گردشگری و توریسم

جشنواره کلوخ پزان در اقلید برگزار شد

به گزارش خبرنگارایرنا، به شکرانه برداشت محصول سیب زمینی در شهرستان اقلید که از قطب های کشاورزی است و با فرارسیدن فصل برداشت، مردم این دیار به برپایی مراسمی به نام کلوخ پزان می پردازند.
در هر سال گردشگرانی از داخل و خارج از کشور که وصف این آیین را شنیده اند برای تماشای آن به اقلید سفر می کنند و از خوردن غذا و دیدن آیین دیرینه لذت می برند.
در این مراسم، ابتدا کلوخ هایی از زمین شخم زده جمع آوری می شود و این کلوخ ها بر روی هم به صورت هرم شکل داده می شود.
سپس هیزم در هرم قرار داده می شود و آتش در زیر این هرم خشتی که به کوره شهرت دارد روشن می شود و با هیزم های خشک کوچک، آن را داغ نگه می دارند، به صورتی که زبانه آتش از لابه لای کلوخ ها بیرون می جهد که این ساختمان خشتی رنگ سرخ به خود می گیرد و سرخ گون می شود.
در این زمان که کوره در حال تفتیده شدن است، سیب زمینی ها به دو دسته کوچک و بزرگ تقسیم می شود تا بر اساس حرارت سطوح مختلف کوره، در فضای مناسبی قرار گیرد و در یک زمان پخته شود.
پس از نیم ساعت گرما دهی و تفتیده شدن کوره، آتش و زغال را از کوره خارج می کنند و در ابتدا سیب زمینی های بزرگتر در کف کوره ریخته می شود، بعد از هر لایه ریختن سیب زمینی و کوبیدن تعدادی کلوخ بر روی آنها باز سیب زمینی ریخته می شود و کلوخ ها بر روی آنها کوبیده می شود تا زمانی که همه کلوخ های کوره مصرف شود و حاصل کار به شکل گنبدی از خاک گرم کوبیده شده در آید.
پس از نیم ساعت سیب زمینی ها را با کمک چوب بلند و یا بیل بیرون می آورند که به صورت کاملا پخته و بریان در آمده که با نمک و ادویه مصرف می شود.
مهمترین ویژگی این فرآیند، پخت سیب زمینی با حرارت غیر مستقیم آتش است.
این رسم در این خطه پیشینه کهن دارد و در تاریخ 6 دی ماه 1395 با شماره 1314 در سازمان میراث فرهنگی ناملموس به ثبت ملی رسیده است.
امسال سومین جشنواره کلوخ پز با همکاری اداره میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری و شورای اسلامی شهر اقلید و کانون مطالبات مردی در محل پارک انقلاب با استقبال پرشور مردم از سراسرکشور برگزار شد.
رئیس شورای اسلامی شهرستان اقلید به ایرنا گفت: اقلید با قرارگیری در چهارراه مواصلاتی چندین استان، دارای ظرفیت و قابلیت های زیادی در جذب گردشگر است.
کاووس درویشی بهلولی افزود : شورای شهر به عنوان سیاستگذار مدیریت شهری نگاه ویژه ای به برنامه‌های فرهنگی در این شهرستان دارد و دو سال است که به علت تبلیغات گسترده در برپایی این مراسم، گردشگران مختلفی از داخل و خارج در این جشنواره شرکت می کنند.
وی با بیان اینکه آیین کلوخ پز، بیش از 500 سال است که در این شهرستان برگزار می‌شود ادامه داد: جشنواره های دیگری همچون گردو، هلیم پزان و جشنواره عشایری نیز در این شهر برگزار می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری اقلید به ایرنا گفت: در جشنواره امسال، در کنار مراسم کلوخ پزان به پرپایی نمایشگاهی از صنایع دستی، غذاهای محلی و قابلیت های فرهنگی و هنری شهرستان پرداختیم.
محمدرضا قلندری افزود: هدف از برپایی این غرفه ها، معرفی محصولات صنایع دستی و ارائه غذاهای محلی این بوم باهدف حمایت از کالای ایرانی و جذب گردشگر بود که با استقبال خوب گردشگران همراه شد.
داود اسلامی از مجمع مردم نهاد کانون مطالبات مردمی هم گفت: از جمله مطالبات مردم اقلید، برگزاری جشن ها و آیین های کهنی است که از پیشینیان به ارث رسیده و در حال فراموش شدن است که یکی از خاص ترین این آیین های بومی، کلوخ پز است.
وی ادامه داد: از سال 94 جوانان اقلید با حمایت شورای اسلامی شهر و شهرداری اقلید اقدام به همکاری در برگزاری جشنواره ای برای پاسداشت این مراسم کهن کردند که منجر به ثبت ملی آیین کلوخ پزان به نام اقلید شد.
اسلامی ادامه داد:این همایش هر سال منظم تر از سال گذشته با تکیه بر تجربیات برگزار می شود و هدف اصلی کانون مطالبات مردمی، کمک به معرفی اقلید و جذب گردشگر و نهایتا سود اقتصادی حاصل از ورود گردشگر به شهرستان است.
شهرستان اقلید در 267 کیلومتری شمال شهر شیراز قرار دارد.
گزارش: سید مهدی مرتضوی
9772 / 1876

انتهای پیام /*


فرهنگی


کلوخ پزان اقلید


میراث فرهنگی و گردشگری


آیین سنتی