گردشگری و توریسم

شورای اسلامی لارستان: آب انبارهای این شهرستان احیا شوند

آب انبار در میان مردم لارستان و جنوب فارس به برکه مشهور است و مکانی است گنبدی شکل که مردم آب های باران را در آن ذخیره می کنند تا بعدها برای مصارف مختلف استفاده شود.
عبدالرحیم مقیمی رئیس شورای اسلامی شهرستان لارستان دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: برکه های مناطق لارستان از سازه هایی تشکیل شده که به لحاظ معماری در هیچ جای دنیا مشابهی ندارد.
وی گفت: طراحی برکه ها از نظر سازه ای به گونه ای است که بدون آب، زنده و سالم نمی مانند و در پایین ترین سطح هر منطقه احداث می شوند و نوع معماری آن ها طوری است که آب راکد درون برکه ها هیچ گاه جلبک نمی زند و بو نمی گیرد.
مقیمی اضافه کرد: آب برکه در گرمترین فصل سال خنک و در سردترین فصل سال گرم است و اصلا یخ نمی زند.
رئیس شورای اسلامی شهرستان لارستان گفت: در بدترین شرایط جوی و خشکسالی برکه ها تامین کننده آب آشامیدنی سالم مردم هستند که حداقل آب مصرفی یکسال مردم را در خود ذخیره می کنند و می توانند ضامن بقای مردم منطقه لارستان باشند.
مقیمی بیان کرد: برکه ها از لحاظ منظر شهری از بهترین آثار موجود در شهرها و مناطق جنوبی هستند و از نظر عام المنفعه بودن گرچه این سازه ها منحصر به فرد بعضا مالکیت شخصی دارند اما همه مردم حفظ و حراست از آنها را وظیفه خود می دانند.
وی متوسط ذخیره آب در برکه ها را بین 500 تا 2000 مترمکعب بیان کرد و افزود:از فروش آب آن می توان بخشی از اشتغال جوانان را فراهم کرد و در زمان اصطراری که کشور دچار کمبود جدی آب در منطقه روبرو است از آن می توان به صورت بهینه استفاده کرد.
رئیش شورای اسلامی شهرستان لارستان گفت در این زمینه نامه ای به مسئولان ادارات اوقاف ، میراث فرهنگی ، برنامه و بودجه و وزارت نیرو نوشته شده و برای بازسازی و احیای آب انبارها (برکه ها) در لارستان درخواست همکاری شده است.
لارستان در 378 کیلومتری جنوب شرقی شیراز است.
شمار برکه های این شهرستان 871 باب است.
7375 / 1876

انتهای پیام /*


فرهنگي


میراث فرهنگی


آب انبار


لارستان