گردشگری و توریسم

12 گور چکمه ای در محوطه باستانی جوشقان و استرک کشف شد

گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه کاشان حاکی است، محسن جاوری روز دوشنبه گفت: این کاوش ها که با برگزاری دوره آموزشی با حضور استادان بین المللی انجام می شود، منجر به کشف ظرف های سفالی خاکستری و مهره هایی از جنس سنگ و عقیق از دوره برنز تا آهن شده است.
وی افزود: فصل سوم کاوش محوطه باستانی جوشقان و استرک در 2 کارگاه انجام می شود که در یکی از کارگاه ها 10 گور از نوع چکمه ای (شفقت گریو) با تدفین مرد، زن، کودک و نوزاد کشف شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان به وجود دست خوردگی های تاریخی در هشت گور اشاره و بیان کرد: این گورستان بین 600 تا 800 سال مورد استفاده قرار داشته و دست خوردگی ها در همان دوره زمانی و به احتمال زیاد برای به دست آوردن اشیای مفرقی انجام شده است.
وی گفت: 2 تدفین از نوع چکمه ای نیز تا کنون در کنار ظرف های سفالی خاکستری، مهر، مهره هایی از جنس سنگ و عقیق، اشیای فلزی شامل نیزه، النگو، گوشواره، سنجاق لباس و سر مفرقی از کارگاه دوم کشف شده است.
جاوری همچنین به کشف ظرفی با بقایای سه پاچه گوسفند یا بز در کنار سر متوفی در محوطه باستانی جوشقان و استرک کاشان اشاره کرد و یادآور شد: 2 سال پیش مشابه این مورد در استان خراسان کشف شده بود.
وی مطالعه همزمان بقایای انسانی، حیوانی و طبقه بندی استخوان ها را ویژگی این فصل از کاوش های باستان شناسی عنوان کرد و افزود: دستاوردهای فصل سوم کاوش های محوطه باستانی جوشقان و استرک پس از پایان حفاری ها با حضور کاوشگران در قالب نشستی تخصصی رونمایی خواهد شد.
به گزارش ایرنا، فصل سوم کاوش های باستان شناسی محوطه باستانی جوشقان و استرک با مجوز رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور در حال انجام است.
روستاهای جوشقان و استرک از توابع بخش مرکزی به ترتیب با جمعیت 2 هزار و یک هزار و 300 نفر در فاصله 22 و 17 کیلومتری کاشان قرار دارند و محوطه باستانی در محدوده بین این روستاها می باشد.
افزون بر یک هزار و 700 اثر دارای ارزش تاریخی در شهرستان کاشان شناسایی شده و 325 مورد تا کنون در فهرست آثار ملی و یک اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) به ثبت رسیده است.
شهرستان کاشان با پیشینه شهرنشینی بیش از هفت هزار و 500 سال در فاصله نزدیک به 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع می باشد.
6136/8123

انتهای پیام /*


فرهنگي


آثار تاريخي


جوشقان و استرك


كاشان