گردشگری و توریسم

گالری شهری در ‘جمعه مسجد’ اردبیل دایر شد

به گزارش ایرنا ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: این گالری با 10 غرفه به منظور معرفی جاذبه های تاریخی و فرهنگی در محل جمعه مسجد، اثر تاریخی مربوط به دوره سلجوقی اردبیل دایر شده است.
نادر فلاحی در بازدید از این گالری به ضرورت معرفی جاذبه های تاریخی و فرهنگی شهر اردبیل تاکید کرد.
او اظهار داشت: این گالری دایمی بوده و با نمایش تابلوهایی از آثار تاریخی و فرهنگی می تواند گوشه ای از توانمندی استان به ویژه میراث ناملموس را معرفی کند.
او افزود: در فاز نخست به مناسبت اربعین حسینی تابلو عکس هایی از عزاداری تاریخی اردبیل به نمایش گذاشته شده است.
او به تغییر عکس ها متناسب با رویدادهای استان اشاره کرد و بیان داشت: این اقدام می تواند منجر به معرفی هر چه بیشتر جمعه مسجد است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همچنین به انجام عملیات مرمت بخش های مختلف جمعه مسجد اشاره کرد و بیان داشت: محوطه این اثر تاریخی ساماندهی شده و بعد از 6 سال عملیات مرمت آن آغاز شده است.
‘جمعه مسجد’ اردبیل در شمال شرقی شهر بر روی تپه باستانی قرار گرفته و بازمانده مسجد عظیم ، گسترده و کم نظیری است که در دوره های مختلف اسلامی به خصوص دوره سلجوقی شکل گرفته و تا اوایل صفوی معمور و آباد بوده است.
کاوش های باستان شناسی ردپای مسجد را در قرون اولیه اسلامی به وضوح تشخیص داده است. مسجد در دوره سلجوقی و ایلخانی بسیار گسترده تر و وسیع تر از بنای مکعبی فعلی بوده و بنای سرپای موجود صرفا گنبدخانه و ایوان مسجد بزرگ را تشکیل می داده است.
این مسجد گنبد آجری بزرگی داشته است که 2 پوش ساخته شده و حوادث ایام هر 2 پوش گنبد این مسجد را فرو ریخته و
تنها 2 قسمت قوسی شکل ناقص از گنبد خارجی و قسمت محدودی از گچ بری های گنبد داخلی در چهار گوشه فوقانی دیواره های شبستان اصلی برای نمایش عظمت تاریخی آن باقی مانده است.
ماذنه مسجد اثر دیگری است که به صورت گلدسته استوانه ای شکل در ضلع غربی شبستان اصلی مسجد و به فاصله تقریبی 15 متری قرار دارد ، ایوان مسجد نیز متصل به گنبدخانه می باشد در قسمت شمالی آن واقع شده و در حال حاضر با تیرهای چوبی پوشانده شده و نمازخانه فعلی را به وجود آورده است.
6018/6016

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث


گالري


اردبيل