان مانه و سملقان در فاصله 30 کیلومتری جنوب غربی شهر آشخانه واقع شده و از جاده اصلی دو کیلومتر فاصله دارد. درکش آب و هوای معتدل، طبیعتی جنگلی و کوهستانی و نیز چشمه سارهای بسیار دارد، تنها جنگل بلوط شرق کشور در اطراف این روستا قرار دارد، به علاوه در کوهسارها و دره های مجاور باغ میوه، انواع گیاهان دارویی و گونه های مختلف جانوری وجود دارد، از تولیدات محلی این روستا می توان گردو، بادام، انواع محصولات باغی شامل گیلاس، گلابی و عسل را نام برد.
عمده جاذبه های موجود در منطقه درکش جاذبه های طبیعی بوده که از آن میان می توان به باغ های هلو، گیلاس، گلابی، انگور، سیب، آلو و چشمه های قبالی، نرنالی، چشمه بید، قجی، رودخانه های کندآب و زوهاور، مناطق ییلاقی گولک، نزکزلی(نرگسلو)، ترناولی، کشگریه و …دره های بکر دره خالدار ،حلقه زو ،کندزو،…کوه تیغ بل، کوه عسل و جنگل های بکر هیرکانی با پوشش غالب بلوط، مازو، راش و کرکو اشاره کرد.

* منطقه نمونه گردشگری کشانک
منطقه نمونه گردشگری کشانک در فاصله 11 کیلومتری جنوب غربی آشخانه قرار گرفته است. جاذبه های طبیعی همچون چشمه های علی جمعه، علی دری، سالان، مسافر، ترناولی، کانی موسو، ساخ چشمه و قاریاق ده و ارتفاعات سرسبزی همچون کورکن، تیغ بل، ترناولی و ترنو و سرم با ارتفاع 1844 متر در مجاورت جنوب روستا واقع است.
امام زاده گلزار در دامنه های پوشیده از درخت و باغ میوه همه روزه پذیرای جمع زیادی از دلدادگان و مشتاقان و همچنین مسافران و مردم اطراف است و در سال های اخیر زیرساخت های گردشگری از جمله سکوی نشیمن، آلاچیق توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری در آن ساخته شده است.

* منطقه نمونه گردشگری شیرآباد
منطقه نمونه شیرآباد در فاصله 5 کیلومتری شهر آشخانه واقع شده که از جاذبه های منطقه می توان به چشمه آخورک در جنوب روستا، آبشار رودخانه و آب بند شیرآباد که از حاشیه جنوبی و غربی روستا می گذرد، اشاره کرد.
ارتفاعات اطراف منطقه و دره زو با دیواره های سنگی عمود از توان های بالای برای کوه نوردی و صخره نوردی برخوردار است، غار مسعود و آشیانه پلنگ از دیگر جاذبه های منطقه است و حیات وحش منطقه با گونه های متنوع شامل پلنگ، خرس، گرگ، روباه، خوک است و انواع پرندگان شکاری و سایر وحوش از جاذبه های اکوتوریستی منطقه است.

* منطقه نمونه گردشگری یامان داغی
منطقه نمونه یامان داغی در جنوب و جنوب غربی و جنوب شرق روستای هدف و منطقه نمونه درکش و روستای جوزک در منتهی الیه غرب و روستای هاور در شرق واقع است، منطقه به لحاظ اقلیمی کوهستانی با آب و هوای معتدل در تابستان و سرد در زمستان ها است.
بعضی از جاذبه های گردشگری منطقه عبارتند از جنگل های هیرکانی که تنها بازمانده این گونه منحصر به فرد در شرق کشور با پوشش غالب بلوط، مازو، بلند مازو، راش، کرکو کوهستان مرتفع با قلل متعدد، چشمه سارها، دره ها و مناطق ییلاقی گولک، نرگزلی، کشگربه، ترناولی دره های سرسبز و انبوه ناله خونی، خالدار، زو و چشمه های معروف این منطقه شامل گولک، چشمه بید و رودخانه کندرزو از جمله جاذبه ها و پتانسیل های گردشگری قوی منطقه است.

* منطقه نمونه گردشگری قورخود
این منطقه مشتمل بر جنگل ها، ارتفاعات و پوشش گیاهی منتهی به پارک ملی گلستان است که از نظر دسترسی به منطقه نمونه قورخود، مسیر قاضی- زرد- کاستان به فاصله تقریبی 41 کیلومتر تنها راه دسترسی ماشین رو است، روستای کاستان نیز تنها روستای منطقه نمونه است و این روستا با قدمت تقریبی 220 ساله است که پیدایش آن مربوط به دوران صفویه است.
از مهمترین جاذبه های طبیعت منطقه می توان به قله قورخود، پوشش جنگلی متراکم و انبوه، درۀ زوی جنان، چشمه زوی جنان، آبشار زوی جنان، غارهای طبیعی به نام دودهنه و منطقه حفاظت شده قورخود اشاره کرد.

