گردشگری و توریسم

ثبت جهانی آیین زنجیرزنی ابرکوه را پیگیری خواهیم کرد

محمود زمانی قمی روز پنجشنبه در سفر به ابرکوه در آیین عزاداری که در تکیه حضرت ابوالفضل (ع) محله « دربقلعه » برگزار بود، شرکت کرد و در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: سبک عزاداری مردم این شهرستان جایگاه بسیار بالایی هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی دارد و تفاوت‌های بسیار زیبایی را در عزاداری مردم آن می‌بینم.
استاندار یزد اظهار داشت : آیین زنجیرزنی مردم این منطقه واقعاً پدیده و رخداد بسیار بزرگی است نه‌فقط برای مسلمانان و ما ایرانی‌ها ، بلکه در خلوص این عزاداری و سبک آن‌ و نیز آن‌هایی که ، دل در گروه آزادگی و حریت انسان‌ها دارند، این صحنه‌ها را خیلی زیبا تلقی می‌کنند و ماندنی هم است .
آیین زنجیرزنی مردم ابرکوه در سال 1392 هجری قمری به شماره 1113، در فهرست معنوی آثار ملی ایران به ثبت رسید است.
زمانی قمی با قدردانی از حضور باشکوه مردم این شهرستان در آیین‌های عزاداری امام حسین (ع) خاطرنشان کرد : شخصا در مراسم روز عاشورا در ابرکوه شرکت کردم تا از اقیانوس بزرگ عزاداری سالار شهیدان (ع) بهره و توشه‌ای بگیرم .
استاندار یزد بابیان اینکه انقلاب اسلامی ایران الهام گرفته از قیام سالار شهیدان (ع) و نهضت کربلا در محرم سال 61 هجری قمری است ، تصریح کرد: به همین دلیل این انقلاب می‌ماند و راه خود را ادامه می‌دهد .
زمانی قمی خاطرنشان کرد: هر جریانی که رنگ حسینی (ع) و کربلایی داشته باشد، ماندنی ، همیشگی و جاودانه است و ما برای ماندن و جاویدان شدن باید خودمان را به اردوگاه نهضت کربلا و سید سالار شهیدان (ع) نزدیک کنیم و انشاء الله خداوند این توفیق را به همه ما عنایت خواهد کرد .
استاندار یزد در سفر به ابرکوه با امام‌جمعه این شهر دیدار و گفت‌ و گو کرد ، در این دیدار حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی با تسلیت سالروز شهادت امام حسین (ع) و اصحاب باوفای آن حضرت ، به برخی مسائل و مشکلات شهرستان از جمله مسائل درمانی اشاره کرد و خواستار رسیدگی آن شد .
استاندار یزد در پاسخ تاکید کرد که به‌زودی برای بررسی مشکلات درمانی ابرکوه نشستی با حضور رئیس ، معاونان و مدیران دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تشکیل خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، همزمان با عاشورای حسینی ، شهرستان ابرکوه همانند اقصی نقاط کشور یکپارچه سیاه‌پوش و آکنده از غم و اندوه بود.
محبان و عاشقان اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) با نصب بیرق عزا بر سر در مساجد، تکایا، اماکن مذهبی، منازل، میدان‌ها و معابر به یاد سرور شهیدان و 72 تن از یاران باوفای آن حضرت به سوگ نشستند.
شبیه‌خوانی و حرکت دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی هیات ها به‌صورت سنتی از تکایا ، مساجد ، حسینیه‌ها با شور و حماسه حسینی از بامداد امروز آغاز شد و تا ظهر ادامه داشت.
عزاداری مردم ابرکوه از بامداد روز عاشورا آغاز ‌شد و اکثر مردم با پای‌برهنه از کوچه‌ها گریه‌کنان به تکایا رفتند و سپس با نظم خاصی در محلات دیگر حضور پیدا کردند .
مرکز شهرستان 53 هزارنفری ابرکوه در140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
هم اکنون 200 هکتار از بافت تاریخی شهر یزد، باغ های ایرانی دولت آباد یزد و پهلوانپور مهریز، قنات های حسن آباد و زارچ در فهرست آثار جهانی ثبت است.
7540/ 2047/

انتهای پیام /*


فرهنگی


استاندار یزد


ثبت جهانی زنجیرزنی


ابرکوه