گردشگری و توریسم

مرمت مسجد عتیق شیراز در حال انجام است

به گزارش ایرنا روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس یکشنبه به نقل از مصیب امیری افزود: مرمت کامل بخش های داخلی و خارجی خدایخانه به همراه تعویض عایق رطوبتی بام، اجرای سنگ فرش ورودی رواق ضلع غربی مشرف به حرم مطهر شاهچراغ(ع)، اجرای تعمیرات آجر کاری طرفین سردر ورودی غربی و ایوان شمالی، اجرای تعمیرات کاشیکاری سردر جنوب غربی و جنوب شرقی به همراه تعمیرات سنگ های ازاره با این اعتبار در دست انجام است.
وی با اشاره به اینکه مسجد جامع عتیق به عنوان هسته مرکزی هویت شهری بافت تاریخی شیراز قلمداد می شود اعلام کرد: این اداره کل طی 10 سال گذشته اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان اعتبار برای مرمت این مسجد تاریخی تخصیص داده است.
امیری افزود: در سال های گذشته مرمت این بنای تاریخی به تناوب صورت گرفته است و مرمت حال حاضر آن از پیشرفت فیزیکی 80 درصد برخوردار است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایه دستی و گردشگری فارس اضافه کرد: پیش بینی می شود این فصل مرمت تا پایان آذر ماه به اتمام برسد.
مسجد جامع عتیق، کهن ترین مسجد شیراز و از قدیمی ترین مساجد کشور است که به آن مسجد جمعه یا مسجد آدینه هم می گویند. این مسجد در شرق حرم مطهر حضرت شاه چراغ (ع) قرار گرفته و در سال 281ه.ق در شیراز ساخته شده است.
در طی هزار سال اخیر این مسجد چندین بار در دوره های اتابکان، سلطان ابراهیم میرزا پسر شاهرخ گورکانی، صفویه و در سال 1315 خورشیدی مرمت شد.
مسجد دارای 6 در ورودی و خروجی است . در وسط مسجد بنای مکعبی به شکل خانه کعبه در سال 752 ه.ق به دستور شیخ ابواسحاق اینجو حاکم فارس ساخته شده که دارالمصحف یا خدایخانه نامیده می شود که محل نگهداری قرآن های تاریخی به خط حضرت امیرالمومنین (ع)، امام حسن (ع) و امام صادق (ع) بوده است.
این بنا در دی ماه 1310 با شماره 72 در فهرست ملی به ثبت رسید.
۹۸۷۳ / 1876

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مسجد عتیق


مرمت