گردشگری و توریسم

5 اثر تاریخی شهرری در فهرست آثار ملی ثبت می شود

امیر مصیب رحیم زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پرونده این پنج اثر تاریخی در کمیته ثبت آثار غیر منقول کشور مورد بررسی قرار می گیرد و پس از تایید نهایی توسط اعضای شورا در فهرست میراث ملی به ثبت می رسد.
وی با بیان اینکه بناهای تاریخی و آثار طبیعی با ثبت در فهرست آثار ملی مشمول قوانین حفاظتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار می گیرند، افزود: بر این اساس اگر فردی به آثار ثبت شده در فهرست ملی آسیب وارد کند تحت تعقیب قضایی قرار می گیرد.
«دژ رشکان» با قدمت 2 هزار و 300 سال در جنب اتوبان امام علی(ع) در شهرری واقع شده که متعلق به دوران اشکانیان است و بخش‌های اصلی این اثر تا زمان قاجار پابرجا بود، اما در حال حاضر عمده این بنا تخریب شده است و «ارگ سلجوقی» نیز در مقابل دژ رشکان قرار گرفته که از چینه و خشت ساخته شده و امروزه تنها دیواره و ضلع شمالی استحکامات ارگ باقی مانده است.
به گزارش ایرنا، شهر تاریخی ری گورستان‌های قدیمی بسیاری را در دل خود جا داده است، یکی از قدیمی ‌ترین گورستان‌های «زیرین و زبرین» است که در حاشیه کوه بی‌بی شهربانو قرار دارد و باستان‌ شناسان قدمت آن را به دوران قبل و بعد از اسلام نسبت داده‌اند.
یخچال طبیعی « کلین» نیز در شرق بخش حسن آباد فشافویه به فاصله حدود 400 متری غرب بقعه شیخ کلینی قرار دارد که قدمت آن به 400 سال پیش و دوران صفوی باز می گردد، همچنین «کارخانهٔ قدیمی سیمان شهرری» نیز که به عنوان یکی از قدیمی ترین کارخانه های ایران و نخستین خط تولید سیمان کشور از آن یاد می شود و قرار بود به عنوان موزه صنعت ایران از آن بهره برداری شود، همچنان بی نتیجه مانده است.
شهرستان ری با 198 اثر باستانی به لحاظ موقعیت جغرافیایی در ناحیه دشت قرار گرفته و کوه بی بی شهربانو و آراد به عنوان مظهر استواری و تپه چشمه علی یکی از قدیمی ترین آثار باستانی شهرری به عنوان شاخص در علم باستان شناسی در زمینه گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است.
/6003/1970

انتهای پیام /*


فرهنگي


ثبت آثار ملي


شهرستان ري


ميراث فرهنگي