اماکن دیدنی ایران

خیلی هم نابغه نبود!

این مطلب را برای دفاع از «نابغه» و تمام واژه های هم ردیف آن می نویسم.

اغلب فرهنگ لغت های فارسی برای معنی لغوی نابغه بر این جمله اتفاق نظر دارند:« کسی که دارای هوش و استعداد فوق العاده باشد».
دم دست ترین تعریف نابغه هم این روزها با جستجویی در موتورهای جستجو گر پیدا می شود.مثلا در ویکی پدیا در تعریف نابغه نوشته شده:« نابغه کسی است که توانایی ارائهٔ یک مقولهٔ استثنایی در زمینهٔ توانمندی‌های ذهنی، آفرینش (خلاقیت) یا نوآوری در کارها را داشته باشد. این مقوله‌ها معمولاً در نوع خود بی‌نظیر یا کم‌نظیر نیز خواهند بود. طبق آخرین پژوهش‌ها، نبوغ را می‌توان به عنوان مجموعه اگاهی‌های انتسابی (ذاتی) اشخاص در هر زمینه ایی تعریف کرد. از مشهورترین افرادی که در «فرهنگ عامه» به این نام شناخته شده‌اند، می‌توان به آلبرت اینشتین، یوهان ولفگانگ گوته، لئوناردو دا وینچی و استیون هاوکینگ، و در شخصیت‌های داستانی به شرلوک هلمز و مایکل اسکافیلد اشاره کرد.»
نابغه های امروزی هم در کشور ما کم نیستند.آنهایی که نبوغ خود را از سنین نوجوانی نشان داده اند. مثلا مریم میرزاخانی که واقعا در ریاضی نابغه بود.
یا مثلا پروفسور مجید سمیعی جراح برجسته و متخصص بیماری های مغز و اعصاب مقیم آلمان و رئیس افتخاری اتحادیه جهانی جراحان مغز و اعصاب،پروفسور توفیق موسیوند مخترع نخستین قلب مصنوعی داخل بدن انسان،دکتر فیروز نادری مدیر پروژه سفر به مریخ در سازمان فضایی ناسا،امید کردستانی مدیر بازرگانی، سهامدار و معاون ارشد گوگل،حسین اسلامبولچی رئیس بزرگ ترین شرکت مخابرات در امریکا و…
از این دست نابغه های ایرانی خوشبختانه کم نیستند. بزرگانی که هر کدام با تلاش مثال زدنی خود از هوش خدادادی اشان بهترین بهره را برده و به نام آورانی بزرگ تبدیل شده اند.
حالا می رسیم به مسابقه اخیر برنده باش که محمدرضا گلزار اجرا می کند. منظورم آخرین مسابقه ای از این مجموعه است که از شبکه سوم پخش شد.

دختر جوان 21 ساله ای موفق شد جایزه 100 میلیونی مسابقه را به دست آورد. پس از پخش این مسابقه به صورت گسترده ای از این دختر با عنوان نابغه یاد شد و البته هنور هم وی نابغه خوانده می شود.
به این جمله ها توجه کنید:«کولاک نابغه 21 ساله در برنامه گلزار-دختر نابغه محمدرضا گلزار را شوکه کرد-نابغه 21 ساله همه را شگفت زده کرد» و…از این دست جمله ها که معمولا همراه با کلیپ هایی از حضور این دختر در مسابقه برنده باش همراه می شود کم نیستند.حتی کار به جایی رسید که رامین رضاییان ملی پوش فوتبال کشورمان هم استوری گذاشت و خطاب به این دختر گفت :«نابغه! حق تو 200 میلیون جایزه بود نه 100 میلیون تومان!»
حال آن که باید بگویم شاید در آینده مشخص شود این دخترخانم 21 ساله نابغه است اما با این مسابقه ای که او در آن حاضر بود -و اتفاقا نگارنده برای اولین بار آن را کامل دیدم- اصلا ملاک و معیار نابغه بودن نیست.
اگر این مسابقه را دوباره ببینید متوجه می شوید که همین خانم شرکت کننده در اواسط مسابقه از پاسخ به سوال گلزار-که درباره رساله سعادت ناصرخسروست- عاجر می ماند.حتی گزینه تماس تلفنی هم گره گشایش نمی شود و این محمدرضا گلزار است که جواب را شسته و رفته به او تقدیم می کند.
با علم به این که شرکت کنندگان این مسابقه از قبل از حضور در آن مطالعات فشرده مختلفی در زمینه های گوناگون دارند و البته تاکید بر آن که اطلاعات شرکت کننده 21 ساله این مسابقه نسبت به سن و سالش خوب بود و به هیچ وجه منکر توانایی هایش نیستم اما باید بدانیم تعریف نابغه همان بود که اول مطلب ذکر شد.
امید آن که در آینده بشنویم این شرکت کننده جوان استعدادهایش را چنان نشان داده که در دسته نوابغ ایران زمین قرار گرفته است.

این مطلب را در خبرآنلاین هم بخوانید.