گردشگری و توریسم

رونمایی از لوح کاشان، شهر ملی نساجی

به گزارش ایرنا، روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان روز سه شنبه اعلام کرد: در جریان نشست هم اندیشی ‘نقش نشان های ملی در روند توسعه گردشگری منطقه فرهنگی کاشان’ در سالن همایش های بین المللی تهران، در کنار رونمایی این لوح از تلاش های پنج هنرمند نساجی سنتی شهرستان با اهدای نماد شعربافی اصیل قدردانی شد.
همچنین پخش مستندی در زمینه پیشینه هنر نساجی سنتی کاشان و مشکلات امروز این حرفه، باز نمایی کتاب پدر نساجی سنتی ایران از دیگر بخش های نشست هم اندیشی ‘نقش نشان های ملی در روند توسعه گردشگری منطقه فرهنگی کاشان’ بود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان در این نشست با اشاره به موقعیت ممتاز این شهرستان در حوزه فرهنگی و تمدنی از یافتن سندی مبنی بر پیشینه دست کم 6 هزار ساله نساجی سنتی در آن خبر داد.
محسن جاوری قرار گرفتن کاشان در مسیر شاهراه تجاری را نشان دهنده جایگاه ویژه و ممتاز منطقه در تجارت و تولید دانست و گفت: قطعه سفالی در کاوش های اخیر تپه سیلک پیدا شده که نقش پارچه بر روی آن، نشان دهنده قدمت نساجی سنتی در منطقه می باشد.
وی با اشاره به شرایط کنونی کاشان در بخش صنعت و تولید بیان کرد: پیش تر این منطقه در کنار تولید ابریشم، تولید کننده نخ، مواد اولیه و کرم ابریشم نیز بوده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان به آمار کمی صنعت نساجی و کسب نشان های ملی در این حوزه از سوی هنرمندان منطقه اشاره و اضافه کرد: چهار نفر از هنرمندان نشان درجه یک، 6 نفر نشان درجه 2 و چهار هنرمند نیز به دریافت نشان درجه سه تا کنون نائل شدند.
او تعداد هنرمندان فعال در زمینه نساجی سنتی در کاشان را نزدیک به 200 نفر عنوان کرد و گفت: این هنرمندان با 105 دستگاه شعربافی، پنج دستگاه مخمل بافی و یک چادر شب به زنده ماندن هنر اصیل نساجی منطقه کمک می کنند.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز دراین نشست با تبریک انتخاب کاشان به عنوان شهر ملی نساجی گفت: این عنوان می تواند رویدادهای خوشایندی را برای کاشان رقم بزند اما نیازمند عزم عمومی برای استفاده از این فرصت است.
پویا محمودیان با اشاره به جایگاه صنایع دستی افزود: این عنوان ها موجب می شود تا نگاه های اثرگذار در کشور به سوی شهرهایی مانند کاشان جلب شده و امید می رود در آینده جشنی برای جهانی شدن این منطقه برپا شود.
به گزارش ایرنا، اوایل تیرماه امسال کاشان در شورای ملی صنایع دستی به عنوان شهر ملی نساجی از سوی هیات داوران انتخاب شده بود.
هنرمندان شهرستان کاشان تا کنون 12 نشان اصالت یونسکو و همچنین 33 نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی را کسب کردند که از این تعداد 32 نشان در رشته نساجی است.
52 رشته صنایع دستی هم اکنون در شهرستان کاشان فعال می باشد.
شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر 365 هزار نفر در فاصله نزدیک به 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.
8123

انتهای پیام /*


فرهنگي


صنايع دستي


شهر ملي نساجي


كاشان