گردشگری و توریسم

10 میلیارد ریال برای مرمت آثار تاریخی زلزله زده اختصاص یافت

جلیل بالایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه این اعتبارات در قالب ماده 12 اختصاص یافته است، افزود: در چهارچوب پروژه های سال 97 به زودی با تبادل موافقت نامه های مربوطه عملیات اجرایی مرمت و بازسازی آغاز می‌شود.
وی اظهار داشت: این اعتبار برای مرمت و جبران خسارت در بناها و مجموعه های تاریخی قلعه یزدگرد، مسجد عبدالله ابن عمر، مقبره ابودجانه، گنبدهای سنگی روستا و باغات شالان، زیج منیژه، قلعه گبری، آتشکده چهار قاپی، تکیه معاون الملک و تکیه بیگلر بیگی اختصاص یافته است.
بالایی ادامه داد: همچنین بخشی از این اعتبار برای جبران خسارت و مرمت ادارات شهرستان های پاوه، اسلام آباد غرب، دالاهو و گیلانغرب لحاظ شده است.
براثر زلزله 7.3ریشتری در 21 آبان سال 96، پنج اثر تاریخی در شهرستان های قصر شیرین، سرپل ذهاب و دالاهو تخریب و 10 میلیارد ریال به این آثار خسارت وارد شد.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده است.
در استان کرمانشاه بیش از چهار اثر تاریخی، فرهنگی شناسایی شده است که بیش از 2هزار و 200 مورد آن به ثبت ملی رسیده است.
1354/3033

انتهای پیام /*


فرهنگي


زلزله


آثار تاريخي


اختصاص اعتبار