* منطقه نمونه گردشگری تخت ایران
منطقه نمونه تخت ایران با احتساب مناطق آزاد و حفاظت شده بیش از 3000 هکتار مساحت دارد و در 70 کیلومتری غرب شهر آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان واقع و بخشی از سطح منطقه حفاظت شده قورخود را در خود دارد.
عمده ترین جاذبه های طبیعی منطقه نمونه گردشگری تخت ایران و پیرامون آن شامل ارتفاعات قورخورد و آلمه، رودخانه، دره و آبشار زوی جندان، غارهای سولی قباخ، آرمادلو و زوی جندان، چشمه های فراوان، مناطق جنگلی، دشت ها، درختان کهنسال، مناطق نمونه گردشگری است.
تخت ایران به لحاظ شرایط و بستر زیست حیاط وحش، محل مناسبی برای زیست انواع حیوانات وحشی مانند پلنگ، قوچ، میش و همچنین بز کوهی است.
وجود کوه های سربه فلک کشیده، منطقه حفاظت شده قورخود، پارک ملی گلستان و نیزچشمه های فراوان پیرامون منطقه از جذابیت های این منطقه است.

* منطقه نمونه گردشگری اسطرخی
یکی از روستاهای زیبای خراسان شمالی روستای اسطرخی از توابع دهستان گلیان در 28 کیلومتری جنوب شهر شیروان است. این روستا در حاشیه دره ای شکل گرفته و طبیعتی بسیار زیبا و سرسبز دارد، در کف دره اسطرخی رودخانه ای جاری است که از چندین چشمه تغذیه می شود و پس از طی مسیری در یک نقطه آبشاری به ارتفاع حدود 20 متر را تشکیل می دهد که منظره بس دلنوازی دارد، اهالی منطقه این آبشار را شارشار می نامند، در تابستان این نقطه هوایی خنک و دلنشین دارد و از همین رو تعداد زیادی از گردشگران را به خود جلب می کند، از جاذبه های طبیعی دیگر این منطقه می توان به سرو کوهی کهنسال و تنومند در حد فاصل چشمه و آبشار اشاره کرد که محیط تنۀ آن به 5 متر می رسد.

* منطقه حفاظت شده و نمونه گردشگری گلول
منطقه حفاظت شدل گلول در فاصله 85 کیلومتری شمال شرق شهر شیروان، در نوار مرزی ایران و ترکمنستان، قرار گرفته و طبیعتی بکر و دست نخورده دارد. کوهستان های این منطقه پوشش گیاهی جنگلی تنک دارند و انواع گونه های وحشی همچون قوچ، بزکوهی، غزال، پلنگ، گرگ و انواع پرندگان همچون کبک و تیهو در آن زندگی می کنند، این منطقه ییلاق عشایر کرمانج است که شیوه زندگی و آداب و رسوم آنها در کنار طبیعت زیبا و کوه های سرسبز و بلند، گلول را به یک منطقه ویژه گردشگری بدل ساخته است.

* روستای هدف گردشگری گلیان
روستای گلیان یکی از 365 روستای نمونه گردشگری ایران و همچنین جزو 3 روستای نمونه گردشگری شهرستان شیروان در خراسان شمالی است.
گلیان در 23 کیلومتری جنوب شهر شیروان واقع است که از طرف شمال به روستای ملاباقر و از طرف جنوب به روستای اسطرخی و بلقان و از شرق به زمین های مزروعی فاروج و از غرب به روستای برزلی محدود می شود.
این روستا دارای آب و هوای نیمه خشک سرد کوهستانی بوده که منجر به شکل گیری حیات وحش و طبیعت زیبا و دل انگیزی در روستا شده است.

* منطقه نمونه و روستای گردشگری زوارم
روستای زوارم در فاصله 28 کیلومتری جنوب غرب شیروان واقع است. زوارم که معنای آن دره بهشت است و سابقا دوالدرم نام داشت یکی از قرای قدیمی و تاریخی منطقه شیروان است، زوارم یکی از حوضه های آبریز منطقه شیروان است که رودخانه پر آب زوارم از آنجا سرچشمه می گیرد.
در این روستا 80 چشمه وجود دارد، زوارم در بین دره ای ژرف و طویل و سرسبز و پردرخت با مناظر دیدنی فراوان یکی از مناطق بکر و ییلاقی در شمال خراسان است و از آثار تاریخی این روستا می توان به تپه دستریز ارک و قزلر قلعه اشاره کرد.

* منطقه نمونه وروستای هدف گردشگری اوغاز
روستای اوغاز در فاصله 45 کیلومتری شمال شرقی شیروان قرار دارد که از شمال به کوه های گنه و کلاته بالی و از جنوب به کوه کیسمار و روستای چپانلو و از شرق به کوه های کل داغ و زو و از غرب به تازه اوغاز محدود می شود.
اوغاز از مناطق سرسبز و باصفای شیروان است که چشمه سارهای زلال و سرد آن در تابستان ها بر زیبایی آن می افزاید.
کوه معروف آن کیسمار و دره های حاصل از فرسایش آبهای جاری آن معروف به سوله زو و قره زو است.
علاوه بر روستاهای گردشگری مذکور، دره های صخره ای و سرسبز روستاهای حمزانلو، فیروزه، اسفجیر، حصار، چشمه آب گرم ایوب از جمله روستاهایی مصفایی است و اگر مسافری در مسیر عبور خود از خراسان شمالی از آنها دیدن نکند، فرصتی طلایی را از دست داده است.
استان خراسان شمالی در حدفاصل مسیر مشهدالرضا (ع) به شمال کشور قرار دارد و سالانه پذیرای میلیون ها مسافر، گردشگر و زائران امام هشتم (ع) است.
3007/5132

انتهای پیام /*


اجتماعي


گردشگري


پاييز


خراسان شمالي